מאחורי הקלעים של הפארסה

ב'אגודת ישראל' טוענים: "מתווה הפשרה הוא הישג גדול"

יממה רבת תהפוכות עברה על 'אגודת ישראל' שנעה בין התנגדות ל'מתווה שקד-אטיאס' וההתקפלות וההסכמה למתווה החוק של ח"כ בן צור, אך בסיעה החסידית מתעקשים כי "מדובר בהישג" (חסידים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
האדמו"רים מבעלזא, גור וויז'ניץ (צילום: אנשיל בעק, יונתן זינדל - פלאש 90)

יממה קריטית ומשמעותית במיוחד עברה אתמול (ראשון) על המפלגות החרדיות בצל משבר חוק הגיוס ולאור דרישת הנציגים החרדים להעביר את החוק המתוקן עוד במהלך מושב החורף.

לאחר הפגישה של ראשי המפלגות שלשום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו היה נדמה כי למרות הצהרתו שאינו חפץ בבחירות עדיין הוא איננו מטפל במשבר שנוצר במלוא הרצינות הדרושה.

בשעות הצהריים אתמול נפגשו חברי הוועדה סגן השר מאיר פרוש, ח"כ אורי מקלב, אריאל אטיאס ועו"ד יצחק מירון בלשכתו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בנסיון לשפר את מתווה שקד-אטיאס על מנת להציגו בפני גדולי האדמו"רים, חברי מועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל', בנסיון לקבל את אישורם לחוק.

הדיונים נמשכו שעות ארוכות כאשר נוסחאות שונות עלו וירדו על שולחן הדיונים, כאשר במקביל מועברים כל העת מסרים בין בתיהם של גדולי האדמו"רים, האדמו"ר מגור, האדמו"ר מבעלזא והאדמו"ר מויז'ניץ.

ח"כ אורי מקלב הציע בדיון המשותף מתווה לפיו החוק (המכונה 'חוק בן צור') יאושר כעת במושב החורף בקריאה טרומית תוך הבנות מול הקואליציה להמשיך ולקדמו במקביל להבנות בממשלה. במהלך כל הערב נעשו ניסיונות לאפשר את המתווה עם ראשי הקואליציה ובמקביל לאשרו גם במועצת גדולי התורה של אגודת ישראל מה שצלח בסופו של דבר.

ב'אגודת ישראל' הבהירו כי הם מוכנים לרדת מהעץ של הדרישה להעברת החוק בשלוש קריאות ולהסתפק בקריאה טרומית אולם דרשו שינויים מסויימים בגוף המתווה.

במקביל, שיגר מזכיר המועצת החסידית הרב מרדכי שטרן הודעה לחברי הכנסת ממנה הובן כי מועצת גדולי התורה דוחה את הצעת הפשרה.

לא ברור האם מדובר היה בטעות זאת מחמת העובדה שהרב שטרן שלח נוסח קודם של ההצעה או שאולי מדובר במהלך מכוון שמטרתו היתה להלחיץ את ראש הממשלה ולהבהיר לו כי האיום הפעם רציני.

כך או כך, נתניהו אכן הבין שהפעם האולטימטום אמיתי ומיהר לזמן את סגן השר ליצמן לפגישה בלשכתו.

גורמים פוליטיים חרדיים אומרים ל"כיכר השבת" כי רק אז נפל לביבי האסימון שהחרדים נוטשים אותו והולכים לבחירות.

במקביל, באותו שלב, נפגש מזכיר המועצת הרב שטרן עם עו"ד מירון והוחלט להגיש את חוק בן צור לאישור האדמו"רים.

מדובר בעצם במתווה שקד עם שיפורים שהציעו סגן השר פרוש וח"כ מקלב לפיו לא יבוטל החוק באם החרדים לא יעמדו ביעדים.

לדברי גורם ב'אגודת ישראל', ההבדל בין מתווה שקד לחוק שהושג הינו שבמתווה שקד הוצע לכתוב במפורש שאם לא עומדים ביעדים ב-2021 - תוך שנה החוק בטל וחוק שירות ביטחון חל על כולם.

לעומת זאת בחוק בן צור, אם לא עמדו ביעדים בשנת 2021, הממשלה דנה מה לעשות בנידון ואת ההחלטה שלה מעבירים לוועדת חוץ ובטחון, אם הוועדה תאשר את החלטת הממשלה, שר הביטחון יחזור ויתן דיחוי, ואם הוועדה לא תאשר, מעבירים את החלטת הממשלה לדיון בכנסת. אם הכנסת תאשר את החלטת הממשלה, מה טוב, ואם לא, החוק בתוקף עד שהכנסת תחוקק חוק חדש".

ב'אגודת ישראל' דוחים את הטענות כי מדובר בפארסה ובזיגזג, או כמו שהגדירו גורמים פוליטיים "קפיצה מהעץ", ואומרים כי "מדובר בהישג גדול של ביטול הסנקציות הפליליות ואין זה דבר של מה שבכך וזהו ההישג המשמעותי".

"כעת כולם יודעים", מוסיפים שם, "שאנחנו החרדים מסכימים לפשרה ואם בסופו של דבר ילכו לבחירות זה או בגלל החקירות של נתניהו או בגלל ליברמן שמתעקש, אנחנו גילינו אחריות כלפי המדינה והסכמנו להתפשר".

גורם ב'אגודת ישראל' אומר ל"כיכר השבת" כי "מה שעשו לרב מרדכי שטרן זה ממש לא פייר. יכול להיות שהוא מיהר מדי להוציא את המכתב בשעות הערב ולא המתין לתוצאות הפגישה שנערכה בלשכת ליצמן, אבל המכתב שיצא הוא היה מכתב צודק נכון לאותו הזמן. עכשיו לבוא ולשחוט אותו ברחובות העיר? זו לא הדרך".

בסביבת ראש הממשלה מעריכים הבוקר בזהירות כי ניתן להצליח להימנע מבחירות. "הכל כרגע נמצא במגרש של ליברמן וצריך לראות אם גם הוא ידע לרדת מהעץ. נקווה שנצלח אותו", הם אומרים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר