אאא

אם אתם סובלים מירידה במצב הרוח או מדיכאון, כדאי שתבדקו כמה אור נכנס לחדר השינה שלכם: מחקר חדש מגלה כי גם כמות מינימלית של אור החודרת בזמן השינה שלכם, מגבירה את הסיכון ללקות בדיכאון. הממצאים החדשים מגבירים את ההערכה ששינה בחשיכה מוחלטת חשובה לא רק לשינה איכותית אלא גם למצב הנפשי.

המחקר שנעשה על ידי קבוצת חוקרים שבראשם עמד פרופ' קנג'י אוביאשי מהמחלקה לאפידמיולוגיה בבית הספר לרפואה נארא שביפן, גילה כי  שמירה על חדר חשוך לחלוטין בלילה היא דרך שעשויה למנוע דיכאון   

במהלך המחקר הציבו החוקרים מודדי אור מעל 863 מיטות של נבדקים, למשך שני לילות, המשתתפים מילאו יומני שינה בהם ציינו כמה ישנו בכל פעם, ומה היתה איכות השינה, בתוך כך עברו הנבדקים בדיקות מעקב המתחקות אחר תסמיני דיכאון במהלך תקופת זמן המחקר 

לדברי החוקרים, נמצא קשר ישיר בין החשיפה לאור במהלך השינה לבין הסיכון לדיכאון. החוקרים חשפו כי אלה שלחדריהם חדר אור בעוצמה של יותר מ-5 לוקס (יחידת מידה למדידת שטף אור נראה) במהלך הלילה, היו בסיכון גבוה יותר ללקות בדיכאון, בהשוואה שעברו את הלילה בשינה עמוקה בחדר חשוך לחלוטין. החוקרים הסבירו כי  עוצמה של 10 לוקס זהה למבט אל עבר נר דולק ממרחק של מטר וחצי.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

החוקרים לא התייחסו למשך הזמן בו אור שחודר לחדר השינה פוגע במהלך השינה, אך מחקר קודם שבוצע על בעלי חיים הוכיח כי די בארבעה שבועות של חדירת אור כדי לגרום לפגיעה אפשרית.

מחקרים קודמים שנערכו בנושא הוכיחו  כי פגיעה באיכות השינה מגבירה את הסיכון להפרעות דיכאוניות. בתוך כך, חדירה של אור במהלך הלילה עשויה לפגוע בהפרשת ההורמון המהווה את השעון הביולוגי בגוף. ופגיעה בפעילות ההורמון קשורה באופן ישיר להפרעות נפשיות.

החוקרים ציינו כי על אף שהמחקר בוצע על נבדקים קשישים, ההשפעה ההרסנית של חדירת אור עשויה להיות משמעותית יותר דווקא אצל צעירים, מאחר ועיניהם רגישות יותר לאור מאשר אצל קשישים: "כמות האור שנקלטת בעיניהם של בני 70 היא חמישית מזו שנקלטת אצל בני נוער", אמרו החוקרים, "יהיה הגיל אשר יהיה, חשוב להפחית ככל הניתן את מקורות האור בזמן השינה".