שמחה בביהמ"ש

מכה קשה לפרקליטות: אלון חסן זוכה לגמרי

בית המשפט בבאר שבע זיכה לחלוטין את יו"ר וועד עובדי נמל אשדוד לשעבר, אלון חסן, את מנכ"ל נמל אשדוד לשעבר שוקי סגיס ואת דוד חסן. השופט: "העדויות לא היו אמינות" (משפט)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אלון חסן, ארכיון (צילום: פלאש 90)

דרמה בפרשת השוחד בנמל אשדוד ומכה קשה לפרקליטות: בית המשפט המחוזי בבאר שבע החליט היום (חמישי) לזכות את יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר, אלון חסן, מכל העבירות שהואשם בהן כולל לקיחת שוחד, בקשת שוחד, מרמה והפרת אמונים. בנוסף זיכה בית המשפט גם את מנכ"ל נמל אשדוד לשעבר שוקי סגיס ואת קרוב משפחתו של יו"ר ועד העובדים לשעבר, דוד חסן.

על פי הדיווח ב-ynet, עם מסירת הכרעת הדין של השופט יואל עדן, נשמעו באולם בית המשפט צעקות שמחה והתרגשות. השופט הגיב ואמר לנוכחים "אני מבקש להירגע", ואז שב על הביקורת שהטיח נגד הפרקליטות במהלך המשפט: "המאשימה לא עמדה בנטל המוטל עליה". השופט הדגיש בדבריו כי "העדויות היו לא אמינות" וציין גם כי "עדי המדינה שהעידו מסרו גרסאות שלא ניתן לתת אמון בגרסאותיהם".

השופט עדן ציין בהכרעת הדין כי "פרשת התביעה כללה העדת גורמים שונים בנמל בעבר ובהווה ובעלי תפקידים בנמל גורמים במשרד להגנת הסביבה ועדי מדינה. באתי למסקנה כי יש לזכות את כל הנאשמים מהעבירות שייחסו להם. חלק מטענות ההגנה המרכזיות היו כי הטענות נגד חסן נבעו ממאבקי כוחות ואינטרסים. החקירה, שבשלב מסוים עמד בראשה ערן מלכה הייתה מוטה. הנטל המוטל על המאשימה הוא מעל ספק סביר. מסכת הראיות שבפניי מקיימת ספק סביר".

כזכור, מלכה שהיה חוקר בכיר בלהב 433, מרצה כעת עונש של שמונה שנות מאסר על קבלת שוחד ומכירת מידע לרונאל פישר.

בהתייחסו הישירה לחסן ציין השופט עדן כי "לאחר כל הבדיקות לא הוכחה כל מרמה מצדו ולא הוכח ניגוד עניינים. ביצוע מעשה תוך התפקיד - אין זה עולה לכדי מרמה והפרת אמונים. פעולתו של חסן היו מחויבות כדי להגן על העובדים. אין ראיה לכך שאלון חסן ביצע פעולה באופן ישיר או עקיף לעידוד התקשרויות עם החברה שבבעלות קרוביו".

השופט ציין עוד בהחלטתו כי "יום אחד לפתע, למרות שנים של הזנחה ואי אכיפה שהובילה לנפילת טונות של גרוטאות, התקבלה החלטה ממפקח של המשרד להגנת הסביבה לפתוח בחקירה. זה היה נגד עובדי הנמל בלבד. כתוצאה מכך החלה השבתה. כתב האישום מייחס מניעים ותיאוריית קשר בהשבתה זו. ההשבתה הייתה מחויבת המציאות. אי השבתה הייתה יכולה להיחשב כאי הגנה על העובדים".

לדברי השופט עדן, "מצאתי פרשנות יתר למעשים שניתן לפרשם גם כחסרי גוון פלילי. היה צריך לבחון את הדברים בהקשרם ולתת להם את הפרשנות ההגיונית. טענות המתמקדות באווירה, שמועות וריח לא טוב העולה מהתנהלות אין מקומם בהליך הפלילי. חוש הריח אינו יסוד ביסודות עבירה". השופט אף מתח ביקורת על התנהלות המשטרה, שחקרה בעצמה חשדות בנוגע ליחידה שחקרה את חסן ולא על ידי מח"ש.

כזכור, במרץ 2016 הוגשו שישה כתבי אישום נגד חסן, ארבעה שותפיו העסקיים וחברה בבעלות בני משפחתו של חסן ומקורביו. בכתב האישום באחד מתיקי הדגל שניהלה פרקליטות מחוז דרום בשנתיים האחרונות צוין כי חסן ומרבית הנאשמים האחרים הפיקו טובות הנאה אסורות בהיקף של מיליוני שקלים מפעילות תפעולית בתחומי נמל אשדוד בין השנים 2013-2010.

עוד נטען אז כי טובות ההנאה הושגו על ידי ניצול מעמדו של חסן להשגת התקשרויות כספיות פסולות לחברת "דנה לוגיסטיקה", שבבעלות בני משפחתו. הפרקליטות טענה כי חסן ומנכ"ל הנמל לשעבר שוקי סגיס אפשרו לחברה לפעול בתוך נמל אשדוד לקידום תועלתם הכספית של יו"ר ועד העובדים לשעבר ומקורביו, תוך הסוואת הקשר בין חסן לחברה.

חסן וסגיס פעלו לפי האישום בניגוד עניינים חריף ביחס לתפקידם הציבורי ובמרמה כדי ש"דנה לוגיסטיקה" תקבל חוזים ועבודות מלקוחות מובילים בנמל. לטענת הפרקליטות, כל הנאשמים ניצלו את תלותם הכלכלית של לקוחות בנמל ובוועד העבודים, והציגו בכזב את חברת "דנה לוגיסטיקה" כגורם ששכירת שירותיו הכרחית לפתרון בעיותיהם של לקוחות הנמל מול הנמל וועד העובדים שלו.

התקשרויות אלה, שהלקוחות נאלצו לעשות עם "דנה לוגיסטיקה", הזרימו לקופת החברה יותר מ-22 מיליון שקל, שהועברו בחלקם לחסן באמצעות עסקיו הפרטיים, ואף שימשו חלק מהנאשמים לעסקאות בינלאומיות של סחר בדלק גנוב וכן להלבנת הון. בכתב האישום תואר חסן כמי שעמד בראש ועד העובדים הגדול והמשפיע בנמל.

בפרקליטות ציינו כי כתב האישום מהווה ציון דרך חשוב בכל הקשור לפעולתם המתואמת של גופי האכיפה לביעור נגע השחיתות שפשה בחברת נמל אשדוד, ובמסר הטמון בכך לסטנדרט ההתנהגות המצופה מעובדי חברות ממשלתיות ועובדי ציבור באשר הם.

עם הגשת כתבי האישום גובשו הסדרי טיעון עם הנאשמים אורי בלטר, יניב בלטר וחברת "דנה לוגיסטיקה". בהתאם להסדר הם הורשעו בקשירת קשר לביצוע פשע (שוחד), קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים. יניב בלטר והחברה הורשעו גם בהלבנת הון ועבירות מס.

במסגרת ההסדר נשלח יניב בלטר ל-18 חודשי מאסר, אורי בלטר נידון לשישה חודשי מאסר שהומרו לעבירות שירות וחברת "דנה לוגיסטיקה" נקנסה ב-100 אלף שקל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר