דת ומדינה

ח"כ רחל עזריה בראיון: "החברה החרדית כבר לא קבוצה קטנה"

"החברה החרדית היא כבר לא קבוצה קטנה, אתם קבוצה מאוד גדולה", אומר ח"כ רחל עזריה ל"כיכר בכנסת", ומנסה להסביר את התנגדותה לחוק בתי הדין הרבניים • צפו (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(תמונה: הדס פרוש, פלאש 90 )

ח"כ רחל עזריה מסבירה בראיון ל"כיכר בכנסת" את התנגדותה לחוק בתי הדין הרבניים שיאפשר לדיינים לשמש כבוררים בדיני ממונות, ולעובדה שהרבנות דורשת בירור יהדות לעולים חדשים לישראל, מהלך אותו הגדירה "חוצפה".

בפתח דבריה מסבירה עזריה את ההתנגדות שלה לחוק בתי הדין ואומרת: "יש הרבה מאוד מורכבויות שאנחנו לא מצליחים לתת להם מענה. הדבר הראשון זה הסכמה. הנושא הראשון זה הנושא של הסכמה. איך מגדירים הסכמה. כל עוד שזה נעשה במקומות פרטיים בין אנשים פרטיים ששני אנשים מסכימים זה מאוד שונה מאשר זה מנוהל על ידי המדינה. כלומר שאנשים יקבלו מכתבים עם סמל המדינה".

"לדוגמה", אומרת עזריה, "אנחנו דרשנו שזה לא יחול על יחסי עובד מעביד. גפני הסכים אבל אז הגיע סמוטריץ' ואמר 'עובד מעביד זה כל עוד הוא עובד אצלו אבל ברגע שהוא פוטר או התפטר אז יהיה מותר לדון שם', יש פה הרבה מאוד סוגיות סבוכות".

ח"כ רחל עזריה בראיון לכתב "כיכר השבת" ישי כהן

לדבריה: "השיטה ההלכתית היא שבעצם כל רב פוסק לפי מה שהוא חושב, הכל על פי ההלכה, אבל מה זה על פי ההלכה, יש שתי פסיקות מאוד שונות".

בשלב זה מספרת ח"כ עזריה על התקופה בה עמדה בראשות עמותה למען עגונות והעובדה - שלדבריה - יש דיינים שהולכים על פי דעת יחיד שחייב את הרצון המלא של הגבר בכדי לאשר את הגט.

יגיד לך הגולש החרדי, יש רבנים, דיינים, כמו שלא תתערבי בהחלטות בית המשפט, אל תתערבי בהחלטות הדיינים

"לבית המשפט אנחנו מחוקקים ולפיהם בית המשפט מחליט. אני לא אומרת שאני מתערבת, אני אומרת שתבינו את המורכבות, יש פה באמת אתגר".

ועדיין, יגיעו שני יהודים חרדים ורוצים שבית הדין הוא זה שיהיה הבורר שלהם, כן - בית הדין הרבני

"מהר מאוד יגיעו קבוצות אחרות בחברה הישראלית שידרשו גם, זה אחד הדברים שמלחיצים אותנו, מה - בתי הדין השרעיים לא ירצו? גם רפורמים יגידו שהם רוצים. השיטה הזו היא בעצם לפורר את הדבק שמאחד אותנו ביחד".

אתם טוענים שיהודי חרדי יחשוש לסרב לבית הדין הרבני, אבל מי שיסרב לבית דין של רבי נסים קרליץ יסרב לבית הדין

"תראה, הדיון הוא לא מה קורה בין שני חרדים, זה מה שכל הזמן חוזר על עצמו, מה קורה כשיש חרדי וחילוני. נניח רשת סופרמרקט גדולה בבעלות חרדית שיחליט שכל ספק שעובד אתו מחתים אותו מראש שהולך רק לבית הדין, הרבה אנשים לא יודעים בכלל איך להתנהל בבית הדין. זה לא פשוט, שאתה מעביר חוקים אתה צריך להסתכל גם על מקרה הקצה".

אתמול אמרת בוועדת הקליטה שזו "חוצפה" שהרבנות מבקשת בירור יהדות מעולים חדשים, למה חוצפה? היא רוצה לדאוג שלא תהיה התבוללות...

עזריה מספרת על חברה שהכירה מברית המועצות שהגיעה לארץ וביקשו ממנה להוכיח יהדות אך אין לה יכולת: "אמא שלי גדלה בבית גוי ברוסיה, תמיד אמרו לה 'רק לא היהודים, שונאים את היהודים', אמא שלה נסעה במוסקבה ופגשה שם יהודי, היא לא ידעה איך לספר להורים שלה שהיא הכירה יהודי. ההורים שלה אמרו לה שזה לא מפתיע 'מצאנו אותה ביער ישנה אחרי שהנאצים יצאו'. איך האמא הזו יכולה להוכיח שהיא יהודייה?'".

לדבריה: "אין לנו דרך להוכיח יהדות, השיטה עד שנות ה-90 הייתה שהוא יהודי אלא אם כן מישהו יכול להוכיח שהוא לא יהודי".

את מבינה שהרבנות מנסים למנוע התבוללות? אין להם עניין נגד העולם החדשים

"אבל עד שנות ה-90 זו הייתה השיטה, תתאר לך שבקום המדינה היו אומרים שצריך להוכיח יהדות, איך ניצולי השואה היו מוכיחים יהדות?".

לקראת סיום הראיון אומרת ח"כ רחל עזריה: "בסוף זו מדינת ישראל, במדינת ישראל יש כל מיני קבוצות, אני חושבת שזה האתגר, החברה החרדית חייבת לתת מענה לאתגר הזה. החברה החרדית היא כבר לא קבוצה קטנה, אתם קבוצה מאוד גדולה, השיטה של לחדש את עולם התורה הצליח, באמת - ב"ה, יש אנשי עסקים חרדים, מובילי דעה חרדים, יש עיתונאים, הכל. לכן הדיון משתנה, הדיון צריך להיות יותר רחב".

צפו בראיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר