פגיעה בארכיאולוגיה

עתירה לבג"צ נגד במת התפילה ב"כותל הרפורמי"

הוגשה עתירה לבג"צ, מטעם פרופ' דן בהט, לשעבר ארכיאולוג מחוז ירושלים, נגד במת התפילה שהוקמה ב"כותל הרפורמי" בטענה כי היא פוגעת בממצאים הארכאולוגיים במקום (בארץ)

קובי רוזן | כיכר השבת |
במת התפילה (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

עתירה חדשה הוגשה לבג"צ נגד רשות העתיקות אשר אישרה את הקמת במת התפילה בכותל הרפורמי הנחשב לאתר ארכאולוגי 'קשת רובינסון' הסמוכה לכותל המערבי.

בעתירה שהוגשה מטעם פרופ' דן בהט, לשעבר ארכיאולוג מחוז ירושלים וחתן פרס ירושלים לארכיאולוגיה, נטען כי במת התפילה שהוקמה באתר הארכאולוגי קשת רובינסון הצמוד לכותל המערבי, פוגעת בממצאים הארכאולוגיים שמהווים חלון הצצה להיסטוריה היהודית, על כן דורש בהט, כי הבמה תבוטל מידית.

בהט מאשים את רשות העתיקות שהתנגדה בעבר להפיכת האתר למקום תפילה, בכניעה ללחצים ולשיקולים פוליטיים: "מעמדה של רשות העתיקות כרשות עצמאית ומנותקת מהממשל, כמעמדו של שומר סף, אשר תפקידו לעמוד כחוצץ בין שיקולים פוליטיים, ציבוריים או אחרים, לבין אלה הארכאולוגיים-מדעיים-מקצועיים. למרות זאת, קיבלה הרשות החלטה בלתי סבירה בעליל, המבוססת על שיקולים פוליטיים-זרים תוך התעלמות מהשיקולים המקצועיים".

לדברי בהט, מתחם קשת רובינסון הוא גן ארכיאולוגי, המהווה אתר עתיקות מוכרז כדין, הנמצא למרגלות אחד משערי הכניסה החשובים להר הבית ונבנה בימי בית המקדש השני. הוא פרוס סביב יסודות המעלה לשער, חנויות הסוחרים שלצידם, והמקוואות של העולים לרגל מהמרשימים בעולם.

העתירה היא שיאו של מאבק הארכיאולוגים שנמשך שנים נגד הבמה שהוקמה כפצע בליבו של האתר הארכיאולוגי המרשים "ארבעה סבבים של כרסום הפכו מקום שהתהדר בפאר לאתר בו העתיקות נרמסות תחת פלטות וברזלים... אין כל ספק מה יהיה סופו של האתר בסיום העבודות העצומות המתוכננות שאושרו, שכן בסיומן – גם אם כל הרצון הטוב יופעל, הוא ייחרב באופן סופי ומוחלט ועצם חשיפתו תהא לדיראון עולם", נכתב בעתירה.

בהט תוקף בעתירה את רשות העתיקות, שלטענתו פעלה בחוסר סמכות ונמנעה מלבקש כינוס ועדת שרים, הנדרשת על פי חוק העתיקות לתת אישור מקדים לביצוע עבודות באתר. לדבריו "רשות העתיקות נכנעה להכתבות הדרג הפוליטי בניגוד גמור לדין ולכללי המשפט המינהלי, ופעלה בניגוד לחוקי התכנון והבניה. בהט מצביע בעתירה על בעייתיות במכרזים השונים ובפטורים הזמניים שניתנו במהלך השנים בנוגע לבנייה באתר קשת רובינסון, אשר מעוררים תהיה באשר לתקינותם וניקיונם מאינטרסים זרים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר