משבר חוק הגיוס

ההתלבטות ב'דגל': אישור בוועדה או להתעקש על טרומית

ב'דגל התורה' ובש"ס התגבשה ההבנה כי לא צריך להתעקש על העברת חוק הגיוס בשלוש קריאות, אך ב'דגל' מתלבטים אם להסכים לאישור החוק בוועדת השרים או להתעקש על קריאה טרומית (ארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
גפני ומקלב. ארכיון (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

משבר הגיוס: בעוד סגן השר יעקב ליצמן מתבצר בעמדתו שחוק הגיוס יעבור ב-3 קריאות עוד במושב החורף, ורק אז יתמוך בתקציב, זאת כפי פרשנותו להחלטת מועצת גדולי התורה של תנועת אגודת ישראל, מתברר שבדגל התורה ובש"ס נשמעים קולות אחרים לפיהם "לא חייבים להתעקש" על העברת חוק הגיוס כבר כעת בשלוש קריאות.

"ליצמן טיפס על עץ גבוה מידי", אומרים גורמים פוליטיים חרדים ומבהירים כי "הרעיון הינו לראות רצון טוב ורצינות מצד הקואליציה לקדם את החוק שהינו קריטי ליהדות החרדית ולעולם התורה והישיבות".

בשלב זה ניצבים, לפחות בהסכמה שבשתיקה, חברי הכנסת של אגודת ישראל מאחורי דרישתו של ליצמן, כאשר לדבריהם מדובר בהחלטה של כל האדמו"רים חברי מועצת גדולי התורה.

במקביל, ראשי הקואליציה הציעו בפני ראשי דגל התורה וש"ס מתווה משופר לפיו ייערכו שינויים קלים בחוק הגיוס שנפסל, במטרה להכשירו לאישור להצבעה שתיערך עוד במושב החורף בוועדת השרים בכפוף להתחייבות להעבירו במושב הקיץ בשלוש קריאות.

גורמים ב'דגל התורה' רואים בחיוב את המתווה אך מסתפקים האם להסתפק בהעברת החוק בוועדת השרים או שמא להתעקש על העברתו גם בקריאה טרומית במושב הנוכחי, על מנת להוכיח שיתוף פעולה ורצינות של הקואליציה בהעברת החוק בשלמותו במושב הקיץ.

במערכת הפוליטית מעריכים כי שר האוצר משה כחלון יתמוך גם במקרה והחוק יעלה בקריאה טרומית, הצבעה שעשויה לספק לפחות חלק מהגורמים באגודת ישראל.

אלא שהבעיה היא שר הביטחון אביגדור ליברמן שנוטה להתנגד לכל ההצעות ומחריף את איומיו, מה שמציב את ראשי הקואליציה בפני בעיה לממש את המתווה המוצע.

כפי שדווח לראשונה ב"כיכר השבת", חברי הכנסת של 'דגל התורה' צפויים להביא את המתווה, ברגע שיתגבש משהו מוסכם, בפני מרנן גדולי הדור שר התורה הגר"ח קנייבסקי וראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין על מנת להיוועץ בהם ולקבל את הכרעתם בנידון.

"אם נראה שראש הממשלה נתניהו רציני ואכן אין בכוונתו להוביל לבחירות בגלל החקירות ניתן לכנס את כל מועצות גדולי התורה של המפלגות החרדיות לקיים דיון משותף ולקבל יחד הכרעה", אומרים גורמים במפלגות החרדיות.

לדבריהם, "גם באגודת ישראל צריכים להבין שהחלטת המועצת החסידית לא הזכירה במפורש את העברת החוק ב-3 קריאות ולכן ניתן להסתפק בוועדת השרים או בקריאה טרומית".

כאמור, הנעלם הגדול הינו רצונו האמיתי של ראש הממשלה בנימין נתניהו השוהה כעת בארה"ב. האם פניו לבחירות וחוק הגיוס הינו תירוץ לכך או שאכן ינסה להרים את הכפפה ויעריך את נכונותם של חלק מהמפלגות החרדיות לקבל את הפשרה, או אז שלמותה של הקואליציה תישמר.

בנתיים, יו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני החליט להביא את חוק ההסדרים לאישור הוועדה ביום חמישי הקרוב ובמקביל הורה שלא לקדם את חוק התקציב בשלב זה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר