אאא

הוא הפך לשם דבר ולמושג בפני עצמו כשרוצים לדבר על משהו שנעלם כאילו לא היה מעולם. היום (ה') מציינים ארבע שנים להיעלמו של מטוס "מלזיה איירליינס" בטיסה MH370 – מטוס שהחוקרים מעריכים כי התרסק באוקיינוס ההודי, אך הוא מעולם לא נמצא.

גורמים רשמיים במלזיה אמרו הבוקר כי דו"ח החקירה המלא העוסק בהיעלמות המטוס יפורסם רק אחרי שיושלם מבצע החיפושים החדש, שהחל לפני כחודש וחצי.

היעלמות המטוס, ועליו 239 בני אדם, נחשבת לתעלומת התעופה הגדולה בהיסטוריה. המטוס נעלם במהלך טיסה מקואלה לומפור שבמלזיה לבייג'ינג בירת סין ב-8 במרס 2014. למרות מבצע החיפושים הגדול אי פעם לא נמצא המטוס, אבל בשנים האחרונות נסחפו כמה חלקים ממנו לאיים באוקיינוס ההודי, מול חופיה המזרחיים של אפריקה. חוקרים קבעו כי שלושה שברי כנף שנסחפו לשם אכן שייכים למטוס הנעדר, וכי כמה חלקים אחרים שנסחפו לחוף – שייכים למטוס "כמעט בוודאות".

בינואר אשתקד הופסק מבצע החיפושים הענקי שקיימו אוסטרליה, סין ומלזיה – מבצע שעלה 200 מיליון דולר וכלל סריקת 120 אלף קמ"ר. המבצע הופסק אף שהחוקרים קראו להרחיב את שטח החיפושים לאזור כ-25 אלף קמ"ר מצפון לאזור שבו התמקדו החיפושים עד אז. בינואר השנה הפקידה מלזיה את חידוש החיפושים בידי חברה אמריקנית פרטית, Ocean Infinity, ואם זו תמצא את המטוס תשלם לה מלזיה עד 70 מיליון דולר. מבצע החיפושים הנוכחי צפוי להסתיים ביוני.

שני נציגי חיל הים המלזי המשתתפים במבצע החיפושים הנוכחי אמרו כי הם עדיין אופטימיים בנוגע לסיכוי למצוא את המטוס הנעדר. השניים, עזמי רוסידי ועבד אל-חלמים אחמד נורדין, אמרו ל-New Striats Times כי הם עושים כל שביכולתם כדי לשים קץ לתעלומה. עד כה לא הביא מבצע החיפושים לגילויים כלשהם.

"היו לנו כמה ימים סוערים", אמרו השניים, "החיפושים נמשכים גם כשהים סוער אבל מזג אוויר כזה מקשה עלינו להשתמש בכל אמצעי החיפוש. הוא מאט אותנו. חוץ מזה על הקרקעית שעליה אנחנו מחפשים יש תלוליות וגבשושיות והן מקשות על רכב הסריקה שלנו לעשות את עבודתו".

ראש ממשלת מלזיה נג'יב רזאק שב והדגיש היום כי מלזיה מחויבת למצוא את המטוס. "אנו מפצירים בקהילת התעופה הבינלאומית לנקוט צעדים שיהפכו את השמיים שלנו לבטוחים יותר", כתב בטוויטר אם כי כלל לא ברור שלהתרסקות המטוס יש קשר כלשהו למדינה אחרת כלשהיא.

במשך זמן רב אחרי היעלמות המטוס לא היה ברור מה עלה בגורלו, ועלו סימני שאלה רבים סביב נסיבות ההיעלמות, משום שמנתוני תקשורת למדו החוקרים שהטרנספונדר של המטוס כובה בכוונה, כנראה על-ידי אחד הטייסים, ושהמטוס הוסט במכוון ממסלולו והמשיך לטוס עוד כשבע שעות אחרי שהקשר עמו נותק. ככל הנראה בלב האוקיינוס ההודי אזל לו הדלק והוא התרסק לתוך המים. גם מתנדבים רבים ברחבי העולם עקבו אחרי צילומי לווין מהאזור בניסיון למצוא את רגע ההתרסקות.

החוקרים שללו את האפשרות שהמטוס נחטף על-ידי אחד הנוסעים, ובמרוצת הזמן החל להתבסס החשד שאחד הטייסים ריסק את המטוס בכוונה בשל מצב נפשי מעורער, ולמעשה התאבד תוך כדי שהוא הורג את כל מי שנמצא איתו במטוס.