תכנית הגריטה לרכבים ישנים - תחזור בקרוב

מחזיקים במשאית 'גרוטאה' עם מנוע דיזל? אולי תוכלו לראות ממנה כמה שקלים בחסות המדינה עם חזרתה של תכנית הגריטה לרכבים כבדים ומזהמים בעוד כחודשיים (חדשות רכב)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

וועדת הפנים אישרה היום (שני) כצפוי את תקנות אוויר נקי המתייחסות לזיהום אוויר מכלי רכב, אותן הוביל המשרד להגנת הסביבה. במסגרת התקנות יחויבו בין היתר כלי רכב כבדים עם מנועי דיזל להתקין מסנן חלקיקים, ותוזנק מחדש תכנית הגריטה במסגרתה יוענק סכום שינוע בין 5,000 ל-22 אלף שקלים לבעלי כלי רכב כבדים ומזהמים שימסרו את רכבם. בשונה מהתכנית הישנה, שמטרתה בעבר הייתה להוריד מהכביש כלי רכב ישן, מסוכן ומזהם, התכנית החדשה חוזרת רק ביחס לכלי רכב כבדים (בעיקר משאיות) ורק עם מנועי דיזל.

תכנית סבסוד דיפרנציאלי של מסננני חלקיקים - בה גובה סכום הסבסוד ייקבע לפי סוג הרכב והמחזור הכספי של הצי אליו הוא שייך - תצא לדרכה ב-22.4, כך הודיעה ועדת הפנים שאישרה את התקנות. אלא שלתכנית הגריטה אין עדיין לו"ז לתחילת פעילות, למעט הבטחה מפי בכירים במשרד להגנת הסביבה לפיה היא תחל תוך כחודשיים לכל היותר.

תכנית הגריטה שפעלה בארץ בעבר נערכה לאחרונה בחודש נובמבר 2013, ויצאה לדרכה לראשונה בשנת 2009. אז הציע האוצר לשלם לכל בעל רכב בן 20 שנה ויותר 3,000 שקלים תמורת מכונית שבמרבית המקרים הייתה מסוכנת ומזהמת ונטולת מערכות בטיחות אלמנטריות דוגמת ABS ו-ESP. זאת מתוך כוונה כי בעל הרכב יחליף אותה בחדשה, בטוחה ומזהמת פחות.

אלא שהכסף אותו הקציבה המדינה הסתיים, התכנית הופסקה, חזרה שוב ושוב הופסקה, חזרה בשלהי 2012 והסתיימה במהירות. בפעם האחרונה, עקב הקצאת מימון נמוכה ומגוחכת למרות דרישה עצומה, פעלה התכנית במשך יום אחד בלבד באופן שבעיקר הביך את המדינה.

כעת מבטיחים במשרד להגנת הסביבה, כי לא פחות מ-100 מיליון שקלים מוקצבים לגריטת כלי רכב כבדים מזהמים, האמורים לפי הערכות להספיק לדרישה הצפויה. זאת מתוך תקציב של כ-260 מיליון שקלים לתכנית כולה, לרבות סבסוד התקנת המסננים בכלי רכב שימשיכו לנוע על הכבישים.

ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, אמר כי "העברת התקנות היא עוד צעד בתוכנית הלאומית למניעה והפחתה של זיהום אוויר מתחבורה הכוללת: איסור שימוש ברכב מזהם; סבסוד התקנת מסנני חלקיקים; מענקי גריטה לרכב דיזל מזהם; אוטובוסים חשמליים; שיתוף רכבים חשמליים; אזורי אוויר נקי; וקידום תחבורה ציבורית נקיה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר