כ-2000 איש בשנה

80% מהנפטרים מסרטן ריאה - מעשנים

בדיון שנערך בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת הוצגו הנתונים הקשים של העלייה וההחמרה של חולי סרטן הריאה. מקלב: "הכנסת לא עושה מספיק למניעת עישון" (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

ועדת המדע והטכנולוגיה בראשות יו"ר הוועדה חה"כ אורי מקלב קיימה אתמול (שלישי) דיון שמטרתו העלאת המעורבות הממשלתית בקידום טכנולוגי עבור חידושים לטיפול וגילוי סרטן הריאה.

את הוועדה פתח היו"ר ח"כ אורי מקלב בהוראה שהתקבלה מהייעוץ המשפטי של הכנסת כי היות ומתנהל הליך בבג"צ בעתירה לחייב את משרד הבריאות לאפשר מימון של גילוי סרטן הריאה למעשנים, על כן הדיון לא יעסוק בכך אלא בהיבטים כללים בהיקף המחלה ובפתרון הטכנולוגי שלו.

"לפניכם יוצגו הנתונים המראים שבסרטן הריאות יש תחלואה גבוה ביותר, אך האפשרויות לפעול כנגדו רבות ומגוונות", אמר מקלב. "הדברים האלו מחייבים אותנו לפעול ולעשות ככל היותר על מנת לשפר את חייהם של החולים ולמנוע תחלואה נוספת. הנתונים מצביעים כי התחלואה גבוהה בקרב מעשנים ולצערי הרב הכנסת לא עושה מספיק בנושא הזה של מניעת עישון, חינוך ומודעות לנושא בקרב צעירים, אכיפה מוגברת במקומות ציבוריים וכו'. אני מתפלא כאן בכנסת כיצד נושא העישון הוא לצערי נפוץ וטרם נעשתה פעילות בכדי למנוע את זה".

ח"כ יהודה גליק האשים כי לא נעשה דיו בנושא, "מניעת עישון היא המעשה החשוב ביותר לטיפול בסרטן ריאה – הנתונים מראים כי מי שטרם עישן עד גיל 24, רוב הסיכויים שלא יעשן, ולכן החינוך בקרב צעירים לנושא הזה הוא חובה למדינת ישראל שעדיין לא עושה מספיק בנידון. בינתיים מדינת ישראל מכניסה קרוב ל-7 מיליארד ₪ בשנה ממיסוי על סיגריות ומאידך משקיעה פחות מ-6 מיליון ₪ בהסברה נגד עישון. קל לדמיין מה היה קורה אילו חברה הייתה מנסה להכניס לישראל מוצר חדש ש50% מאלו שצורכים אותו מתים – אותו יחס נדרש לגבי הסיגריות".

מהעמותה הישראלית לסרטן ריאה, הציגה המנכ"ל ד"ר שני גולדברג שילה את הנתונים על ההיקף המבהיל של תחלואת סרטן הריאה: "בכל יום מאובחנים 6 אנשים חדשים עם סרטן ריאה, נפטרים 5 אנשים מסרטן ריאה ש-4 מתוכם הם אנשים מעשנים, בכל שנה נפטרים 1950 מסרטן ריאה וככלל חולה סרטן ריאה הוא בעל שרידות נמוכה לאחר חמש שנים בוודאי אל מול הסרטנים האחרים".

ד"ר שני גולדברג שילה שיתפה בוועדה את סיפורה האישי שגרם להקים את העמותה, "בעלי לא היה מעשן ולמרות זה הוא חולה בסרטן הריאה. ההתמודדות והקושי שאנו חווים בכל תקופת המחלה הביאה אותי להקים עמותה שתהיה מוקדשת רק לסרטן ריאה והיא היום מספקת מידע ותמיכה, יוצרת קהילה משותפת, עובדת בשת"פ עם ארגוני גג אירופאים ועולמיים ומייצגת את משפחות סרטן ריאה בהווה ובעתיד. כאחת שחווה ומלווה את החולים, העומס על הרופאים במחלקות הוא מטורף ויש להוסיף במידית אנשים שיעזרו להם בכל הבירוקרטיה מול החולים. זה לא כוח אדם יקר – צריכים עוד עובדים מנהליים שיתמכו בכל התהליך וישאירו לרופאים נטו את הטיפול במחלה".

ד"ר עבד אגבריה, מנהל מכון אונקולוגי בביה"ח אסותא הסביר כי "אנו עוסקים במחלה שלגביה יש את החובה הגדולה לדאוג לגילוי מוקדם וטיפול נכון – את מחלת סרטן הריאה אנו מפספסים בקלי קלות עם תחילתה וזהות משום שאנשים באים למיון בגלל שיעול וכיון שזה דבר נפוץ כמחלות חורף או דברים אחרים, הם נשלחים בחזרה. ככה אנו מוצאים את עצמנו עם אנשים בשלב מאוד מתקדם של המחלה ואז כבר הסיכויים להתרפאות קטנים. הטיפול הטוב ביותר לסרטן ריאות הוא רפואה מונעת – נוכל להילחם בתופעה המדאיגה רק אם נקדש מלחמת חורמה נגד העישון. באף סרטן אחר אין את הנתון הבולט ש80% מהחולים הם מעשנים".

פרופ' ניר פלד, מנהל המערך האונקולוגי בבית החולים סורקה אמר כי "גם אם יפסיקו כולם היום לעשן, אנו נראה את השינוי בתחלואה רק בעוד 15-20 שנה. עלינו לפעול לקידום והכנסת טכנולוגיות חדשות שיפעלו בבתי החולים ובייחוד בדרום אשר שם מראים הנתונים בצורה גורפת כי התחלואה של סרטן הריאה גבוהה בהרבה כשהסיבה העיקרית לכך היא משום שאין נגישות לרפואה בדרום".

פרופ' פרד הירש, מנהל סרטן ריאה עולמי מארה"ב הביע בדיון את הערכתו למערכת הבריאות בישראל וציין כי יש מקום לשיתוף פעולה רחב יותר והבאת מחקרים קליניים לישראל אשר לדעתו היא קריטית על מנת לשפר את מצבם של חולי סרטן הריאה בארץ שמצבם הולך ומחמיר.

יו"ר הוועדה ח"כ אורי מקלב חתם את הדיון בדרישה ממשרד האוצר לתעל את הכספים הגבוהים ממיסוי סוגי הסיגריות לטובת הסברה מונעת עישון ומחקרים ופיתוחים שיסייעו לטיפול בתחום סרטן הריאה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר