מלחמת המסחר

טראמפ ממשיך במלחמה: מכס על ייבוא מסין

הנשיא האמריקאי ממשיך לקיים את הבטחות הבחירות שלו להעניק יתרונות לכלכלה וליצרנים האמריקאים ולאחר המכס על הפלדה והאלומיניום הוא פונה לזירה נוספת - סין (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
טראמפ בעת חתימת המכס על הפלדה (צילום: הבית הלבן)

ה"בולדוזר" ממשיך לפעול: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שוקל הטלת מכסים על ייבוא סיני בסכום של עד 60 מיליארד דולר. המכסים יוטלו בעיקר על חברות טכנולוגיה ותקשורת. כך מסרו שני מקורות שדנו בנושא עם אנשי ממשל. מגורם שלישי נמסר כי הטלת המכסים "יכולה לקרות בעתיד הקרוב מאוד". בבית הלבן סירבו להגיב על היקפו או על תזמונו של המהלך הצפוי שמדאיג את בייג'ינג מאד.

על פי הדיווח ב-ynet, אף שהמכסים צפויים בעיקר על מוצרי טכנולוגיית מידע, מוצרי צריכה אלקטרוניים ומוצרי תקשורת, קיים סיכוי שרשימת המוצרים תהיה רחבה עוד יותר ותכלול עד 100 מוצרים שונים. וושינגטון מתכננת "להעניש" חברות הייטק סיניות עקב מדיניות ההשקעות של סין, המחייבות חברות אמריקניות לחשוף את סודותיהן כדי לפעול בשטחה, לצד האשמות בכך שסין מבצעת עבירות של גניבת קניין רוחני הפוגעות בחברות אמריקאיות וגורמות להן לנזק רב.

לסין עודף של 375 מיליארד דולר בסחר עם ארצות הברית, וכאשר יועצו הכלכלי הבכיר של נשיא סין שי ג'ינפינג ביקר בארה"ב לחצו עליו בבית הלבן במטרה למצוא פתרון למצב.

טראמפ נכנס לתפקיד כשעל סדר יומו יצירת "פרוטקציוניזם כלכלי", מדיניות שנועדה להגן על התעשייה המקומית ומסתמכת על הטלת מכסים והגבלת ייבוא, ופועל בכמה מישורים ביחס לסחר עם מדינות זרות כפי שהבטיח לאורך קמפיין הבחירות שלו.

פעולתו הראשונה של טראמפ בתפקיד הייתה יציאה מהסכם הסחר הטראנס-פסיפי (TPP) הכולל 14 מדינות, לצד התעקשות על פתיחה למשא ומתן של הסכם הסחר של צפון אמריקה (NAFTA). לפני כשבועיים עלה טראמפ מדרגה כאשר הודיע על הטלת מכסים בשיעור של 25 אחוזים על פלדה ושל 10 אחוזים על ייבוא אלומיניום.

למרות מהלך הטלת המכסים על אלומיניום ופלדה, המהלך החדש נגד סין עשוי לטמון בחובו סכנות נוספות ולגרור תגובות קשות מצד בייג'ינג שמסתמכת לא מעט על הסחר עם ארה"ב. אתר "פוליטיקו" דיווח כי משרד נציגי הסחר של ארה"ב הציג בשבוע שעבר בפני טראמפ תוכנית שבמסגרתה יוטלו על סין מכסים בסך 30 מיליארד דולר, אך טראמפ טען כי הסכום לא גבוה מספיק.

מקור עסקי מסר כי הוא דן עם הבית הלבן בנושא המכסים וכי הסכום הוכפל מ-30 מילארד דולר ל-60 מיליארד דולר, לצד הגדלה של מספר המוצרים שעליהם יוטלו המכסים.

יו"ר ועדה העוסקת בנושא בקונגרס האמריקני אמר כי טראמפ רציני בנוגע לטיפול בגניבת הקניין הרוחני מצד סין וכי "הוא בוחן קשת רחבה של דרכים לעשות זאת". למרות שארה"ב אינה המדינה היחידה המלינה על גניבת קניין רוחני על ידי הסינים, נראה שטראמפ יתקשה למצוא בעלות ברית לפעולה משותפת עקב המכסים שהטיל על הפלדה והאלומיניום שפוגעות במדינות נוספות.

מכסים אלו אותם מוביל טראמפ הובילו לאמירות על "מלחמת סחר", וטראמפ הגדיל לעשות וטען כי מלחמות סחר "טובות וקל לנצח בהן". אמירותיו של טראמפ התפרשו באופן שלילי ומהלך הטלת המכסים הוביל למהלכי נגד מצד האיחוד האירופי, זאת לצד תגובות שליליות באופן כללי ממדינות רבות, אך הנשיא האמריקני ידוע כאחד שלא נכנע בקלות ונראה כי הוא נחוש להשלים את המהלך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר