במכתב ב'יתד נאמן'

מרן הגר"ח קנייבסקי: "אין ליטול מתקציב הישיבות לביטוח"

שר התורה, הגר"ח קנייבסקי, הורה בדומה לדעתו של ח"כ משה גפני ובניגוד ליוזמתו של סגן שר האוצר, יצחק כהן מש"ס, שלא לקחת מתקציב הישיבות עבור ביטוח חיים לאברכים (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: בעריש פילמר)

מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי הורה באופן נחרץ שלא ליטול מתקציבי הישיבות והכוללים תקציב עבור 'ביטוח חיים' לאברכים. "שב ואל תעשה ושלא לעשות כן", הורה ואף אמר לפרסם דעתו ברבים.

מדובר על תוכנית ביטוח לאברכים אותה יזם סגן שר האוצר יצחק כהן מש״ס, המקודמת על ידו בעיצומם של ימים אלו, בניגוד לדעתו של יו״ר וועדת הכספים ח״כ משה גפני מדגל התורה.

בעיתון יתד נאמן שופרה של דגל התורה, מציינים, כי בעבר אף עורר על התנגדותו הנחרצת לכך מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן זצוק"ל, במענה לשאלת חברי הכנסת של "דגל התורה" בנושא.

הוראתו של מרן שר התורה נאמרה בעקבות העלאת היוזמה האמורה בפעם נוספת בניסיון לקדמה לשלב מעשי, לפיה יפרישו לראשונה מתקציב הישיבות והכוללים עבור עריכת ביטוחים.

המכתב שפורסם

במכתב שכתב הגאון רבי יוסף אפרתי ציין: "נתבקשתי לשאול קמיה רבינו שר התורה מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, אודות ההצעה ליטול מתקציב הישיבות והכוללים לצורך עשיית ביטוח חיים לבני הישיבות.

"השאלה נסבה אודות שימוש ראשוני בתקציב זה שלא לצורך תמיכה ישירה בכוללים ובישיבות, דבר שלא נעשה בעבר. הועלה גם חשש שמא גם בעתיד יבואו ליטול מסעיף זה לצורך דברים חשובים אחרים.

"לאחר שמיעת הדבר השיב מרן שליט"א, כי שב ואל תעשה ושלא לעשות כן. כמו"כ השיב מרן לפרסם דעתו זאת ברבים שלא לעשות כן".

צוין, כי העומדים מאחורי היוזמה האמורה, אף החתימו רבנים על כך, אולם עם פרסום הוראתו הנחרצת של מרן שר התורה ביטלו הרבנים את דעתם והורו לנהוג אך ורק כפי שמורה.

על המכתב האמור, אותו כתב הגר"י אפרתי הוסיף הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין: "לאחר שנודע לנו דעת מו"ר שר התורה, בטלה דעתי כלפי דעתו הגדולה".

הגאון רבי יהודא סילמן כתב: "הדברים ברורים שאחרי ששמענו דעת מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א אין לנטות מדבריו".

הגאון רבי יגאל רוזן כתב: "כמובן שמעתה אין דעתנו ולא כלום".

הגאון רבי צבי ובר כתב: "אחרי הדברים בשם מרן הגר"ח, בטלה דעתי לדעתו הגדולה".

יצוין, כי בין ביתו של מרן שר התורה הגר״ח קנייבסקי להנהגה הרוחנית והפוליטית של תנועת ש״ס שוררת ידידות והערכה רבה והשר אריה דרעי מגיע תדיר להתייעצויות ברשב״ם 23, אולם בנושא זה מגבה הגר״ח קנייבסקי באופן נחרץ וברור את עמדתו של גפני המתנגד ליוזמתו של סגן שר האוצר יצחק כהן מש״ס.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, בשיחה ל"יתד נאמן": "בסעיף התקציב של עולם הישיבות והכוללים, מעולם לא נגעו. הוא מיועד אך ורק לתלמידי ישיבות ואברכי כוללים, ולא נכנסו בו שום שינויים במשך כל השנים. היו עליות ומורדות בתקצוב עצמו, פעמים היה תקצוב גבוה יותר ופעמים נמוך יותר. היום ב"ה התקצוב הוא גבוה, אך מעולם לא נוגעים בסעיף עצמו".

"מה שמציעים עתה", אומר גפני, "זהו לראשונה לגעת בסעיף עצמו של תקציב הישיבות והכוללים, לקחת ממנו כסף ולהעבירו למטרה אחרת שאינה לימוד תורה. משמעות העניין היא, שכאשר לא יהיה לנו כוח פוליטי, יבוא משרד האוצר, ואני מכיר את דרך עבודתו והדברים ברורים לחלוטין - הם אומרים זאת בפה מלא, ויורידו עוד כסף מתקציב הישיבות והכוללים על מנת לערוך הכשרה מקצועית, לדוגמה, לאברכים. הם יעלו טענה מגוחכת, למה רק כאשר הוא נפטר, חלילה, דואגים לו. צריך לדאוג לו גם כשהוא חי... המטרה שלהם מאוד ברורה".

גפני מוסיף: "אסור לגעת בסעיף התקצוב של הישיבות והכוללים. היום הוא עושה זאת מרצון ומחר בכפיה. הרי הכסף באוצר ובכל חודש צריך להיאבק איתם על התקציב, לכן אסור לפתוח בשום אופן את הסעיף הזה. אנו יודעים מה קורה בסעיפים אחרים כאשר שרי האוצר והחינוך מתערבים. זה תקציב המיועד לאברכים ולבחורים".

גפני מסייג בנוסף, כי "אילו יוזמי הרעיון היו מביאים כסף חדש מהאוצר ושמים בתקנה אחרת, יש כאן מקום לדיון. עדיין לא בטוח שזה נכון ואני מתנגד לזה, אבל זה דין אחר. אך כאשר מגיעים ומורידים כסף מסעיף התקציב של עולם הישיבות והכוללים, אנו מתנגדים לזה נחרצות".

ח"כ אורי מקלב, מוסיף ומציין, כי "היוזמה הזו כשלעצמה הינה דבר מסוכן ואנו מקפידים לאורך כל הזמן לדאוג לכך שתקציב הישיבות אך ורק לראשי הישיבות והבחורים, בחלוקה לפי הרא"ש. הרי אם נפתח את התקציב הזה ונהפוך אותו למשהו אישי, לבסוף גם יקבו את דמי הביטוח הלאומי מתקציב הישיבות. ככן אנו אך אמונים על הוראתם הנחרצת של גדולי ישראל שליט"א וזצוק"ל ומתנגדים לכך בכל תוקף".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר