סערת מינוי המנכ"ל

מינוי הרב מלכה: דיינים בכירים נגד הרב הראשי הגר"ד לאו

"זה דבר שאין לו תקדים בעולם הדיינות. תדהמה", כך אומרים דיינים בכירים, החוששים להתבטא בשמם, על מכתבו של הגר"ד לאו נגד עמיתו הראשל"צ הגר"י יוסף • סערה (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
הגר"י יוסף והגר"ד לאו (צילום: יעקב כהן )

סערה חסרת תקדים: שעות לאחר הפרסום ב"כיכר השבת" כי הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו פנה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נגד הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף בשל החלטתו למנות את הדיין הגאון רבי דוד מלכה לתפקיד מנכ"ל בתי הדין, והרוחות ברבנות הראשית ובבתי הדין סוערות.

דיינים במסדרונות בתי הדין חוששים להתבטא בשמם נגד הגר"ד לאו בשל העובדה שבעוד מספר חודשים הוא יכנס לתפקיד נשיא בית הדין הרבני, אך נראה כי הקרע גדול הרבה יותר ממה שנראה כלפי חוץ.

עיקר הביקורת מופנית על עצם העובדה שרב ראשי פנה ליועמ"ש נגד עמיתו הספרדי: "זה דבר שאין לו תקדים בעולם הדיינות. תדהמה".

החלטת הגר"ד לאו לפנות ליועמ"ש הובילה לעימות גם במסדרונות הכנסת בין בכירים בש"ס ל'יהדות התורה' שניסו להסביר את הצעד החריג של הרב הראשי האשכנזי.

מכתב ראשי אבות בתי הדין

כחלק מההלם והזעם במסדרונות בתי הדין, ראשי אבות בתי דין ברחבי הארץ פנו במכתב לראשל"צ הגר"י יוסף בו הם משבחים את ההחלטה למנות את הגר"ד מלכה. בעצם המכתב הם מעבירים מסר ברור ללשכת הגר"ד לאו: אומנם לא כתבנו נגד הרב אך דעתנו ברורה לצד הראשל"צ.

במכתב עליו חתומים הגאון רבי זבדיה כהן - ראב"ד ת"א, הגאון רבי אליהו אברג'ל - ראב"ד ירושלים והגאון רבי אברהם שלוש - ראב"ד חיפה, הם מברכים את הגר"י יוסף על מינוי הרב מלכה לתפקיד: "חשיבות רבה ישנה למינוי דיין מכהן המכיר את המערכת פנימה, וכבוד הרב מלכה ראוי ביותר לתפקיד זה כדיין שכיהן בנציגות הדיינים שנים רובת הופיע רבות בוועדות הכנסת".

מכתב דומה שהגיע לידי "כיכר השבת" עליו חתום הדיין הגאון רבי משה אמסלם, יו"ר נציגות הדיינים, נשלח בצהריים ללשכת הגר"י יוסף, גם בו יש שבחים על מינוי הרב מלכה, כרמז עבה ללשכת הרב לאו.

"ברכות מאליפות מעומקא דליבא לרגל מינויו הרם של ידידנו הדגול והנעלה לשם טוב ולתהילה הרה"ג דוד מלכה שליט"א לכהן פאר כמנהל בתי הדין הרבניים בישראל", כותב הרב אמסלם.

בהמשך מכתבו כותב הרב אמסלם לראשל"צ: "למותר לציין כי מעלה גדולה היא לכך שדווקא דיין מכהן - היושב על מדין, אשר מכיר הדק היטב את מכלול הסוגיות המורכבות המונחות לפיתחם של בתי הדין, את האחריות הרבה המוטלת על כתפי דייני ביה"ד והיודע להלוך לפי רוחו של כל אחד ואחת מבאי בתי הדין בשום שכל ובנעימות חן - ינהל את מערכת הדיינות בנשיאותו הרמתה של כבוד נשיא ביה"ד הגדול".

כזכור, כפי שדווח מוקדם יותר ב"כיכר השבת", הגר"ד לאו פנה ליועמ"ש נגד מינוי הרב מלכה וכתב: "אזכיר כי חוק הדיינים קובע כי שר, בהסכמת נשיא בית הדין הרבני הגדול, יקבע, בתקנות או בהוראות מינהל, לפי הענין, את סדרי המינהל של בתי הדין הרבניים וימנה על ביצועם את אחד הדיינים או אדם הכשיר להיבחר רב עיר".

לדברי הרב לאו: "כידוע, כשלושה חודשים לאחר מכן, אני עתיד אי"ה להתחלף עם עמיתי הראשל"צ הגר"י יוסף שליט"א בתפקידי הנשיאות, כשעמיתי יתמנה לנשיא מועצת הרבנות הראשית ואני לנשיא בית הדין הרבני הגדול".

"עפ"י החוק הנ"ל וכללי המנהל התקין", כותב הרב הראשי, "מינוי המנהל לבתי הדין חייב להיות בהסכמת נשיא בית הדין שעתיד לעבוד איתו, ולא יתכן לבצע מחטף שלושה חודשים טרם חילופי הגברא".

"לפיכך", מבקש הרב לאו, "אבקש שתודיע כי לא יבוצע כל מינוי שלא בהסכמתי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר