ישראל תמתג מזון על פי אזורים גיאוגרפיים

יוזמה חדשה של משרד החקלאות - ישראל תמתג מוצרי מזון מייצור מקומי על פי אזורי הגידול הגיאוגרפיים, בדומה לנעשה באירופה האמונה על יצירת מותגים מקומיים של יין וגבינה (כלכלה)

קניית מוצרי מזון. אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat/Flash 90)

כולם כבר שמעו על השמפניה הייחודית המגיעה ישירות מחבל "שמפיין" שבצרפת, או על גבינת הרוקפור המקורית המיוצרת בעיר רוקפור סולזון שבצרפת. אלו רק שתי דוגמאות למיתוג האזורי המקובל כבר למעלה ממאה שנים במדינות אירופה, במסגרתו המדינה מסייעת למנף חקלאות אזורית ולשמר דפוסי ייצור ייחודיים באמצעות מיתוג מוצרי המזון בשם האזור בו יוצרו.

תכנית "שמות המזון המוגנים" של האיחוד האירופי מספקת הגנה על מוצרי חקלאות (מזון) על בסיס אזור ייצורם הגיאוגרפי או על בסיס שיטות הייצור/גידול המסורתיות, בדומה לזו הנהוגה בענף היין. הסיוע הממשלתי מספק הגנה משפטית מפני חיקויים על מוצרי מזון טריים ומעובדים המיוצרים באזורים ספציפיים ומוגדרים. התכנית מדגישה את המותגים באמצעות הייחודיות שלהם: מבחינה גיאוגרפית ייחודית (תנאי אקלים, גובה, סוג הקרקע וכו'), מבחינת שיטת הייצור. יתר על כן, התכנית מסייעת לצרכנים לעמוד על האיכות והייחודית של המוצר, מעודדת ייצור חקלאי מגוון המשמר שיטות גידול מסורתיות, משפרת את הכנסות החקלאים ומסייעת בפרנסת החקלאים באזורים כפריים, בעיקר בפריפריה.

בצורה זו, ובהתחשב בפוטנציאל הכלכלי והחברתי הטמון בהן, הפכו אזורים חקלאיים רבים ליעדי תמיכה משמעותיים במסגרת המדיניות החקלאית המשותפת באירופה. המימון המשותף של התכניות לתמיכה בפרויקטים מסייע בשימור ובקידום של מוצרים ממותגים ושל משאבי טבע, ידע, מסורות, זהויות ותרבותיות.

גם בישראל קיימים מוצרים הנושאים שם מקום של ייצור גיאוגרפי, כמו: גבינה צפתית, פרי פסגות, דבש יד מרדכי, אבטיח חצבה ועוד. אולם, בניגוד להתנהלות האירופית, מהלך שיווקי זה אינו מגובה בחקיקה ישראלית, או מוגן על ידי רשם הפטנטים שבמשרד המשפטים. וכן, אינו כולל הגדרות ברורות ומחייבות בנוגע לאיכותה הפנימית של התוצרת, הקשר שבין האיכות לבין מקום הגידול, תנאי גידולה ועיבודה.

על כן, משרד החקלאות מעוניין לבחון את אימוץ השיטה המקובלת באירופה. לצורך כך, יקיים היום (7.3.18) כנס "מותג אזורי מנצח" במשרד החקלאות. הכנס, בשיתוף מומחים מהאיחוד האירופי, ומטרתו היא להציג את אמצעי מיתוג זה למגדלים, תוך בחינת כלי הסיוע של מדינות אירופה עבור מגדליהן, תרומתו של מיתוג זה לחקלאות האזורית, סוגיית ההגנה המשפטית של רשם הפטנטים בישראל ועוד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר