תקדימי:

צו קיום צוואה בוטל: לא נשלחה הודעה לכל היורשים

מי שמבקש לקיים צוואה חייב לשלוח על כך הודעות ליורשים "על פי דין" שנושלו מהצוואה. כך נקבע לאחרונה בבית המשפט למשפחה (משפט)

מערכת פסקדין | כיכר השבת |
צו קיום צוואה בוטל. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

השופטת רותם קודלר-עיאש מבית המשפט למשפחה באשדוד קיבלה את בקשתם של שני אחים והורתה לבטל צו לקיום צוואת אמם המנוחה, שנפטרה לפני כשנה וחצי. מדובר בצוואה שהעבירה את כל רכושה של המנוחה לבתה – אחותם של המבקשים.

המחלוקת בין האחים התמקדה לכאורה בסוגייה פורמלית ומקדמית – האם קיימת חובה לשלוח הודעות ליורשים על פי דין. אלא שלמעשה, כפי שסברה השופטת קודלר-עיאש, מדובר בשאלה מהותית הנוגעת לזכויות שבדין.

המנוחה הותירה אחריה בעל ושלושה ילדים (שני בנים ובת). מספר חודשים לאחר פטירתה, בעלה ואביהם של הילדים הגיש נגד בתו תביעה על סך של כ-1.3 מיליון שקל שטען כי שייכים לו ולמנוחה.

הבת הגישה כתבה הגנה, בו טענה – לראשונה יש להדגיש – כי למעשה כבר ניתן צו לקיום צוואה שהותירה אחריה אמה המנוחה.

כך התברר שלמעשה כחודש וחצי לאחר פטירתה של המנוחה, הבת הגישה בקשה לצו קיום צוואה, במסגרתה נקבע שהיא הזוכה היחידה ברכושה. מיותר לציין שאביה ואחיה – הנחשבים יורשים "על פי דין" – לא ידעו על כך ולא זכו להתנגד לקיום הצוואה.

בעקבות זאת, שני האחים הגישו באמצעות עוה"ד יאיר שחם בקשה לביטול צו קיום הצוואה. הם טענו כי מתוך מנהג וכבוד לאמם הם לא הגישו עד כה בקשה לצו ירושה, שכן רצו להמתין שנה מיום הפטירה.

אולם, "משנודע להם כבדרך אגב" שאחותם הגישה בקשה לצו קיום צוואה מאחורי גבם, לא נותרה להם ברירה אלא לפעול.

האחות, שיוצגה על ידי עוה"ד צבי שוורץ ורונית לוי, סברה כי אין באף חוק או תקנה חובה להודיע דבר מה ליורשים על פי חוק, מאחר שהצוואה קבעה כי היא הזוכה היחידה.

מנגד, האחים טענו שתיקון תקנות הירושה מ-2016 מחייב למסור הודעות ליורשים על פי דין שאינם הזוכים על פי הצוואה.

מצב שאי אפשר להשלים איתו

השופטת קודלר-עיאש הציגה מספר נימוקים לתמיכה בעמדת המבקשים, וקבעה כי "מדובר בנסיבות בלתי סבירות העלולות ליצור עיוות דין ופגיעה ממשית בזכויות בניה ובעלה של המנוחה לקבל יום בביהמ"ש...".

בין היתר, השופטת סברה כי מדיניות שיפוטית ראויה אינה יכולה להשלים עם מצב שבו בן משפחה מדרגה ראשונה, יורש על פי דין פוטנציאלי, לא יקבל הודעה על פי תקנות הירושה, תוך שנמנעת ממנו האפשרות להתנגד לצוואה או להגיש בקשה לביטול צו קיום הצוואה.

"האם אין זו זכותו של המצווה כי 'המנושל' יידע דבר הבקשה לצו קיום הצוואה ויזכה לעיין במסר המועבר בצוואה?", שאלה השופטת באופן רטורי.

מעבר לפרשנות התקנות הרלוונטיות, השופטת סברה שגם החובה הכללית לנהוג בתום לב וב"הגינות דיונית" חייבה את המבקשת לשלוח הודעה בעניין הצוואה לאביה ולאחיה.

בתוך כך השופטת הדגישה כי החלטתה אינה נוגעת לטענות בעניין תוקף הצוואה, השפעה בלתי הוגנת או מעורבותה של הבת בעריכת הצוואה – עניינים אלה יתבררו בהמשך ההליך.

  • ב"כ המבקשים (האחים): עו"ד יאיר שחם
  • ב"כ המשיבה: עו"ד צבי שוורץ, עו"ד רונית לוי

עורכי דין דיני משפחה • לפסק הדין לחץ כאן

הכותבים: מערכת פסק דין

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר