טיפים למלצרים ייחשבו כחלק מלא משכרם

פסק דין שהתקבל היום, וייכנס לתוקף ב2019 קובע כי הכסף שיגיע מטיפים שמשולמים על ידי הסועדים ייחשבו כהכנסה של בית העסק. ומה עם זכויות המלצרים המועסקים? (כלכלה)

(צילום: שאטרסטוק)

טיפים שתעניקו בנדיבותכם למלצרים במסעדות ובבתי הקפה, יחשבו כהכנסת העסק, וישולמו כשכר עבודה לעובדי השירות שמועסקים במקום בלבד. בנוסף, המעסיק יחויב לשלם למלצרים זכויות סוציאליות, וכן תשלומים למס הכנסה וביטוח לאומי, כך נפסק היום (ב') על ידי שופטי בית הדין הארצי לעבודה בירושלים. החוק יכנס לתוקפו ב-1 בינואר 2019, וצפוי להשפיע משמעותית על 200 אלף עובדי ענף המסעדנות, וגם על המעסיקים.

בפסק הדין התקדימי נאמר, כי כיום המציאות היא שהטיפים ניתנים על ידי הלקוח עבור כל שרשרת השירות, ולא למלצר המשרת בלבד, "שיעור התשר נע לרוב בין 10% ל-15% ממחיר הארוחה. התשר ניתן על ידי הלקוח עבור כל שרשרת השירות, החל מטיב האוכל ואופן הגשתו, וכלה באווירת המסעדה ואופייה. לשרשרת השירות חוליות רבות נוסף על מלצרים, ביניהן גם ברמנים, עובדי מטבח ונותני שירות אחרים. על פי ההסדר השכיח, התשר נחלק בין עובדי השירות באופן כזה או אחר, כמסוכם בין כל אחד מהם לבעל העסק".

השופט יגאל פליטמן, סגנית הנשיא ורדה וירט-ליבנה, השופטת לאה גליקסמן, השופט אילן איטח והשופט רועי פוליאק היו השופטים החתומים על פסק הדין הזה,

פליטמן, שזהו פסק הדין האחרון לפני פרישתו לגמלאות, אמר כי מתן התשר הפך לנוהג מושרש היטב, העולה כמעט כדי נורמה משפטית בת-תוקף: "מתוך תחושת מחויבות ולא כמחווה רצונית, משולם התשר למסעדה על ידי הלקוח, ומחולק על ידי בעל המסעדה בין נותני השירות ללקוח, כשכר עבודה עבור עבודתם הרגילה".

אשר על כן, המשיך פליטמן, מחייב סיווג התשר כהכנסת עבודה של עובדי שרשרת השירות מאת המעסיק, הן לעניין משפט העבודה והן לעניין דיני הביטוח הלאומי, ולכן כספי התשר בענף המסעדנות צריכים להיחשב כהכנסת המסעדה, וכל הכנסה של המלצר מתשר צריכה להיחשב כהכנסת עבודה שלו מאת מעסיקו.

זאת, "גם אם התשר שולם ישירות למלצר גם אם הוא לא עבר דרך הקופה, גם אם שולם באמצעי תשלום נפרד מזה שבאמצעותו שולמה הארוחה, וגם אם הוא לא נרשם בספרי המסעדה או ביומן השירות".

בדבריהם מתחו השופטים ביקורת על כך שנושא זה טרם הוסדר עד היום, וציינו כי הם ערים לכך שמדובר בפסק דין תקדימי אשר דורש היערכות מצד גורמים רבים. "חוסר מעש המחוקק במשך כחמש שנים לשינוי הדין הבעייתי הקיים, והמציאות שחייבה אותנו ליתן מענה ראוי לתביעות התשר הרבות, חייבונו, להסדיר סוגיה זו מכוח סמכותנו הכללית במקרים המתאימים ביצירת משפט מקובל".

"ההסדר החדש דורש היערכות מצד גורמים רבים, לרבות כמובן המעסיקים בענף המסעדנות. ומאחר שההסדר חל גם על תשלום דמי הביטוח הלאומי, שלגביהם נערכת התחשבנות שנתית בכל שנת מס, ועל מנת ליתן למחוקק שהות להסדיר את הנושא בדרך אחרת, היה ויראה לנכון לעשות כן".

בעבר עלה נושא שכר המלצרים ונותני השירות לדיון ציבורי כמה פעמים, ורק לפני כשנתיים עלתה לדיון הצעת "חוק המלצרים" שהגיש ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), הצעה שקבעה כי המסעדנים יחויבו לשלם למלצרים שכר מינימום לפחות, וכי הם לא יוכלו "להשלים" את השכר מתוך הטיפים שיוענקו על ידי הסועדים. כלומר הטיפ יחשב כ"מתנה" מהסועד לנותן השירות ולא יעבור כלל בקופת העסק. הצעה זו לא זכתה לתמיכה מספקת, ואף לא עלתה להצבעה בכנסת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר