משבר חוק הגיוס

מתווה אטיאס המתגבש: החוק יבוטל אם לא יעמדו במכסות

השר לשעבר אטיאס פועל לגיבוש מתווה בחוק הגיוס עם השרה שקד, לפיו מכסות הגיוס יישארו - אך אם לא יעמדו בהם יבוטל החוק • בנתיים, דרעי תוקף במרומז את ליצמן על התעקשותו (חרדים)

ישראל כהן וישי כהן | כיכר השבת |
דרעי, ליצמן וגפני (צילום: יונתן זינדל והדס פרוש - פלאש 90)

יו"ר ש"ס השר אריה דרעי יצא היום (רביעי) במרומז במתקפה נגד סגן השר יעקב ליצמן על התעקשותו בימים האחרונים בנושא חוק הגיוס, התעקשות שעלולה להוביל לבחירות. בעוד ליצמן וגפני ממתינים למתווה עליו עמל השר לשעבר אריאל אטיאס, כדי להביאו בפני הרבנים - להכרעה.

לפי הצעת הפשרה שגיבש אטיאס יחד עם היועץ המשפטי לממשלה, מכסות הגיוס הקיימות - יישארו, אך אם יתברר שלא עמדו בהם, יבוטל החוק אוטומטית. כמו כן, המתווה לא כולל במפורש עיצומים כלכליים.

כעת, עם גיבוש המתווה, יכריעו מועצות גדולי וחכמי התורה האם להסכים למתווה ולאישורו במושב הנוכחי בקריאה טרומית בלבד - לפני התקציב ולהמשיך את הליכי החקיקה בקיץ.

במקביל, יתבקש שר הביטחון ליברמן להתחייב שלא יפרוש מהממשלה, שכן פרישתו עשויה להביא את נתניהו לפרק את הממשלה.

מאז אמש, עם צאתו מהחקירה הודיע דרעי כי הוא מתחיל לפעול כדי להביא לסיום המשבר ולשמור על שלימות הקואליציה. היום, אמר דרעי כי "בשיחות האינטנסיביות שאני מקיים עם כל השותפות הקואליציוניות, אני משוכנע שמשבר חוק הגיוס פתיר. יתרה מכך: אפשר לפתור אותו באופן מיידי".

דרעי הוסיף ואמר כי "הציבור לא יסלח למי שיוביל כעת את המדינה לבחירות מיותרות ויפרק את ממשלת הימין החברתית ביותר שכיהנה בישראל".

כפי שסוקר בהרחבה ב"כיכר השבת", במהלך השבוע האחרון, מאז פרוץ המשבר הפוליטי בין ראש הממשלה בנימין נתניהו למפלגות החרדיות על חוק הגיוס, מנסים גורמים רבים להוביל מהלך של פשרה על מנת לשמר את שלמות הקואליציה. בין היתר העלו הצעות השר יריב לוין ויו"ר הקואליציה דוד אמסלם ובכירים בלשכת ראש הממשלה.

לדברי גורמים במפלגות החרדיות היוזמות עד עתה היו בעיקר הרבה "אוויר חם" ולא משהו שאפשר להגדירו כמתווה ישים בפועל ושניתן לדבר עליו באופן רציני.

בימים האחרונים פעל השר לשעבר אריאל אטיאס ושרת המשפטים איילת שקד להוביל מתווה מוסכם שיפתור את המשבר שמאיים להפיל את הממשלה. על פי עקרונותיו, חוק הגיוס המתוקן יתבסס על החוק הקודם שנפסל על ידי בג"צ, למעט שינויים הכרחיים ומינוריים על מנת שיעמדו במבחן בית המשפט העליון.

לדברי גורמים פוליטיים, "אטיאס ושקד מנסים לעשות את הבלתי ייאמן, 'לרבע את המעגל', ולהצליח להביא נוסח חוק שיהיה מוסכם גם על הרבנים וראשי המפלגות החרדיות, גם על שר האוצר משה כחלון וגם שיעמוד במבחן המשפטי ויקבל את אישורו של היועהמ"ש אביחי מנדלבליט".

"קשה להאמין שיצליחו", אומרים הגורמים, "אבל אם כן זה יהיה הישג עצום".

לאחר השלמת המתווה, הוא יובא על ידי ראשי המפלגות החרדיות למועצות גדולי וחכמי התורה על מנת לקבל את אישורם.

חברי הכנסת של 'דגל התורה' יניחו אותו על שולחנם של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי וראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין ויבקשו לקבל אישור להצביע על התקציב לאחר שחוק הגיוס יעבור בוועדת שרים ובקריאה טרומית.

כפי שנחשף ב"כיכר השבת", ח"כי 'דגל התורה' היו אמורים להיכנס בתחילת השבוע אל גדולי ישראל כדי לקבל את הכרעתם אך הביקור נדחה הן בשל מצבו הבריאותי של הגר"ג והן לאור העובדה שעדיין לא הגיעו למתווה מוסכם שדורש הכרעה.

סגן השר יעקב ליצמן, שהבוקר ב'המודיע' הראה לראשונה התקפלות וגמישות מסויימת, יצטרך לשאול שאלה כפולה את גדולי האדמו"רים, חברי המועצת החסידית, גם האם הם מאשרים את נוסח החוק וגם האם ניתן להסכים על כך שיועבר במושב החורף רק בקריאה טרומית, שכן ליצמן התחייב להצביע רק אחרי 3 קריאות.

כך או כך, המבחן הגדול הינו האם המתווה יגיע לידי הבשלה או אז יוכלו להציג אותו בפני הרבנים זאת כמובן בהנחה שראש הממשלה נתניהו מעדיף הסדר ופשרה מאשר להוביל לבחירות.

"אם ביבי רוצה בחירות שום מתווה לא יעזור לנו", אומר גורם במפלגות החרדיות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר