לקראת הבחירות

שינוי דמוגרפי מואץ בירושלים? אדם אחד משנה הכול

אם לפני תקופת בחירות עסוקים בתקשורת ובשיח הירושלמי על שינוי מאזנים דמוגרפיים בעיר, הבנייה "החרדית" בשטח משנה את המציאות הדמוגרפית. אלי קליין, הבעלים של אקה נדל"ן, "בונה את ירושלים" עבור חרדים שעושים עליה (נדל"ן)

אסף מגידו | כיכר השבת |
קליין יחד עם ראש העיר ברקת (באדיבות המצלם)

העיר הגדולה בישראל, ירושלים, ממשיכה למשוך אליה זוגות ומשפחות מהמגזר החרדי שמחפשים חיי קהילה ושמירה על אורח חיים המתאים לאמונתם. לפני נתוני הלשכה המרכזת לסטטיסטיקה כמעט 35% מתושבי הבירה משתייכים למגזר החרדי. אם פעם חשבנו שבבני ברק נמצא רוב המגזר, ירושלים כבר עוקפת אותה בבטחה.

למעשה זה נראה בתחילה נתון לא הגיוני, החילונים אמנם נוטשים את ירושלים אבל היא עדיין לא המקום "הבטוח" ביותר למגזר החרדי, גם אם העסקים אינם פתוחים בשבת עדיין ישנה מגמה לעידוד הגירה חילונית לעיר, מקומות הבילוי והבידור החילוניים שוטפים את ירושלים בימות החול, וגם מיעוט תושבים בעיר מנסים להילחם בדמוגרפיה ולא משכירים לזוגות צעירים חרדים בכמה מהשכונות.

אז מה קורה? כמו תמיד, התשובה נמצאת לפעמים מתחת לפני השטח. בשנים האחרונות חלה בנייה נדל"נית מסיבית עבור המגזר החרדי ולמעשה קובעת עובדות בשטח לשינוי המאזן הדמוגרפי בעיר.

קבלנים רבים פועלים בירושלים אבל בברנז'ה הקבלנית תמימי דעים, שהדוגמא הבולטת לכך הוא הקבלן אלי קליין הבעלים של אקה נדל"ן, הפועל כבר 15 שנה בבנייה בירושלים. קליין, חסיד בעלזא שמקורב לאדמו"ר ונדיב ידוע, קובע עובדות בשטח ובהיקפים מדהימים.

אם אתם ירושלמים או שביררתם על נדל"ן לאחרונה בעיר, אתם בטח מכירים כמה מהפרויקטים הנבחרים שלו שיצרו מציאות חדשה בשטח. כך למשל בשכונת רוממה, שעברה בשנים האחרונות שינוי הרכב האוכלוסייה בשכונה בעקבות בניית פרויקטים ייחודיים למגזר. גם העסקים ברוממה התאימו את עצמם למגזר בעקבות השינוי המשמעותי הדמוגרפי בשכונה: ביגוד, פרסום, וגם בתחומי המזון, מסוגי הכשרות ועד ייבוא מיוחד לעולים החדשים מחו"ל הרגילים למוצרים שונים ומחפשים אותם.

רק ברוממה לבדה בנה קליין, הבעלים של אקה נדל"ן, למעלה מ-1,000 יחידות דיור חדשות למשפחות מהמגזר, שקובעות מציאות בשטח בלי דיבורים ובלי מגמות או הסכמים קואליציוניים מעוררי סערה. חבר מועצה ותיק מיהדות התורה שהתייחס לבנייה של קליין, אמר שזה לא ייאמן שאדם אחד במו ידיו משנה את הדמוגרפיה בעיר כל כך גדולה כמו ירושלים.

גם ראש העיר ניר ברקת הגדיר את קליין בהנחת אבן פינה של אחד הפרויקטים שלו כ-"בונה ירושלים". מלבד היותו קבלן משמעותי בישראל (רק ב-2017 הוא מסר דירות במיליארד וחצי ש"ח), בירושלים הוא כאמור, משנה במו ידיו את המאזן הדמוגרפי, ומייצר קהילות חדשות עבור המגזר בבירה.

כך גם פרויקטים נוספים שלו: פרויקט פסגת ירושלים ברחוב הנביאים, קרית מלך, משכנות התכלת, יער הברושים, פנינת מלכי ישראל, גבעת האחוזה, מצפה נוף, בית אקה נדל"ן, מצפה החומות - בית הדואר, חצרות הצדק, משכנות השמש, מגדלי צדק ועוד.

מתווך מוכר בירושלים שנשאל על כך, אומר שגם שוק היד שנייה מרגיש חזק את הבניה החדשה, "1500 דירות חדשות שאלי קליין מסר לרוכשים ברחבי העיר זה אומר לפחות 700-800 דירות שיוצאות לשוק".

כרגע עומד קליין, הבעלים של אקה נדל"ן, לפני פרויקט גרנדיוזי של בניית מס' גורדי שחקים ממש בכניסה לירושלים, בשיתוף שתי חברות ענק מהגדולות בישראל - 'אשטרום נכסים והשקעות' וחברת 'קרסו נדל"ן' ובניית "עיר בתוך עיר" בבית שמש כ-5000 יח"ד כשמסביבם מאות אלפי מ"ר מסחר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר