שפעת: החורף הקטלני ביותר מאז 2010

בחורף השנה נפטרו 78 בני אדם ממחלת השפעת, זאת לעומת ממוצע של 40 לשנה, בשנים האחרונות. המספר הגבוה מגיע לדברי משרד הבריאות מחיסון חלקי (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
חיסון חלקי גרם למוות? (צילום: שאטרסטוק)

לא היה לנו חורף גשום וחורפי במיוחד מבחינת מזג האוויר אך מבחינת השפעת היה חורף קשה במיוחד על פי נתוני משרד הבריאות שמצביעים על כך שהייתה זו השנה הקטלנית ביותר מאז שנת 2010.

על פי הנתונים שהתפרסמו לראשונה ב'ידיעות אחרונות' החורף דווח על 78 בני אדם שמתו כתוצאה מהמחלה, בשנה שעברה נפטרו 57, ובשנה לפניה 60 בני אדם. הממוצע השנתי מאז תחילת העשור עומד על 40 נפטרים בשנה. החורף הקטלני ביותר שהיה בישראל בשנים האחרונות נרשם בעונת 2010-2009 אז נפטרו 96 בני אדם.

גם מבחינת תחלואה השנה נרשמה עלייה בהשוואה לשנה שעבר. השנה מספר החולים הקשים עמד על 198 בני אדם, בהשוואה ל־124 חולים בשנה שעברה. בעונת החורף 2016-2015 עמד מספר החולים על 300.

שיעור המתחסנים השנה נמצא בירידה בהשוואה לשנים הקודמות. על פי נתוני משרד הבריאות נכון לשבוע שעבר כיסוי החיסונים הארצי נגד שפעת היה 19.5% מכלל האוכלוסייה. בעונה הקודמת ההיענות עמדה על 20.7% ושנה לפני כן על 20.9%.

ההערכה במשרד הבריאות היא שרוב הישראלים נדבקו משפעת מזן B שבאופן כללי נחשב לפחות מסוכן ואלים. השנה בחלק מקופות החולים נתנו חיסון שאינו כולל הגנה מפני הזן הזה. "החיסון היה יעיל נגד זן A שהוא נחשב לזן העיקרי והקשה", אומרים גורמים במשרד הבריאות, "לעומת זאת זן B הוא זן פחות משמעותי ואלים בדרך כלל. השנה הוא הופיע בעוצמה הרבה יותר חזקה מהמשוער. העובדה שחלק מהאנשים קיבלו חיסון ללא זן B יכולה במידה מסוימת להסביר את העלייה בתחלואה ובתמותה לעומת שנים קודמות".

"בארצות־הברית הופיעה השנה שפעת מסוג H3N2 שנחשבת לסוג קשה ואלים במיוחד", מסביר גורם במשרד הבריאות. "לעומת זאת אצלנו הסיבה הייתה חיסון שנתן מענה חלקי לזן שבדרך כלל לא נחשב לאלים ומסוכן במיוחד".

על פי דו"חות הניטור של המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, חלה ירידה משמעותית בשלושת השבועות האחרונים בתחלואה בשפעת אם כי קשה עדיין לשים את האצבע על הסיבות המדויקות לכך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר