בחירות במצרים: סיסי צפוי לנצח ללא בעיה

תושבי מצרים לא יצטרכו להתאמן על פרצוף מופתע כשסיסי ייבחר שוב כנשיא כשהשאלה רק מה יהיו אחוזי ההצבעה בבחירות שנפתחו הבוקר ויימשכו שלושה ימים (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
סיסי בפגישתו האחרונה עם נתניהו (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

הקלפיות במצרים נפתחו הבוקר (שני) והמדינה בה מתגוררים 70 מיליון בני אדם החלה להצביע בבחירות לנשיאות שתוצאותיהן די ידועות מראש - ניצחון לנשיא המכהן, הגנרל לשעבר עבד אל-פתאח א-סיסי. הדבר היחיד שלא ידוע מראש הוא שיעור ההצבעה. במשטר בקהיר מקווים לשיעור הצבעה גבוה כדי להציג דמוקרטיה במיטבה לנוכח הטענות הרבות כלפי המשטר.

הקלפיות במצרים יהיו פתוחות בשלושת הימים הקרובים. א-סיסי מתמודד מול מועמד אחד בלבד - מוסא מוסטפה מוסא, ראש מפלגת אל-ע'ד (המחר) - והוא קרא לאזרחי ארצו לצאת ולהצביע, רמז לכך שהוא רואה בבחירות משאל עם על ארבע שנות כהונתו האחרונות.

בשעה שמצרים רבים רואים בא-סיסי, בעל ברית גדול של ארצות הברית וישראל, גורם חיוני ליציבות המדינה, מבקריו טוענים שהוא הוביל את מבצע הדיכוי הקשה ביותר נגד האופוזיציה במדינה כשהוא מחסל את תשתיות האחים המוסלמים.

א-סיסי בן ה-63 הנהיג את ההפיכה הצבאית ב-2013 שהפילה מהשלטון את מוחמד מורסי איש האחים המוסלמים - הנשיא הראשון במצרים שנבחר בצורה דמוקרטית במצרים לאחר הפלת מובארק ב'אביב הערבי'. א-סיסי אמר בקמפיין הבחירות שבחירה בו היא בחירה ביציבות ובביטחון. אלא ששיעור הצבעה נמוך עשוי לרמוז שלא-סיסי אין מנדט לנקוט עוד צעדים קשים כדי להמריץ את הכלכלה המצרית, שמתקשה להתרומם מאז המהפכה ב-2011 שהבריחה תיירים ומשקיעים זרים - שני מקורות למטבע זר אליו משוועת מצרים הענייה.

יריבו של א-סיסי בבחירות, מוסא מוסטפה מוסא, היה עד לא מזמן אחד מתומכיו הגדולים והיה אחד מאלה שהריצו אותו לכהונה שנייה בתפקיד נשיא מצרים. אלא שברגע האחרון, אחרי שכל המועמדים האחרים פרשו או נפסלו, החליט מוסא להתמודד לנשיאות. מוסא דחה את הטענות שמשתמשים בו כדי להציג תמונת שווא של תחרות אמיתית. במקביל, ועדת הבחירות המרכזית מסרה שההצבעה תהיה חופשית ושקופה.

מבקריו של נשיא מצרים טוענים שהפופולריות של א-סיסי מאז 2014 נפגעה בגלל צעדי הצנע שבהם נקט והדיכוי של מתנגדי משטר, פעילים חברתיים ותקשורת עצמאית. בתי משפט במצרים גזרו עונשי מוות על מאות תומכים של "האחים המוסלמים" מאז 2013. מנגד, תומכיו של א-סיסי – שכוללים מעצמות מערביות ומדינות במפרץ הפרסי - טוענים שהצעדים דרושים כדי לשמור על יציבות המדינה הערבית, להתאושש מהכאוס הפוליטי ולהילחם ביעילות מול הטרור האיסלאמיסטי שרובו מרוכז בחצי האי סיני שם גם ישראל העניקה לא-סיסי חופש פעולה צבאי נגד אנשי הטרור.

כזכור, א-סיסי קיבל 97 אחוזים מהקולות בבחירות לנשיאות ב-2014. עם זאת, פחות מחצי מבעלי זכות הבחירה הלכו והצביעו בבחירות הקודמות שנמשכו שלושה ימים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר