מידע לעובדים

מגיע לכם ימי חופשה בחג? ומה עם המתנה?

האם המעסיק יכול להוציא אותנו לחופשה? האם הוא חייב לתת לנו מתנה? ומהן שעות העבודה בערב חג? אספנו עבורכם את השאלות החשובות לקראת חג הפסח (משפחה)

עו"ד שלום בר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

חג פורים מאחורינו וכבר אנו מוצאים עצמנו ניצבים בפתחו של חג הפסח. האם המעסיק יכול להוציא אותנו לחופשה? האם הוא חייב לתת לנו מתנה? ומהן שעות העבודה בערב חג? ריכזנו עבורכם, בסיועו של עורך הדין שלום בר, מומחה לדיני עבודה, את התשובות לשלל השאלות החשובות שמעניינות את העובדים ואת המעסיקים גם יחד.

האם יש חובה לעבוד בערב החג?

ערב החג הנו יום עבודה רגיל והוא אינו בגדר יום חופשה או שבתון.

כמה שעות צריך לעבוד בערב החג?

המחוקק קבע כי בערב החג יעבדו המתכנת מקוצרת. עובדים המועסקים 6 ימים בשבוע עובדים יעבדו 7 שעות בתשלום של 8 שעות , עובדים המועסקים 5 ימים בשבוע: יעבדו 8 ש"ע בתשלום של 9 ש"ע, ככל שעובד הועסק מעבר למשעות הנ"ל יהיה זכאי לתשלום בגין ש"נ.

בערב יום כיפור יעבדו העובדים 6 שעות ויקבלו תשלום בגין יום עבודה מלא.

בכמה יחויב עובד שיצא לחופשה בערב החג?

יום חופשה בערב חג ייחשב ליום חופשה מלא, אולם יש מקומות עבודה הנוהגים לנכות ממכסת ימי החופשה השנתית רק חצי יום במידה ומדובר בנוהג הנמשך מספר שנים הוא יכול להפוך למחייב, כמו כן קיימים הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה לפיהם עובד אשר מנצל חופשה בערב החג מחויב באופן חלקי בלבד, מספר שעות החיוב יכול להשתנות בהתאם להסכם הרלוונטי.

מה הכללים לגבי חופשה בחול המועד?

החוק אינו מתייחס לעבודה בחול המועד, ומכאן שהעובד מחויב לעבוד כרגיל בימים אלו אלא אם קיימת הוראה אחרת הנוגעת לנושא בהסכם אישי, בהסכם קיבוצי צו הרחבה או בנוהג שהשתרש במקום העבודה.

יובהר שבמקומות בהם קיים נוהג לעבוד בחול המועד במספר שעות מופחת – המעסיק מחויב להמשיך לאפשר זאת לעובדים.

האם המעסיק מחויב לתת לעובד מתנה בחג?

אין דרישה בחוק לתת לעובד מתנה לחג, אולם קיימים 2 מקרים בהם המעסיק מחויב לכך: האחד, במקרה בו המעסיק יצר נוהג כזה במשך תקופה. במקרה השני, מקום בו המעסיק מחויב לכך על פי הסכם אישי, הסכם קיבוצי או צו הרחבה. ראויה לציון העובדה, כי בית הדין הארצי לעבודה פסק שגם עובד/ת המצויים בחופשה לידה זכאים לקבל שי לחג שהוענק ליתר העובדים בחברה.

האם המעסיק יכול לכפות על העובד לצאת לחופשה?

חופשה מרוכזת: בפני המעסיק עומדת האפשרות לקבוע חופשה מרוכזת במקום העבודה למשך 7 ימים לפחות, כולל ימי המנוחה השבועית, בתנאי שהודיע על כך לעובדים לפחות שבועיים מראש. ראוי לציון, כי האמור מתייחס רק לעובדים שיש לזכותם צבירה של 7 ימי חופשה, שכן אין להוציא עובד לחופשה שנתית ביוזמת המעסיק על חשבון ימי חופשה עתידיים. במקרה זה יוכל המעסיק להוציא את העובד לחופשה מבלי לנכות ימי חופשה עתידיים, או להוציא את העובד לחל"ת בהסכמת העובד. בכל מקרה, כמובן שימי החג עצמם לא ינוכו ממכסת ימי החופשה השנתית של העובד.

לכמה ימי חג זכאי העובד?

ימי החגים הינם תשעה במספר - שני חגי ראש השנה, יום כיפור, שני חגי סוכות (הראשון והאחרון), שני חגי פסח (הראשון והאחרון), שבועות ויום העצמאות, קיימים הסכמים קיבוציים המקנים מכסת חגים וימי בחירה נוספים.

במקרה בו העובד אינו יהודי - העובד רשאי לבחור אם הוא מעוניין לקבל שכר עבור חגים יהודיים או בגין חגי דתו (ובחירת העובד היא שקובעת), כמובן שמכסת ימי החג לא תעלה על הקבוע בהסכם הקיבוצי או צו ההרחבה החל על העובד.

מה התשלום בגין ימי החג?

עובד חודשי שנעדר ביום החג ימשיך לקבל את משכורתו הרגילה ללא כל ניכוי. לעומת זאת עובד שעתי שנעדר ביום החג, יהיה זכאי לתשלום בגין חגים במידה והשלים 3 חודשי עבודה, ובתנאי שעבד ביום שלפני החג וביום שאחריו, אלא אם כן נעדר בימים אלה בהסכמת המעסיק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר