למה יצירה ישראלית ויהודית כל כך חשובה?

מאז העת העתיקה ועד היום ניתן לראות כיצד יצירות אמנות ששואבות השראה מהדת היהודית משפיעות על העם, החברה והתרבות (תרבות, שיווקי)

יצירה. (צילום: רשיון חופשי אתר פיקסביי.)

הקולנוע החרדי צובר תאוצה בשנים האחרונות עם ההפרדה בצורה הולמת וראויה. נכון להיום ישנם שני ענפים נפרדים לגמרי של קולנוע חרדי-נשי וקולנוע חרדי-גברי. חלק מהסרטים מתורגמים לאנגלית ומוקרנים בחו"ל.

הסרטים הבולטים בקולנוע החרדי יכולים להסביר למה יצירה ישראלית ויהודית כל כך חשובה. ראשית, הסרטים שמוקרנים בארץ ומעבר לים מעניקים הצצה נדירה לאורח החיים החרדי ומאפשרים קירוב לבבות. שנית, יש סרטים של במאים חרדים שמיועדים מראש לציבור החילוני ובהם ניסיון לחזק ערכים שקשורים לדת. כמעט כל הבמאים הללו מתחילים במסלולים הבסיסיים של לימודי תקשורת ומחליטים בהמשך באיזה אפיק אמנותי להביא לידי ביטוי את תפיסת העולם שלהם.

איך נראתה אמנות יהודית בעת העתיקה?

למרות האיסור על יצירת פסל ומסכה, אמנות יהודית שעוסקת בסמלים מוכרת כבר מהעת העתיקה וישנם ייצוגים אמנותיים ברורים כמעט לכל אורך התקופה הביזנטית בארץ ישראל. הנימוק ההלכתי הוא שאיסור פסל ומסכה הינו בהקשר של עבודה זרה בלבד, בעוד האמנות היהודית במובן הקלאסי שלה מציעה ייצוג חזותי של סיפורי התנ"ך.

המקומות העיקריים שבהם ניתן לראות את היצירה היהודית הקלאסית הם בית המקדש, בתי הכנסת העתיקים, הציור והפיסול. הדוגמא האולטימטיבית לחשיבות של יצירה יהודית בהקשר של אדריכלות היא כמובן בית המקדש הראשון, שנבנה על הר המוריה בידי שלמה המלך, ולאחר מכן בית המקדש השני עם החצרות שהקיפו אותו.

בתחומי הפיסול והציור ניכרות השפעות תקופתיות והבדלים בין הסגנונות המקובלים בעת העתיקה למה שהגיע לאחר מכן במאה ה-19 ובמאה ה-20. אלה גם המקומות שבהם ניתן לראות את החשיבות של יצירה יהודית בהקשר התרבותי והסביבתי: האמנות הייתה פעמים רבות דרך נוספת שבה היהודים הבדילו את עצמם משאר העמים וביטאו את הערכים, המסורת ומסכת החוקים שלהם.

על הקשר בין אמנות וציונות

המונח "יצירה ישראלית" עדיין לא היה קיים, אך בראשית המאה ה-20 הפכה האמנות לכלי שבו השתמשו היהודים על מנת לבטא את השאיפות שלהם. בהקשר הנוכחי, זו הוכחה נוספת לחשיבות של יצירה יהודית ולתפקיד שלה כאמצעי להעברת מסרים שבאותה תקופה נחשבו מחתרתיים.

לבסוף, כדאי להזכיר שבית הספר לאמנויות "בצלאל" למשל הוקם בשנת 1906 ושם דגש על יצירת אמנות שימושית ועבודות צורפות, אריגה, איור, קרמיקה, יודאיקה וחפצי קודש. גם היצירות בתקופה הזו ביקשו ליצור קשר בין תקופת התנ"ך לבין השאיפה הציונית לפתח יישוב עברי, וחלקן אף שימשו לביסוס הטיעונים של הוגי הציונות בקונגרס באזל ואירועים היסטוריים חשובים אחרים בהיסטוריה היהודית.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר