תקרית בינלאומית

בריטניה: רוסיה אשמה בהרעלת המרגל

ראש ממשלת בריטניה האשימה לראשונה בפומבי ובצורה ישירה את הרוסים בניסיון ההתנקשות וההרעלה של הסוכן הרוסי הכפול סרגיי סקריפל על אדמת בריטניה (חדשות בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

המסתורין נחשפו? ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי הפנתה הערב (ב') לראשונה אצבע מאשימה לעברה של רוסיה, כשנאמה בפרלמנט על חקירת הרעלת המרגל הרוסי סרגיי סקריפל ובתו. עד כה נמנעה ממשלת בריטניה מלהאשים ישירות את הקרמלין בהרעלה, אך הערב אמרה מיי שיש "סבירות גבוהה" שרוסיה אחראית להרעלה.

"לפי ההיסטוריה ברוסיה של התנקשויות בחסות המדינה, וההערכה שלנו שרוסיה מתייחסת לחלק מהעריקים כיעדי התנקשות לגיטימיים, הממשלה שלנו קובעת שיש סבירות גבוהה שרוסיה אחראית למעשה שבוצע נגד סרגיי ויוליה סקריפל", אמרה מיי לפרלמנט.

מיי אמרה שגז העצבים שהרעיל את השניים פותח ברוסיה, ושישנם שני תרחישים: או שרוסיה אחראית להרעלת הסוכן הכפול סרגיי סקריפל ובתו יוליה, או שהיא אפשרה לגז העצבים להגיע לידי המרעילים. מיי אמרה שהשגריר הרוסי בלונדון זומן לשיחה, שנועדה להסביר איך גז העצבים הרוסי הגיע למרעילים באנגליה.

מיי אמרה שהחומר ששימש למתקפה נכלל בקבוצת גזי עצבים שנקראת "נוביצ'וק". ראש הממשלה הוסיפה ששר החוץ בוריס ג'ונסון אמר לשגריר במוסקבה שרוסיה "חייבת לספק מידע מלא" על הגז לארגון למניעת הפצת נשק כימי. זו לא הפעם הראשונה שהרוסים מתנקשים על אדמת בריטניה במתנגדי המשטר הרוסי ובבריטניה זועמים מאד על ההתנהלות הרוסית.

כזכור, סרגיי ויוליה סקריפל מאושפזים במצב קשה ויציב בבית החולים, אחרי שנמצאו מחוסרי הכרה ביום ראשון שעבר על ספסל בעיר סולסברי באנגליה. מיי אמרה שאם יוכח שמוסקבה אחראית להרעלה בריטניה תתייחס למקרה כ"הפעלת כוח בלתי חוקי" של רוסיה בשטח הממלכה על כל ההשלכות של כך.

במשרד החוץ הרוסי מיהרו להכחיש את ההאשמה הבריטית, ואמרו שמדובר ב"קרקס" ובקמפיין פוליטי שנועד לחבל ביחסי המדינות. ולדימיר פוטין אמר מוקדם יותר שלפני שבריטניה מאשימה את רוסיה בהרעלה היא חייבת להמשיך בחקירה. "רדו לשורש העניין ואז נדבר על זה", אמר פוטין.

ההודעה הערב של תרזה מיי מגיעה אחרי שמשטרת בריטניה מסרה שיש בידה 240 ראיות ויותר מ-200 עדי ראייה. המשטרה מסרה ש-21 בני אדם, בהם אנשי צוותי חירום, נזקקו לטיפול רפואי מאז שסקריפל הורעל לאחר שבאו במגע עם הרעל. הבלש ניק ביילי, שהגיע ראשון לזירה, אושפז במצב קשה והיה בתרדמת. בסוף השבוע מצבו השתפר, והוא התעורר והחל לשוחח עם קרוביו.

בימיו כסוכן כפול מסר סקריפל לסוכנות הביון הבריטית MI6 פרטים על עשרות מרגלים רוסים. לפי הערכות גרם סקריפל, בן 66 כיום, נזק כבד לרשתות הריגול של רוסיה בבריטניה ובאירופה. בשנת 2004 עצרו אותו כוחות הביטחון הרוסיים, וב-2006 הוא נידון ברוסיה ל-13 שנות מאסר. בשנת 2010, בעקבות עסקת חילופי מרגלים בין רוסיה למדינות במערב, קיבל סקריפל מקלט בבריטניה, ומאז הוא חי שם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר