בתוך השטח האפור של ישי ריבו • ביקורת

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, האזין לאלבום השלישי של הזמר והיוצר המצליח ישי ריבו - "שטח אפור". האם ריבו מצליח לשחזר את ההצלחה הגדולה (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

הוא נמצא גם ב'שטח אפור', גם סובל מ'פחד גבהים' אבל תמיד בבסיס שלו 'תוכו רצוף אהבה'. ישי ריבו שוב כובש את ליבותינו ואת הפלייליסטים עם אלבומו השלישי המשובח 'שטח אפור' שיצא בשבוע שעבר לחנויות.

ריבו פרץ לחיינו לפני כחמש שנים עם הלהיט 'תוכו רצוף אהבה' שאחד מסודות הצלחתו מלבד הלחן הקסום והקול המלטף של ריבו הוא השימוש הפשוט והמתוחכם גם יחד במטבעות לשון מהמקורות. המילים שנשמעו כמו תפילה מוכרת היו שילובים והדהודים חדשים שריבו יצר, שהצליחו לשמור על תחושת המוכרות עם משהו חדש ונעים. המילים קרצו גם לקהל הדתי, אך פרטו על מיתרי הלב של קהל מסורתי ענק שהמילים החצי מוכרות נכנסו אליו בחיבוק רחב ומרגש. ההצלחה האדירה הביאה את השיר המעולה הזה גם אל בימת הר הרצל ביום העצמאות האחרון ובדרך לאלבומי זהב מאות הופעות סולד אאוט ואלפי השמעות בכל כלי התקשורת.

בשונה מאלבומו הראשון שהיה יחסית מעורב סגנונות ואלבומו השני שהיה כבד יותר מבחינה אמנותית בעיקר מבחינת הלחנים, הפעם קיבלנו את ישי ריבו רגוע שליו וגם בטוח בעצמו עם לחנים על גבול הפופ אבל עם הייחודיות שלו שקשה לפספס.

הפעם ריבו מצליח ללהטט במילים שוב, כשהוא משלב בין שירים מהסוג המוכר שלו, אך גם כאלה מקוריים לחלוטין שנשמעים מעולה לא פחות ובאופן לא מפתיע גם זוכים להצלחה ולחיבוק עמוק של התקשורת דוגמת "אחת ולתמיד" ו"לשוב הביתה" המצוינים.

האלבום החדש הולחן כולו על ידי ישי ריבו, מלבד שיר אחד בו חבר אליו המפיק המוזיקלי של האלבום – מאור שושן, כשהשניים אחראים יחד להפקה ולעיבודים המוזיקליים. זהו האלבום השני שמופק בשיתוף עם שושן שהתגלה "במקרה" על ידי ריבו בעת ששימש כמפיק הסאונד של אלבומו הראשון מאז יצרו השניים שני אלבומים לריבו ועוד שירים רבים אותם כתב ריבו עבור אמנים אחרים.

האלבום נפתח בלהיט "הנה ימים באים" שאולי מדבר ומסביר את סוד ההצלחה של שיריו "ערפילי טוהר לא בחיל ולא בכח, רק בשם ומלכות, כשזה יבוא זה יבוא בלי מקום לטעות" – "הנה ימים באים נאום השם אלוקים לא רעב ללחם לא צמא למים". הלחן נבנה לאיטו בצורה מעולה עד לפזמון שכאילו מתפוצץ עליך וסוחף אותך לתוך הלהט של ריבו.

האלבום מלא ברובו בבלדות באווירה רגועה למדיי, כשדווקא המבערים של החשמליות המצוינות של עמית יצחק נפתחים דווקא בשיר הנושא של האלבום "שטח אפור", המלווה גם ברביעיית מיתרים שמוסיפה רבות לעיבוד.

מי שמחפש את האווירה הבינלאומית, ימצא אותה בשיר בצרפתית אותו הלחין ריבו. בתור ישראלי הייתי מצפה לקבל לפחות תקציר בעברית של המילים כדי שאוכל להבין מה נתקע לי באמצע האלבום... ריבו שמגיע מבית דובר צרפתית ועלה ממרסיי בתור ילד, החליט לפנות גם לקהל הזה בשיר קצבי ומעובד חצי אלקטרוני. הרעיון נחמד, אך אינני בטוח שלמקם את השיר באמצע האלבום לקהל שרובו אינו מבין מילה זה בהחלט הרעיון הכי מוצלח בעולם...

כאילו כדי ליצור בכוונה פינה אישית של ריבו באלבום הוא בחר להצמיד לשיר הצרפתי שיר זיכרון לחברו שנפטר בגיל צעיר – "כל הזמן". השיר נשמע מצוין, אך מרגיש מעט אישי מידי וכאילו התפרצתי לאיזו מסיבה או אזכרה שאיני שייך אליה... שיר כזה שאני בטוח שחבריו ובני משפחתו מעריכים ואוהבים, אך כלל לא בטוח שהוא נכון לאלבום.

אחד השירים היפים באלבום הוא "הבוקר יעלה", שיר פולק אופטימי וכיפי במיוחד במיוחד בפזמון בו אתה רואה בעיני רוחך את "הציפורים כמו בסיפורים יזמרו שבח".

שירים על השבת כאילו צריכים להיות קיטישיים כדי להעביר את המסר המתוק והמקסים שאנחנו רוצים ומחכים לשמוע. כך עשה אהרן רזאל עם שירו "שבת כמה טוב שבאת" וכך גם עושה ריבו בשיר שחותם את האלבום ונקרא גם הוא - "כמה טוב שבאת". מילים מלאות הקיטש והלחן היפיפה מתאימים להפליא ומסיימים את האלבום בתחושה נעימה וכיפית.

מלבד העטיפה המהודרת של האלבום עם הכיתוב המתחלף, אלו מביניכם שיודעים ואוהבים לנגן, ישמחו לגלות שריבו פינק אותם באקורדים פשוטים לצד השירים כאלו שיאפשרו לנגן בצורה פשוטה את השירים של ריבו, שלא תמיד הכי קלים לנגינה.

לסיכום, ריבו שכאמור מגיע לאלבום הזה כאמן מצליח, נשמע נעים ורך יותר והאמונה שלו ביצירה הופכת את האלבום לכיפי בהחלט וכזה שמצדיק את ההחלטה של ריבו להופיע בתחילת חודש סיוון בהופעה פתוחה בקיסריה. אני ארצה להיות שם ואני יודע שאני לא היחיד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר