צינור הכסף של החצר יפוצל?

חסידות אחת, שמונה אדמו"רים: ה'גבירים' של החצר - לאן?

יומיים לאחר הסתלקותו של האדמו"ר מויז'ניץ ממונסי ומינוי האדמו"רים החדשים, עולה השאלה כיצד ינותב צינור הכסף האדיר ששימש את החסידות עד עתה. כיכר השבת בסיקור מיוחד (חסידים בעולם)

ישראל כהן | כיכר השבת |
חלק מתורמי החסידות. ארכיון (צילום: באדיבות א' בליק)

לצד היותו ענק בתורה וענק בחיי הרוח, היה האדמו"ר מויזניץ ממונסי מנהיג ומורה דרך לאלפים ורבבות שלא זזו ללא קבלת עצתו וברכתו. בן העולים למעונו לאורך השנים, היו רבנים, דיינים וראשי ישיבות שהגיעו להתפלפל עמו בדברי הלכה ותורה, לצד אנשי עסקים ונגידי עם שזכו לקרבתו ולעצות בענייני השקעות בעסקים, כמו גם המוני עמך בית ישראל שבאו אל הבית הגדול להתברך ברוחניות ובגשמיות.

הרבי מויז'ניץ ממונסי היה ידוע כאיש פיקח וחריף במיוחד, שלמרות שמרנותו והקפדתו על קוצו של יוד, הבין גם בענייני העולם וידע את בעיות הדור. כך, הפך הרבי ל"מגנט" לעשרות אנשי עסקים יראים וחרדים לדבר השם שדבקו בו ונועצו בו בכל דבר ועניין.

חסידות ויז'ניץ במונסי אף פעם לא סבלה ממחסור כספי. בני הרבי לא יצאו מעולם לאסוף כספים ותרומות - הכסף הגיע ישירות אל האדמו"ר. לעתים, מספרים, הרבי לא "אהב" תנאים שאחד התורמים הציב בתמורה לתרומה, והורה להשיב לו את כספו.

לויז'ניץ במונסי יש שדרת גבירים, שכל אחד מהם שווה בין עשרות מליוני דולרים למאות מליונים ואף יותר מכך. הרבי עצמו עודד ותמך בנגידים להשקיע בעסקים, וכיוון אותם לצמוח ולגדול, כאשר במקביל דרש מהם לתת מהונם צדקה לתורה וחסד.

האדמו"ר מויז'ניץ ממונסי זצ"ל. ארכיון (צילום: דוב לענטשעווסקי, 'א בליק')

כעת השאלה שעולה למי מבין האדמו"רים החדשים יעברו הגבירים "הכבדים", והאם בצל האחדות בחצר חלקם לפחות יתרמו לכמה מהחצרות, זאת על פי הצורך ומידת הקרבה. במקביל, נראה כי חלק מה"גבירים" יתרמו גם לחצרו של האדמו"ר מויז'ניץ בבני ברק, כך ש"הכל פתוח". לדברי גורם המעורה בנעשה בחסידות, "כל גביר המתגורר בעיר מסויימת יתרום לכאורה לרבי שבצלו הוא מסתופף אולם בשל האחדות כולם יכולים לתרום לכלל האדמו"רים".

רשימת התורמים ה"כבדים" של החסידות

משה שטרולי - אנטוורפן. שטרולי ידוע כאיש עסקים מוכר בקרב יהודי בלגיה. הוא החל את דרכו בשיווק ומכירת שעונים וכיום מנהל עסקים מסועפים - החל מתחום התכשיטים והיהלומים ועד השקעות בנדל"ן.

פנחס קליין - מונסי. פנחס קליין נחשב לעמוד התווך של חסידות ויז'ניץ במונסי. בבעלותו קניון ענק בתחומי העיר, לצד סופרמרקט גדול. בנוסף ידוע קליין כאיל נדל"ן לו נכסים רבים ברחבי ארה"ב. קליין הינו התורם המרכזי של היכל ביהמ"ד של ויז'ניץ בעיר מונסי, שעלותו מוערכת במיליוני דולרים.

יהודה יואל רוזנפלד - מונסי. רוזנפלד ידוע במונסי כדמות של חסיד ירא שמיים לצד היותו בעל צדקה גדול. רוזנפלד נחשב לאחד מתומכי התורה הגדולה הגדולים הארצות הברית, והוזיל מהונו למען הקמת וביסוס מוסדות ויז'ניץ.

בנצי ליבוביץ - מונסי. ליבוביץ איש עסקים צעיר ומצליח העוסק בעיקר בעסקי נדל"ן ובנייה וידוע כתורם גדול לחסידות ולארגוני צדקה וחסד שונים.

פנחס ניימן - וילאמסבורג. ניימן ידוע כתלמיד חכם בעל שיעור קומה שתורה וגדולה סמוכים על שולחנו גם יחד. ניימן, במשך שנים, היה יד ימינו של הרבי ותרם לכל מפעלותיו.

חלק מבני האדמו"ר שמונו במקומו (צילום: באדיבות המצלם)

יענקל פלדמן - טורונטו. פלדמן, המתגורר בקנדה, נחשב לאיש עסקים מצליח שבבעלותו מפעלים ועסקי נדל"ן שונים. לפני כשנה דווח ב"כיכר השבת" כי חברת FleetCor רכשה את חברת 'קיימברידג' גלובל' שבבעלותו המשותפת, תמורת סכום עתק של 675 מיליון דולר. פלדמן תרם לאחרונה מיליון דולר להקמת בית המדרש והמרכז העולמי של חסידות ויז'ניץ המוקם בימים אלו.

שמעון דושינסקי - וילאמסבורג. דושינסקי הינו יזם נדל"ן צעיר ומבטיח שבונה אלפי דירות המיועדות להשכרה בעיקר בתחומי שכונת וילאמסבורג, אך לא רק. דושינסקי הינו כוכב עולה וכבר יצר שיתופי פעולה רבים, בין היתר עם בנקים מישראל שמלווים את השקעותיו, והונו מוערך במעל מיליארד דולר.

תורמים נוספים של החצר הם יחיאל ליבוביץ ממונסי, ואברהם איינהורן מבורו פארק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר