נערכים ל'גראד' הקטלני

קצין בכיר: "אנחנו לא רוצים מדינה של מקלטים"

בצה"ל מציגים את האיומים על העורף, ואת דרכי ההתמודדות איתם: הפיכת הממ"ד למרחב נוח לשהייה ממושכת, על ידי הרחבתו וקליטת אינטרנט אלחוטי בו. רק לא עוד מקלטים (ביטחון)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
ממ"ד. אילוסטרציה (צילום: Flash90)

"הרקטה שמהווה את האיום המרכזי על העורף, היא רקטת הגראד - שנמצאת בכמות גדולה מאוד גם בידי חיזבאללה וגם בידי חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועת עזה ובחצי האי סיני", כך אומר הבוקר (ראשון) קצין בכיר בפיקוד העורף.

לדבריו בראיון ל'וואלה! NEWS', הטווח המאוים ביותר בישראל הוא 40 ק"מ מהגבול בצפון הארץ ובדרומה, ובשל כך, האזור הפחות חשוף לאיום זה הוא מרחב יהודה ושומרון, ובסדר יורד: הערבה, מצפה רמון ואזור גב ההר.

הקצין הבכיר התייחס בעיקר לרקטת הגראד שנושאת עמה ראש נפץ קרבי של עד 6.3 ק"ג חומר נפץ ושקוטרה הוא 122 מ"מ, אך היערכות פיקוד העורף מתייחסת גם לרקטה המאיימת על רדיוס של קילומטרים בודדים, עם ראש קרבי שכולל עד כחצי טון חומר נפץ - 'הבורקאן' .

"לאויב יש בסופו של דבר מספר מוגבל של רקטות", אמר הקצין, "ואנחנו נדע לתת לזה מענה באמצעות תקיפה מהיבשה ומהאוויר. ככלל, אני מעדיף להניח כל שקל שיש לי - לא על מיגון, אלא על התרעה".

"מוח של טיל גראד שנפל בדרום (צילום ארכיון: באדיבות עלה נגב - נחלת ערן)

לדבריו, "אם האזרח יידע מה הוא צריך לעשות ואיך להתמגן, הוא ינצל. באופן סטטיסטי, הסיכוי שיפגע ממ"ד מפגיעה ישירה הוא 0.0000009%".

יצוין, כי לאחרונה הוחלט בפיקוד העורף לבחון אפשרויות לבצע הקלות על אזרחים ועל ענף התיירות בענין חובת בניית מרחב מוגן דירתי (ממ"ד), בין לגבי אופציות שיאפשרו להפוך את הממ"ד למרחב נוח לשהייה ממושכת, על ידי הרחבתו וקביעת קליטת אינטרנט אלחוטי בו, ובין בעלויות הכרוכות בבנייתו.

את העובדה שבשנים האחרונות לא נבנו עוד מקלטים ברחבי ישראל, כמדיניות מכוונת של פיקוד העורף, מסביר הקצין בכך ש"הממ"ד מספק מענה יעיל בצירוף מערכות ההתרעה, ואנחנו לא רוצים מדינה של מקלטים", טוען הקצין.

הוא אף גילה, כי נבדקה מוכנות המיגון במרחב של כתשעה קילומטרים מגבול סוריה, על רקע ההתחממות הביטחונית מולה, ונמצא כי הוא ברמת מיגון גבוהה. גם באזור המרכז, בדגש על הערים תל אביב חיפה וראשון לציון, נמצאת רמת כשירות המקלטים ברמה גבוהה המוערת ב-95 אחוזים.

הקצין הבכיר התייחס בראיון ל'וואלה! NEWS' גם למערכות ההתרעה, ומדבריו עלו הפרטים הבאים: קיימת כיום חלוקה ל-267 אזורי צפירה שונים ברחבי הארץ, ובנובמבר הקרוב - עם השלמת הצבת הטכנולוגיה החדשה והטמעתה - תורחב החלוקה ל-ל-1,600 אזורי צפירה; תל אביב תפוצל לארבעה אזורים, כך שבזמן חירום יתאפשר למרחבים שלמים להמשיך בשגרה, ואילו חיפה תחולק לעשרה אזורים; לגבי מהירות ההתרעה - בנגב המערבי, בעיקר ביישובים סמוכי הגדר, היא כבר הגיעה ל-10-12 שניות, בהתאם לסוג האיום, ובגבול הצפון מערכות ההתרעה עוברות כעת שדרוגים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר