הסכם הגרעין

האיומים של טראמפ עובדים: מגעים להסכם מחמיר עם איראן

טראמפ איים לפרוש מההסכם עם איראן ובאיחוד האירופי פתחו במגעים עם ארה"ב במטרה להחמיר את ההסכם הנוכחי גם בנושא הטילים הבליסטיים כדי לרצות את הנשיא (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: הבית הלבן)

בישראל לעגו שנים לנתניהו על מאבקו בהסכם הגרעין עם איראן, כעת מסתבר כי בהחלט יש לכך פירות. האיחוד האירופי מנהל מול ארצות הברית מגעים לחתימה על הסכם גרעין חדש - שיטיל הגבלות נוספות על תוכניות הגרעין והטילים של איראן ובעצם ינסה לסגור את הפרצות הגדולות שהותיר ההסכם הגרוע עליו חתם אובמה.

לפי דיווח שהתפרסם אמש (שני) ב"ניו יורק טיימס", הצדדים צפויים לערוך שיחות בנושא בחודש הבא בברלין. כך לפי מסמך שהפיץ מזכיר המדינה האמריקני רקס טילרסון לדיפלומטים אמריקנים באירופה - ושנחשף על ידי העיתון.

האירופים רוצים הסכם שישמש כתוספת להסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות ב-2015, שהנשיא האמריקני דונלד טראמפ איים לבטל. "הסכם ההמשך" המוצע כולל שלושה תיקונים מרכזיים: עריכת דיון מחודש בנוגע לתוכנית הטילים האיראנית, הבטחת גישה בלתי מוגבלת לפקחים בינלאומיים לבסיסים צבאיים באיראן, והארכת משך ההגבלות על ייצור דלק גרעיני - שתוקפן יפוג לפי ההסכם הנוכחי בשנת 2030.

המטרה של האירופים היא להגביל את תוכנית פיתוח הטילים הבליסטיים של איראן. על פי הדיווח, האירופים דורשים שהממשל האמריקני יערוב לכך שטראמפ לא יזנח את ההסכם החדש, אם ייחתם, כפי שאיים לעשות בנוגע להסכם הנוכחי אותו ביקר פעמים רבות כבר במהלך הקמפיין שלו.

בחודש שעבר הציג טראמפ את האסטרטגיה החדשה של ממשלו בנוגע להתמודדות מול איראן. למרות שלא הצהיר על פרישה מהסכם הגרעין, הוא הודיע כי לא ימשיך לאשרר אותו. טראמפ איים אז כי אם בריטניה, צרפת וגרמניה – שלושת המדינות האירופיות שחתומות על הסכם הגרעין - לא יסכימו לתיקונים בהסכם עד 12 במאי, ארה"ב תפרוש ממנו.

בנאום שנשא בבית הלבן אמר: "אם לא נשפר את ההסכם - נבטל אותו. לא נמשיך במצב שבסופו נגיע לעוד אלימות ולפריצת דרך בתוכנית הגרעין האיראנית. הוריתי לממשל לפעול מול הקונגרס ובנות בריתנו כדי להתמודד עם הפגמים בהסכם כדי שאיראן לא תשיג נשק גרעיני".

בדבריו הזכיר טראמפ את דרישתו שההסכם יתייחס לתוכנית פיתוח הטילים הבליסטיים של טהרן: "בכל הנוגע לתוכנית הגרעין של איראן, מאז החתימה על ההסכם, הרפובליקה האיסלאמית המשיכה בשלה. היא קיבלה הקלות והמשיכה בפיתוח תוכנית הטילים". איראן טוענת כי תוכנית הטילים שלה אינה מיועדת למטרות התקפיות, וכי מדובר במערך הגנתי בלבד.

במסמך שהפיץ טילרסון צוין שוב האיום של הנשיא טראמפ לפרוש מההסכם, ונכתב: "בהיעדר מחויבות ברורה מהצד האירופאי להתייחס לסוגיות אלו, ארצות הברית לא תוכל להמשיך להאריך את ההקלות בסנקציות על מנת להישאר בהסכם הגרעין".

במידה וארצות הברית ובעלות בריתה האירופאיות יצליחו להגיע להסכם על הגבלות חדשות על טהרן, הן יזדקקו להסכמת הצדדים הנוספים שחתומים על ההסכם המקורי: סין, רוסיה ואיראן עצמה שלא צפויה להתלהב כלל מההחמרות הנוספות אך במידה ותסרב תהיה זו עילה של האמריקאים לפרוש מההסכם.

בכיר אמריקני אמר לעיתון האמריקני כי הממשל לא חושש מכך שאיראן לא תסכים לקבל הסכם שכזה. הוא הוסיף שגם בלי תמיכת רוסיה וסין בהגבלות החדשות, לאירופה ולארה"ב יש יכולת לפגוע באופן משמעותי בכלכלת איראן, אם יחליטו להקים חזית משותפת ולהטיל סנקציות על המשטר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר