משבר חוק הגיוס

ליצמן מדבר על "פשרה", 'דגל התורה' עולים להתקפה

קול שונה עולה הבוקר מהיומונים החרדים. ב'יתד' של 'דגל' פסימיים ועולים להתקפה, 'המודיע' של ליצמן דווקא מדבר על הפשרות ואילו פרוש תוקע מקלות בגלגלים עם דרישתו (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
גפני, ליצמן ופרוש (צילום: יונתן זינדל, אלכס קולומויסקי, פלאש 90)

היומונים החרדים משדרים הבוקר (רביעי) קול מעט שונה ביחס למשבר הקואליציוני בעניין חוק הגיוס.

בעוד ב'יתד נאמן' דיווחו אתמול על התקדמות במגעים לפתרון, תוך הנחת עבודה שניתן למנוע בחירות הרי שהבוקר הכותרת פסימית למדי ומבשרת על "קשיים משמעותיים במגעים לפתרון המשבר הקואליציוני".

בכתבה מצוטטים חברי הכנסת של 'דגל התורה' שמאשימים את הליכוד בחוסר שליטה וחבוס ררצון להביא לפתרון במה שנראה כמטרה להוביל לבחירות.

בכתבה מצוין מה שדווח ב"כיכר השבת" כי אחד המתווים שהוצעו היה להעביר את חוק הגיוס המתוקן בקריאה טרומית יחד עם אישור התקציב בקריאה שניה ושלישית, ובמושב הקיץ להמשיך את הליך חקיקתו.

בתגובה אומר ח"כ משה גפני, כי "המתווה לא הגיע לידינו והוא ייבחן כשיגיע לידינו ונציג אותו בפני גדולי התורה". עוד אמר כי "כל עוד שאין הסכמה מוחלטת ומחייבת מצד כולם להסדרת מעמדם של לומדי התורה, לא יהיה שום פתרון קואליציוני".

ח"כ אורי מקלב האשים כי "יש שני קולות בליכוד. יש את ראש הממשלה שמצהיר שהוא רוצה פתרון, אבל יש את האנשים שלו כאן שמדברים בשפה אחרת לגמרי. הם גם קוראים לנו סחטנים. הדרישה שלנו לקיים את המחוייבות הקואליציונית מתקבלת כסחטנות! הם לא משתפים פעולה עם שום מתווה שאנו מציעים או שמגיע מכל מתווך אחר. ברור לנו שהם שואפים לבחירות, אולי גם בגלל שמישהו בליכוד מריח גם את סוף עידן נתניהו".

ח"כ יעקב אשר אמר כי "אין ספק שיש כאן חולשה של הקואליציה, חוסר שליטה מוחלט של מפלגת שלטון כלפי המפלגות השותפות".

במקביל, דווקא בעיתון 'המודיע', שופרו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, שהציג במשך השבוע האחרון קו לוחמני ותקיף תוך דרישה להעביר את חוק הגיוס עוד במושב החורף ב-3 קריאות, בוחרים הבוקר להתייחס להצעות הפשרה שמונחות על שולחן הדיונים תוך קביעה של סגן השר ליצמן כי "כל נוסח הצעה חדשה לתיקון חוק הגיוס נידרש להביא להכרעת מועצת גדולי התורה".

ליצמן עצמו מבהיר במקביל כי "אין כל שינוי בעמדתנו, על הצורך בהעברת חוק הגיוס לכל קריאותיו לפני אישור התקציב".

במקביל דווקא סגן השר מאיר פרוש מסנדל הבוקר את הצעות הפשרה האפשריות כאשר מבהיר בעיתון 'המבשר' כי לא ייתכן להסכים לחקיקת חוק גיוס מתוקן ללא העברתו במקביל של חוק יסוד ערך לימוד תורה (דבר לו מתנגדים בנחרצות ליברמן וכחלון. י"כ).

לדברי פרוש, ללא העברת החוק השני אין טעם בחקיקת חוק גיוס חדש שייפסל שוב על ידי בג"צ. "היועצים המשפטים שליוו אותנו בחודשים האחרונים הביעו עמדה חד משמעית לאורך כל הזמן שרק אם נצמיד לחוק שירות ביטחון את חוק יסוד לימוד תורה יש סיכוי להתמודד מול ניסיונות בג"ץ לבטל את החוקים שחוקקו כדי להסדיר את מעמד בני הישיבות", אמר פרוש.

"לכן", הוסיף פרוש, "השותפים הקואליציוניים צריכים לשמוע מאתנו ברורות שזו הדרישה ואין בלתה. כל חוק שיבוא להסדיר את מעמד בני הישיבות חייב להיות מוצמד לחוק יסוד לימוד תורה ואין שום מקום להגיע לידי פשרה בדרישה זו. ואולי כך נוכל בעזרת ה' להגן על הסדר תורתו אומנותו ולדאוג שבחורי הישיבות יוכלו להמשיך ולשבת באהלה של תורה ללא מפריע".

גורמים במפלגות החרדיות אומרים הבוקר ל"כיכר השבת" כי המפתח מונח בכיסו של ראש הממשלה. אם הוא רוצה באמת ניתן יהיה למצוא פתרון אולם דווקא דבריו בהם דורש פתרון קבע מקשים על פתרון המשבר שכן לכך לא יסכימו כל השותפות הקואליציוניות מה שמוביל לכאורה לבחירות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר