עשרות צלפים ממתינים

מתיחות עזה בדרום: אלפי מפגינים על הגדר

על פי הערכות כ-7000 מפגינים עזתיים ניצבים ליד הגדר בגבול ישראל עזה ואלפי חיילים ישראלים ממתינים להם בדריכות לאורך הגבול כדי למנוע הסתננות לישראל (ביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אלפי המפגינים (צילום: תקשורת ערבית)

המתיחות בגבול מגיעה לשיאה: ברצועת עזה החלה הבוקר (שישי) "צעדת השיבה" הפלסטינית במסגרת אירועי "יום האדמה" כשאלפי מפגינים כבר התאספו סמוך לגדר. אל מול כוונת משתתפי הצעדה להגיע לעבר גבולות יישובי העוטף נפרסו אלפי לוחמי צה"ל מחטיבות גולני, השריון, הנח"ל וגבעתי, חיילים מיחידות איסוף קרבי, יחידות חוזי של חיל האוויר ויחידות מיוחדות.

מדובר צה"ל נמסר כי אלפי פלסטינים מצויים בשישה מוקדים לאורך הגדר. הפלסטינים מבעירים צמיגים ומיידים אבנים לעבר הגדר ולעבר כוחות צה"ל. הכוחות מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי לעבר מספר מסיתים מרכזיים. לאור הערכת המצב, צה״ל הכריז שטח צבאי סגור במרחב הגדר. כל פעילות בשטח האמור מחייבת אישור צה״ל. אין הנחיות מיוחדות לעורף.

"צה"ל נערך מראש בכוחות גדולים וערוך לפעול בתרחישים שונים. לא נאפשר פגיעה בריבונות ישראל או בתשתיות ההגנה בגדר. כוחות צה"ל ערוכים בשטח. ארגון טרור חמאס מסכן את תושבי הרצועה והופך אותם כסות לפעולות טרור. על ארגון הטרור חמאס אחריות לכלל האירועים והשלכותיהם", מסר דובר צה"ל.

חיילי צה"ל הבוקר בכוננות. צילום: דו"צ

בתוך כך, שר הביטחון אביגדור ליברמן, שיגר הבוקר, מסר בערבית לתושבי עזה בחשבון הטוויטר שלו: "לתושבי עזה. הנהגת חמאס משחקת בחיים שלכם. כל מי שיתקרב היום לגדר מעמיד את עצמו בסכנה. אני מציע לכם להמשיך בחייכם ולא להשתתף בפרובוקציה".

בתקשורת העזתית פרסמו הבוקר תיעוד שבו נראה מפגין שהתקרב לגדר ונורה מפונה לקבלת טיפול רפואי. בתיעוד נראים גם כוחות תפיסת השטח של חמאס, שתפקידם הוא למנוע הסתננות של מפגינים לשטח ישראל.

מוקדם יותר דיווחו הפלסטינים, על צעיר בן 27 בשם עומאר סמור, שנהרג מירי של צה"ל באזור חאן יונס. משרד הבריאות בעזה טען כי ההרוג ואדם אחר שנורה אף הוא ונפצע עבדו בשדה בדרום הרצועה, סמוך לגדר. בצה"ל אישרו כי בוצע ירי לעבר חשודים שהתקרבו לגדר המערכת בשתי תקריות לאורך הלילה: "כוח צה"ל ביצע ירי לעבר שני חשודים בצפון הרצועה אשר התעסקו עם תשתית ביטחונית של גדר המערכת. מוכרת טענה על פלסטיני פצוע. בנוסף, במהלך הלילה שני חשודים התקרבו לגדר המערכת בדרום הרצועה וביצעו פעילות חשודה בקרקע בסמוך לה. בתגובה, כוח צה"ל ביצע לעברם ירי באמצעות טנק. מוכרת טענה על פלסטיני הרוג".

בתוך כך, כוחות צה"ל מבצעים לסירוגין ירי אזהרה והרחקה לעבר מפגינים בודדים שמתקרבים לגדר ובורחים ממנה לאחור. בהמשך לכך, הפלסטינים דיווחו בהמשך על שישה מפגינים נוספים שנפצעו מירי כוחות צה"ל באזור רפיח וג'בליה.

"צעדת השיבה" היא חלק מקמפיין פלסטיני נרחב יותר, שראשיתו היום וסיומו בעוד חודש וחצי, יום העצמאות של ישראל, שהפלסטינים רואים בו "יום הנכבה" ("האסון"). שיאו של הקמפיין הפלסטיני צפוי בסמוך לטקס פתיחת השגרירות האמריקנית בירושלים.

במערכת הביטחון מעריכים כי אלפי מפגינים פלסטינים ישתתפו בתהלוכות היום. הם אמורים להגיע ליותר מעשרה מוקדים לאורך גבול הרצועה - ממעבר ארז שבצפונה ועד לאזור כרם שלום שבדרומה. צה"ל השלים את ההיערכות ההנדסית למבצע עצירת המפגינים הפלסטינים. הוא הגדיל את תלוליות האדמה הסמוכות לגדר, והבוקר נפרסו בהן עשרות צלפים למקרה הצורך.

כוחות הנדסה גם הציבו גדרות תיל כדי להקשות על פלסטינים שינסו לחצות את הגדר. הכוחות צוידו באלפי רימוני גז והלם ובאמצעים נוספים לפיזור הפגנות כדי להימנע ככל הניתן משימוש בנשק חם נגד המפגינים. לכוחות נמסרו גם רחפנים רבים, ומזל"טים טקטיים יחוגו כל העת מעל מוקדי החיכוך כדי לזהות נתיבי ההתקדמות של מפירי הסדר ולהתריע עליהם.

הלוחמים תודרכו להתכונן לתרחישים חמורים יותר, כגון, פיגוע חדירה של חמאס דרך מנהרה או מעל לפני הקרקע. החשש הוא שמחבלים פלסטינים נסו להשתמש במפירי סדר להסחת דעתם של הלוחמים. הכוחות נערכים גם לתרחיש של ירי צלפים מעזה לעבר החיילים בחסות ההפגנות.

חופשת ליל הסדר של מאות לוחמים שנמצאים בתקופה הזו באימון בוטלה כדי לשלוח את גדודי התגבור לאוגדת עזה. על מנת לאפשר לכוחות אלה לממש את משימת ההגנה על הגבול, הוציא צה"ל צו שטח צבאי סגור למרחבים מסוימים הצמודים לגדר המערכת. בדיוני ההכנות ל"צעדת השיבה" הושם דגש על הצורך למנוע מחמאס את תמונת הניצחון שהוא שואף להשיג מחר - תמונה של מפירי סדר פלסטינים חוצים את הגדר ותוקעים את דגל פלסטין בצד הישראלי, או תמונה של גופות רבות של מפירי סדר שנורו למוות על-ידי צה"ל זאת למרות שבארגון הטרור פרסמו אמש בקשה מהמפגינים לנהוג בצעדה שלא באלימות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר