כך נבער את השחיתות // מתי הורוביץ

יש כאלה שרוצים לצאת להפגנות. המונים ברחובות, אלפים, מליונים. יש כאלה שרוצים וועדת חקירה ממלכתית, להדיח ראש ממשלה, לפטר את חיות. אבל אלו פתרונות לא ריאליים. מה כן? מתי הורוביץ מעלה כמה נקודות (דעות)

מתי הורוביץ | כיכר השבת |
הפגנה נגד נתניהו. ארכיון (צילום: Miriam Alster/Flash90)

בתוך כל המהומות, עומד האזרח הקטן - ושואל איך אני יכול לבער את השחיתות והרקב?

לאחד ברור שהשחיתות היא באזור המשפט והמשטרה, ולאחר ברור שזה באזור ראש הממשלה, אבל שניהם לא יודעים מה אפשר לעשות.

יש כאלה שרוצים לצאת להפגנות. המונים ברחובות, אלפים, מליונים. יש כאלה שרוצים וועדת חקירה ממלכתית, להדיח את ראש הממשלה, לפטר את חיות, להכניס מהר שופטים ימנים, וכו' כל אחד והפיתרון הלא ריאלי שלו.

אבל צריך לזכור שהכוח של האזרח הפשוט, שקם בבוקר לעבודה, וחוזר בערב ליהנות קצת עם הילדים ותרבות פנאי. הוא כוח חלש. הוא לא יכול לשנות סדרי עולם, אלא אם ינסה להצטרף לפוליטיקה או למוסדות המדינה. ואין הרבה שיעשו את זה ויצליחו.

אז יש את הרוב שאומרים ככה היה וכך יהיה, אין חדש תחת השמש. ויש את אלה שזה מציק להם, אבל הם לא יודעים מה לעשות. אבל הכוח של האזרח בקלפי הוא לא חלש בכלל, ובשימוש מושכל בכוח הזה - כל אחד יכול לסייע לביעור השחיתות במערכת.

ישנו כלי אחד לביעור השחיתות

הכלל הראשון והאחרון בביעור השחיתות הוא: "אין השפעה - אין שחיתות".

וצריך לשנן את זה שוב ושוב, אם אין לאנשים כוח והשפעה - הם לא יכולים להיות מושחתים. אם שופטת לא יכולה להחליט לבד על מעצר בלי סיבה מוצדקת - היא לא תוכל להיות מושחתת ולתאם מעצרים עם הצד התובע - בוואצפ. אבל מצד שני, אם נצריך שלושה שופטים על כל מעצר - המערכת תקרוס. אז מה עושים?!

אם ראש הממשלה לא יוכל לקדם חוקים לטובת העסקים של הטייקון התורן - הטייקון לא ישחד אותו, ולאף אחד לא יהיה איכפת אם ראש הממשלה יקבל מתנות במליונים - כיון שלא יכול לקדם חוקים תמורת השוחד. אבל מצד שני בשביל זה צריך ראש ממשלה - על מנת ליזום ולקדם חוקים לטובת האזרחים. אז מה עושים?!

חוזרים לכלל האחד והיחיד - "אין השפעה - אין שחיתות", ומנסים לצמצם כמה שיותר את השפעת הממשלה ועובדיה.

תפקיד ממשלתי הוא פתח לשחיתות

במצב הנוכחי בישראל, כל תפקיד ממשלתי הוא מקור לשחיתות, כיון שבעל התפקיד מקבל עוצמה אדירה, מבלי לשאת בתוצאות. בשוק הפרטי - כל בעל תפקיד, מגדול ועד קטן, החל מהבעלים, וכלה בעובד הניקיון - יודע שכל הפסד ירשם על שמם ובכיסם. ולכן הם יעשו את המירב על מנת לקדם את העסק. לעומת זאת בעל תפקיד ממשלתי, מגדול ועד קטן - יכול לבצע מהלכים או להימנע מהם, ולא לשלם על כך לא במשרה, ולא בהפסד כספי.

ולכן, האזרח הקטן שרוצה לטהר את המערכת משחיתות - צריך לעשות דבר אחד, קודם כל לשנות את התפיסה האישית - לתפיסה שחותרת להפחית את העוצמה של בעלי תפקיד ממשלתי. ככל שפקיד או נבחר ציבור יכול לבצע פחות - כך האזרח תלוי בו פחות. וככל שהפקיד או נבחר הציבור מוגבל בכוחו - כך הוא מוגבל ביכולת להזיק לציבור.

כך מגבילים את העוצמה

הגבלת הכוח יכולה וצריכה להתממש במישורים שונים:

- אורך הכהונה

ככל שהכהונה ארוכה יותר - גוברת היכולת לתמרן את המערכת.

אז, כן, זה כולל הגבלת ראשות ממשלה לשתי קדנציות. ובסוף קדנציה זו, ביבי צריך ללכת הביתה, או להחליף משרה לנשיאות / שר ממשלה וכדומה. וכך גם חברי הכנסת שיושבים שם שנים ולמדו איך לתחמן את המערכת, ראשי ערים ששולטים עשרות שנים, כמו רון חולדאי בתל אביב, וכן אחרים.

- בחירת הציבור

ככל שבעל תפקיד נבחר על ידי חברים, החברים צוברים השפעה לדורות על המערכת, והם יכולים לשכפל את עצמם, ולתמרן אותנו כרצונם.

אז כן, בחירת שופטים ונשיא לבית המשפט העליון - חייבת להתבצע על ידי הציבור. כיום באמצעות נבחרי הציבור בממשלה, ובעתיד הקרוב - באמצעות אפליקציה בטלפון האישי.

- אחריות ועמידה למבחן הֹתוצאה

ככל שבעל תפקיד מחויב באחריות לתוצאות, הוא מייחס כובד ראש גדול יותר לפעולות שהוא נוקט.

אז כן, חובה לבטל את הקביעות במגזר הציבורי, ולאפשר פיטורים של מי שמפשל או סתם לא מביא תוצאות.

- ביטול מונופולים ממשלתיים

ככל שאין תחרות, גוברת ההשפעה, וכבר למדנו, "אם אין השפעה - אין שחיתות", ואם אין תחרות - יש השפעה ויש שחיתות.

אז כן, חברת החשמל, הנמלים, הדואר, תאגיד השידור, שירותי הרבנות שאינם רגולציה מינימלית נצרכת, ושאר חברות ממשלתיות - כל אלה צריכים לעבור לשוק הפרטי והתחרותי, שם לא יוכלו לצרף קרובי משפחה וחברים לחגיגות השכר, ולא יוכלו לאיים על הציבור בהשבתת השירות.

- ביטול הגבלות ייצור, ייבוא ופיקוח מחירים

ככל שבעלי תפקידים בממשלה שולטים על כמות הייצור, הייבוא, והתמחור - כך גוברת השפעת הממשלה והיכולת לתמרן את השווקים לטובת חברים.

אז כן, בדיוק כמו ש"פתחו את השמים" לתחרות חופשית, והשמיים ל-א נ-פ-ל-ו, וטייסי אל-על איבדו מכוחם וחליבת הכספים שלנו, כך בדיוק צריך לעשות בתחום התקשורת והפסקת האיומים הפוליטיים-ממשלתיים על ערוץ 20, בתחום הבנקאות ועוד.

- הגבלת כלי השליטה

ככל שבעלי התפקידים בממשלה יכולים לעצור אותנו, לצותת לנו, להשתמש בטביעות האצבע או הצילום הביומטרי, כך הם יכולים ללכת עלינו אימים.

אז כן, צריך לצמצם ולהגביל את סמכויות המשטרה ושאר כוח אכיפה, לעצור, לתעד, ולעקוב אחרינו.

האזרח הפשוט שקרא עד לפה, יכול להבין שהפתק הקטן שבידיו - הוא כלי מלא עוצמה. הוא הכלי שמאפשר לשלוט בבעלי השליטה, ולכן קל מאוד לבחון ולגלות מי היא המפלגה היחידה שפועלת בעקביות לפתיחת השווקים ולהפחתת העוצמה שבידי אנשי הממשלה. ואילו מפלגות מדברות על צדק, ומבקשות שלום, חומלות על עניים, ומבטיחות רווחה. אבל בשורה התחתונה דורשות שליטה מלאה של הממשלה על החיים שלנו, ופותחות את שערי השחיתות לרווחה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר