לקרוא עם בקבוק

רגע לפני שאתם שותים: כמה דברים שתרצו לדעת על אלכוהול

מה עושה קוף שמתמכר לאלכוהול וסיגריות? מתי היה ממש שווה להיות יהודי בגלל אלכוהול? והאם מלכיצדק זה שם של מלך או בקבוק שמפניה ממש גדול? עובדות חשובות (לחיים)

נח טוניק | כיכר השבת |
עד דלא ידע (אילוסטרציה) (צילום: שאטרסטוק)

הערב (רביעי, ליל פורים) מתחיל מרתון האלכוהול היהודי הגדול, בו אנו מחוייבים לספק לגופנו אלכוהול בכמות שתגרום לו להגיע למצב הנכסף של "עד דלא ידע". אבל לפני שמתחילים לשתות, כדאי להכיר את השטח בצורה טובה. הנה כמה סיפורים ועובדות מעניינות ואלכוהוליות במיוחד, כאלו שיסבירו לכם כמה חשיבות יש למשקים המשכרים, ומה היו עושים פעם לפני שהיה אלכוהול. רמז: שום דבר, תמיד היה אלכוהול.

אוקיי, אתם רוצים כבר לחוש את התחושה "העדלאידעית" ובשביל זה התחלתם להרביץ כוס אחר כוס אבל זה לא מגיע. דבר ראשון, בואו נרגע, יש מצב גדול שכשזה יבוא אתה פשוט תקרוס אל תוך עצמך. קח את הזמן. במידה וזה לא עובד, תבדוק את כמות האלכוהול שיש במשקה בו בחרת לקיים את מצוות המשתה. על כל בקבוק המכיל אלכוהול מצויינים אחוזי האלכוהול שבו, אגב, בעבר לא ידעו למדוד ולפרק את אחוז האלכוהול במשקה, ולכן שיטת מדידת האלכוהול עבדה כך: בודקי האלכוהול במשקה שהיה מיוצר במזקקה היו זורקים לבקבוק אבקת שריפה לפי כמות מודעת מראש, במידה ואחוז האלכוהול במשקה עלה על אחוז המים - היתה בעירה וכך היתה להם הוכחה שהמשקה אלכוהולי יותר משאר המרכיבים.

אלכוהול ואש (שאטרסטוק)

נכון, לא משנה לאיפה תרצו להיכנס בפורים, כמעט בטוח שתצליחו. גם אם תעמדו על מפתן הדלת כשעל ראשכם גרב בודדה ממנה נודף ריח אלכוהול ועוד, עדיין היא תפתח בשמחה על ידי בעל הבית שיפרגן בחיבוק שיאחד את הריחות של שניכם, אבל לא כל יום פורים.

בשנת 1902 (לפני מזמן) בניו יורק, במהלך אסיפה ציונית, הגיע אל השוער בכניסה יהודי בעל שיער ארוך, תמהוני, ושתוי עד למעלה מן הראש, וביקש ממנו להיכנס לאולם. השוער כמובן סירב לו בצורה לא מנומסת, והאיש המפוקפק החל לצעוד בבושה לאחור לכיוון היציאה כשלפתע הוא שומע את שירת התקווה בוקעת מגרונם של הנוכחים בכנס. האיש חייך בעצב והפטיר: "אתם יכולים להשליך אותי החוצה, אך אתם נידונתם לשיר את שירי".

האיש הזה היה כמובן נפתלי הרץ אימבר, מחבר ההמנון הלאומי.

שאטרסטוק

שתיתם קצת יותר מידי ואתם מדמיינים שאתם משייטים על פני מאות קילומטרים המלאים ביין? אתם לא חולמים, אתם כנראה נמצאים במולדובה.

בשנת 2005 הוכר היקב מילסטי מיצ'י על ידי ספר השיאים של גינס כמקום בעל אוסף היין הגדול בעולם, עם קרוב ל-2 מיליון בקבוקים. בנוסף, היקב גם מתהדר במרתף היין הגדול בעולם המשתרע על פני 200 ק"מ. אמנם רק 55 ק"מ מהם בשימוש כרגע, אבל עוד היד נטויה.

היקב הגדול בעולם

שמעתם פעם שאלכוהול הוא מסוכן ויכול להרוג? מסתבר ששמעתם נכון. העובדה שאלכוהול בכמויות גדולות מזיק לבריאות ידועה, וגם נהיגה תחת השפעתו גורמת ללא מעט אסונות שיכלו להימנע, אך מה שלא ידעתם זה שאפשר להשתמש בו כמתנקש, מה? כן. בשנת 1943 היה ניסיון לחסל את הצאצא של המן הרשע, היטלר ימ"ש, באמצעות בקבוק קואנטרו ממולכד, הנסיון כשל לצערינו.

אתם צועדים לקרוא מגילה ופתאום "סליחה צדיק, אתה יכול לפתוח לי את הבקבוק?" תעשו חסד ותפתחו, רק שתדעו שחסכתם לו כסף על דמי חליצה.

אז ככה, נגיד שאתם מוזמנים למסעדה, ונגיד שבא לכם להביא איתכם יין מהבית (לא קמצן, חסכן.) אז כדאי שתדעו שאתם תצטרכו להיפרד מסכום מסוים עבור חליצת השעם על ידי המלצר, ומתן האישור מבעלי המקום לשתות יין שלא נרכש מהמסעדה.

דמי החליצה נועדו "לפצות" את המסעדה על אובדן ההכנסה הפוטנציאלית מאי-מכירת בקבוקי היין שלה/ שבירה אפשרית של כוסות היין. אך לרוב, סכום זה יהיה נמוך יחסית ממחירי היינות שבתפריט, הוא אינו קיים בכל מסעדה והוא כרוך בתיאום מראש בין הסועדים למסעדה.

אם כבר מדברים על קמצנים אז הנה עובדה שתגרום להם לטשטוש עוד בטרם ילגמו לגימונת קטנה: גודלם של בקבוקי השמפניה הסטנדרטים הוא 750 מ"ל, בחנויות לממכר אלכוהול נפוץ גם בקבוק גדול יותר, שנקרא "מגנום" בנפח של 1.5 ליטר. אבל אם כל זה לא מספיק לכם כדאי שתדעו כי ישנם בקבוקים גדולים הרבה יותר, והעובדה המעניינת היא שכולם נקראים על שם דמויות תנ"כיות ונדירותם עולה ככל שהבקבוק גדול יותר (אזהרה: עשוי להכיל שמות של דמויות מרושעות במיוחד):

ואת "ירבעם" - 3 ליטר.

ואת "רחבעם" - 4.5 ליטר.

ואת "מתושלח" - 6 ליטר.

ואת "שלמנאֶסֶר" - 9 ליטר.

ואת "בלשאצר" - 12 ליטר.

ואת "נבוכדנאצר" - 15 ליטר.

ואת "מלכיור" - 18 ליטר.

ואת "שלמה" - 25 ליטר.

ואת "גוליית" - 27 ליטר.

ואת "מלכיצדק" - 30 ליטר.

(אפשר לנשום) עשרת השמפניות הגדולות והיקרות בעולם

"מלכיצדק" כאמור המגיע כאמור בנפח של 30 ליטר, מתנשא לגובה של -1.2 מטר ומשקלו כשל 40 בקבוקי שמפניה רגילים. הוא גם נדיר מאוד ומחירו יכול להגיע לעשרות אלפי דולרים.

הסבר מפורט על גדלי השמפניות

ומהי השמפניה היקרה בעולם? בקבוק השמפניה שעולה 1.8 מליון דולר, הוא היקר ביותר, והוא מגיע משיתוף פעולה בין המעצב אלכסנדר אמוסו ומותג השמפניה.

gout de diamants

כמויות אלכוהול כאלו עלולים להביא את האדם להתמכרות שתצריך אותו לעבור הליך של גמילה, ומי הקוף אחרי בן אדם? ניחשתם נכון, הקוף.

אורחי גן החיות 'רוסטוב' שברוסיה נהגו להעניק משלוחי מנות לשימפנזה שחיה שם וסיפקה להם תעסוקה, אלא שהמנות כמיטב המסורת הרוסית היו מורכבות בעיקר מאלכוהול וסיגריות, אותם היתה מקבל השימפנזה בזרועות פתוחות ושעירות.

תחנוניהם של עובדי גן החיות שהפצירו במבקרים לחדול מנדיבותם ההרסנית עלתה בתוהו, עד שבסופו של דבר נשלחה השימפנזה לעיר אחרת לצורך הליך גמילה מאלכוהול.
צילום: יוני צור

ואם כבר רוסיה ואלכוהול, קבלו את זה: זמן קצר אחרי שרוסיה סיפחה את חצי האי קרים מאוקראינה, הגיעו נשיא רוסיה וראש ממשלת איטליה לביקור במקום שבמהלכו נכנסו ליקב עתיק. שני האורחים הנכבדים הבחינו באוצרות אלכוהוליים נדירים, ושאלו את המארחת האם ניתן לפתוח בקבוק יין מסוים והיא השיבה בחיוב, השניים עטו על ההזדמנות ולגמו מבקבוק יין 1775 Jerez de la Frontera שערכו נאמד ב-50 אלף דולר.

פה זה נגמר? טעות. מסתבר כי הבקבוק הזה היה בן 270 שנים, והוא אחד מתוך חמישה בקבוקים אחרונים שנותרו, הרשויות טענו כי חמשת הבקבוקים הם חלק ממורשת אוקראינה ולכן מנהלת היקב הייתה חייבת לקבל את אישור נשיא המדינה לפתיחת הבקבוק. היא כונתה "בוגדת" והרשויות הודיעו שינקטו בצעדים מחמירים כנגד המארחת

איזה כיף להיות יהודי?

היו רגעים בהיסטוריה שהשתלם להיות בהם יהודים, למשל בשנות העשרים בתקופת היובש בארצות הברית. באותה תקופה נודעת לשמצה אומנם חל איסור לייצר משקאות אלכוהולים, אבל הממשל האמריקאי העניק למנהיגי הקהילות היהודיות במדינה אישור לייצר יין כדי שחברי הקהילה יוכלו לקיים בכבוד מצוות כגון קידוש והבדלה. וכך, על כל יהודי מאמין, קיבל רב קהילה מכסה שמאפשרת לו לייצר קרוב ל-20 ליטר בשנה.

כפי שלבטח אתם מתארים לעצמכם, תוך זמן קצר הרבנים שעמדו בראש הקהילות דיווחו לממשל באורח פלא על גידול משמעותי במספר החברים בהן, דבר שממש במקרה איפשר להם להגדיל את כמויות היין שייצרו. היו כאלה שהגדילו ראש ואף ייסדו קהילות יהודיות פיקטיביות של ממש, כדי לזכות במכסות נוספות.

בסופו של דבר, חלק מהיין שיוצר אכן הופנה לקיום מצוות, אבל חלק גדול ממנו הוצע למכירה בשוק השחור גם לכאלה שלא בדיוק שמרו את דת משה וישראל - וברחוב היהודי רווחה ההלצה כי הפסוק בתהילים צריך להשתנות ל"מיין יבוא עזרי"

החכמתם מספיק, עכשיו הגיע הזמן לעשות מעשה, שתו בחכמה ובאחריות ואל תערבבו בשמחה גורמים מסוכנים.

שלא יקרה לכם מה שקרה ב-2007 לתושב גלאזגו שבסקוטלנד שהגיע לבית החולים והתלונן על כאבי ראש שלא חולפים בדיקות קלות גילו כי המתלונן שתה ברצף של 4 ימים, לא פחות מ - 60 כוסות בירה, המוערכות בכ-35 ליטר (!) שהובילו לשיא עולמי של חווית האנגאובר - 4 שבועות רצופים!

קמתם לבוקר מלא בהאנגאובר (חמרמורת)? אכלו ביצים ותשתו ספרייט

פורים שמח

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר