צפו בנאום המרגש

ניקי היילי: "ירושלים תמיד הייתה בירת ישראל"

שגרירת ארה"ב באו"ם נשאה שוב נאום פרו ישראלי מחמם לב בשדולת איפא"ק וזכתה לתשואות רמות. גם סגן הנשיא מייק פנס נשא נאום תמיכה בישראל ובירך שוב "שהחיינו" (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: איפא"ק, מתוך ynet)

שגרירת ארצות הברית לאו"ם ניקי היילי נשאה הלילה (שלישי) דברים בוועידת איפא"ק (השדולה הפרו-ישראלית בקונגרס האמריקני). בדבריה היא התייחסה לסוגיית ירושלים, ואמרה כי "ירושלים הייתה ותמיד תהיה בירת ישראל. זו עובדה". הקהל באולם בוושינגטון הגיב במחיאות כפיים סוערות. לדברי היילי, "בירה היא לא משהו שנוצר על ידי מיקום של שגרירות כזו או אחרת או על ידי החלטה אמריקנית. ארה"ב לא הפכה את ירושלים לבירת ישראל".

"לטראמפ היה האומץ להכיר בעובדה הזאת בזמן שלנשיאים אחרים לא היה את אותו האומץ", הוסיפה היילי. "מתישהו בעתיד, יגיע היום שבו כל העולם יכיר בעובדה זו. בינתיים, אני מקווה להצטרף לשגריר הנהדר שלנו, דיוויד פרידמן, ביום שבו נפתח את השגרירות האמריקנית החדשה שלנו בירושלים".

השגרירה האמריקנית לאו"ם התייחסה גם להחלטת גואטמלה להעביר את שגרירותה לירושלים: "אלוקים יברך אותה על כך שהצטרפה אלינו בהחלטה הזו". היא טענה כי "יש אנשים שמאשימים את ארה"ב בהעדפה של ישראל. אין שום דבר רע בלהפגין העדפה כלפי בעלת ברית".

לפי היילי, "ישראל היא מדינה חזקה עם כלכלה משגשגת וצבא עוצמתי, אך היא סובלת מהתנכלויות באו"ם". בדבריה היא התייחסה להחלטת האו"ם 2334 ב-2016, שקבעה כי ההתנחלויות אינן חוקיות, עליה ארצות הברית לא הטילה וטו ואף נמנעה מלנקוט עמדה. על כך אמרה היילי: "זה היה יום מביש לארצות הברית. לא עמדנו לצד חברתנו כשהיא נזקקה לנו. ביומי הראשון בתפקיד הבטחתי שבמשמרת שלי זה לא יקרה שוב".

היא המשיכה ותקפה את האו"ם: "אסור שיהיה מצב שבו מדינה אחת בעולם לא יכולה לבחור את בירתה. לא יכול להיות שארגון שבו חברות 193 מדינות יכלה את זמנו בהתקפה על מדינה אחת. אנחנו לא נקבל את זה יותר".

זמן קצר אחרי שהיילי סיימה את דבריה, עלה לבמה בוועידת איפא"ק סגן נשיא ארה"ב מייק פנס. בפתח דבריו אמר: "אני עומד כאן כנציגו של הנשיא דונלד טראמפ ואני אומר בשמו - אמריקה ניצבת לצד ישראל, עכשיו ולעולם, כי אנו מאמינים בטוב על פני רע; בחופש על פני דיקטטורה". עוד הוסיף פנס, כי "אנחנו וישראל חולקים את אותם ערכים, מטרות ומאבקים".

לדברי פנס, "הנשיא טראמפ הבטיח כי לישראל יהיו את כל המשאבים הדרושים כדי שתוכל להגן על עצמה והתמיכה האמריקנית בה כיום היא הגדולה ביותר מאי פעם". גם סגן הנשיא, כמו היילי, התייחס לסוגיית ירושלים והחמיא לנשיא האמריקני: "בעוד שכל הנשיאים האחרים בעשורים האחרונים הבטיחו להכיר בירושלים כבירת ישראל - טראמפ קיים".

על תוכנית השלום של טראמפ אמר פנס כי "ארה"ב מחוייבת להגיע לשלום, ואנחנו יודעים שהוא אפשרי כי ההיסטוריה מלמדת שישראל קיבלה החלטות קשות כדי להגיע לשלום עם שכניה בעבר - כפי שאמר הנשיא: אם שני הצדדים יסכימו - ארה"ב תתמוך בפתרון שתי המדינות". עם זאת, הדגיש: "לעולם לא נתפשר על ביטחונה של ישראל".

הוא התייחס גם לתבוסת דאעש, אך הזהיר מפני התבססותה של איראן במזרח התיכון: "בעוד שהאויב נסוג, אנו חייבים להיות דרוכים כדי למנוע מאחרים לתפוס את מקומו". הוא הוסיף כי "איראן מקווה לבסס מחדש את האימפריה הפרסית דחת משטר האייתוללותת. היא רוצה להתבסס בעיראק, סוריה ולבנון והוציאה בשנה האחרונה יותר מארבעה מיליארד דולר כדי להשיג את המטרה הזו. אני מבטיח לכם הלילה: לא ניתן להיעלמות דאעש להפוך לניצחון עבור איראן".

נתניהו וטראמפ, אמש (צילום: חיים צח, לע"מ)

סגן הנשיא האמריקני הזכיר בדבריו את התקרית שבה חצה מל"ט איראני את הגבול לישראל ברמת הגלן: "זה היה מעשה של תוקפנות מצד איראן, אך תגובתה המהירה והחזקה של ישראל שלחה מסר שהדהד בכל האזור, שלפיו פרובוקציות מסוכנות לא יעברו בלי תגובה ישראלית ואמריקנית".את נאומו סיים פנס כשאמר בעברית "שהחיינו והגיענו" - וזכה לתשואות מהקהל, בדומה לברכת שהחיינו שנשא בכנסת ישראל בעת ביקורו האחרון.

בתוך כך, נפגשו אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן. נתניהו נמצא בארה"ב עם רעייתו שרה במסגרת ביקור בן חמישה ימים, שבמהלכו גם יישא דברים היום בוועידת איפא"ק.

בפתח הפגישה אמר טראמפ לנתניהו כי "אלה היחסים הכי טובים שהיו לנו אי פעם בין ישראל לארה"ב. ההחלטה על ירושלים היא דבר נפלא ואני יודע שזה מוערך בחלקים גדולים בעולם ולא רק בישראל". בהמשך אישר טראמפ כי ייתכן שיגיע לפתיחת השגרירות בירושלים. לדבריו, "אנחנו שוקלים את זה, אם אוכל - אבוא. אבל עוד אהיה שם שוב; ישראל מאוד מיוחדת בשבילי. מדינה מיוחדת, עם מיוחד".

נשיא ארה"ב אמר עוד כי "אנחנו בקשר גם עם הפלסטינים ועם הישראלים, ועובדים קשה כדי להוציא לפועל את תוכנית השלום. אני חושב שיש לנו סיכוי טוב. הקושי הכי גדול שהיה בנושא, ב-25 שנים האחרונות, אף אחד לא הצליח להתגבר על (סוגיית) ירושלים - ואנחנו הורדנו את זה מהשולחן. אז זה נותן לנו הזדמנות אמיתית להשיג שלום. נראה איך זה מתקדם, עם הפלסטינים, אני חושב שהם רוצים מאוד לחזור לשולחן המשא ומתן".

טראמפ נשאל לגבי האפשרות שהפלסטינים לא יחזרו למשא ומתן - והשיב: "אם לא, אז לא יהיה שלום. גם זאת אפשרות. אני לא אומר שזה הולך לקרות. כולם אמרו שזו העסקה שהכי קשה להשיג. גם בעסקים, כשיש עסקה שקשה לעשות, אומרים 'זה קשה כמו בין ישראל לפלסטינים'. זה שנים על גבי שנים של יריבות ושנאה. הרבה דברים מעורבים בזה חוץ מהאדמה. אם נוכל לעשות שלום בין ישראל לפלסטינים זה יהיה דבר נהדר לעולם - למדינה הזאת ולכולם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר