מכה לפיליפ מוריס: יוטל מס על סיגריות האייקוס

ענקית הטבק "פיליפ מוריס" קיימה מאבק תקיף בכל החזיתות בכדי למנוע את הטלת המס על מוצר העישון החצי אלקטרוני של החברה, אך נחלה הפסד שעשוי להוביל לפגיעה ברווחיה (כלכלה)

(צילום: פיליפ מוריס)

לאחר שנה של מאבק משפטי שהגיע לפתחו של בג"צ, אישרה היום (ראשון) ועדת הכספים של הכנסת את צו בג"צ, והשוותה בין המסים המוטלים על סיגריית האייקוס לבין אלו המוטלים על סיגריות רגילות.

אישור הצו מהווה מכה קשה לחברה המשווקת, שנהנתה מאז השקתה בינואר 2017 ממחיר זול. הכנסותיה של המדינה מהמהלך מוערכים ב-120 מיליון שקל בשנה ממסים שיוטלו גם על מלאי שכבר קיים בחנויות.

כיום נמכרות חבילות של מוצרי הטבק לסיגריית האייקוס של פיליפ מוריס במחיר הזהה למחיר של חפיסת סיגריות. ואישור חוק המס תחייב את "פיליפ מוריס" להעלות את המחיר דבר שיביא לפגיעה ברווחי החברה, ואף תמגר רוכשים פוטנציאלים.

השוואת המיסוי התעכבה עד כה חרף העובדה שישראל חתומה על אמנה בינלאומית למיסוי אחיד על מוצרי טבק, ועל אף המלצות משרד הבריאות להטיל מס גם על מוצר זה, ורק לאחר עתירה לבג"ץ שהוגשה בדרישה לחייב את שר האוצר כחלון לחתום על העלאת המס, חתם כחלון על הצו. אלא שלפני שבוע וחצי, התברר שתוקף הצו יפוג במידה וועדת הכספים לא תאשר את הצו.

מנכ"ל "העמותה לדמוקרטיה מתקדמת" שבי גטניו, שהגיש את העתירות לבג"ץ, ובעצם הביא לאישור הטלת המס בירך על ההחלטה ואמר כי בכך תמה הפרשה בה שר האוצר מסרב להכיר בסיגריית האייקוס האלקטרונית כמוצר טבק. העמותה ו"המיזם למיגור העישון" עתרו פעמיים לבג"ץ שחייב את שר האוצר למסות את הסיגריה האלקטרונית ככל סיגריה אחרת. ואף קרא לרשויות החוק לקיים חשבון נפש בכל הנוגע לקשרים עם חברות הטבק הפוגעות בבריאות הציבור.

פיליפ מוריס
פיליפ מוריס

הגדלה

"פיליפ מוריס" הנפגעת המרכזית מאישור הצו מסרה בתגובה: "זה מצער וחסר היגיון שהמדינה החליטה להגביל את הגישה של המעשנים למוצרי טבק חדשים ללא עשן, ע"י רגולציה ומיסוי זהים לסיגריות, וזאת בניגוד לעמדתן של ממשלות רבות ברחבי העולם ומבלי לבחון באופן מעמיק את המדע העומד בבסיסם של מוצרים אלה.במדינות רבות בעולם קיימת הכרה בכך שלא כל מוצרי הטבק מציבים אותו סיכון ושעל הרגולציה והמיסוי לקחת זאת בחשבון. ישראל בחרה להטיל מס על יחידות הטבק לחימום באופן זהה לסיגריות, בעוד שעל טבק לגלגול, שהנזק שלו זהה לסיגריות, מוטל מס נמוך בהרבה".

"בפועל, המדינה מעודדת אותנו להמשיך ולהתמקד במותגי הסיגריות והטבק לגלגול שלנו, במקום במוצרים חדשים ללא עשן שמהווים אלטרנטיבה טובה יותר למעשנים הבגירים, שמתכוונים להמשיך לעשן. זו הזדמנות שהוחמצה. יחד עם זאת, אנו נשארים מחויבים לעיצוב עתיד ללא עשן בישראל ונמשיך לספק לגורמים הרלוונטיים מידע עדכני בנוגע למחקרים מדעיים והתפתחויות רגולטוריות על מנת לסייע בעיצוב עתיד ללא עשן בישראל."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר