לאחר לחץ כבד

נתניהו התקפל: הסכם המסתננים בוטל כולו

ראש הממשלה הודיע היום בפגישה עם נציגי דרום תל אביב כי החליט לבטל לחלוטין את ההסכם להשארת אלפי מסתננים בישראל וכי "נמשיך לחפש פתרונות נוספים" (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נתניהו במסיבת העיתונאים אתמול (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

לאחר מסע לחצים כבד מימין, הודיע בצהריים (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו על החלטתו לבטל לחלוטין את מתווה קליטת מבקשי המקלט עליו הכריז רק אתמול ולא להסתפק בהשעייתו. בפתח פגישתו עם נציגי דרום תל אביב אמר נתניהו: "שמעתי בקשב רב הערות רבות על ההסכם. בעקבות זאת, ולאחר שערכתי מאזן מחודש של היתרונות והחסרונות, החלטתי לבטל את ההסכם".

לדברי נתניהו: "מדי שנה אני מקבל אלפי החלטות שמיטיבות עם מדינת ישראל ועם אזרחי ישראל. מעת לעת מתקבלת החלטה שיש צורך לשקול אותה מחדש. ביממה האחרונה קיימתי התייעצויות רבות עם שר הפנים אריה דרעי, עם גורמי מקצוע ועם נציגים של תושבי דרום תל אביב. למרות המגבלות המשפטיות והקשיים הבינלאומיים שהולכים ונערמים, אנחנו נמשיך לפעול בנחישות למצות את כל האפשרויות העומדות לרשותנו להוצאת המסתננים. במקביל נמשיך לחפש פתרונות נוספים. ההחלטה על הקמת המנהלת לשיקום דרום תל אביב תישאר בתוקף. המנהלת תתחיל את פעולתה בזמן הקרוב, בשיתוף נציגי השכונות בדרום תל אביב".

בנציבות האו"ם לפליטים קראו לישראל "לשקול מחדש ובהקדם" את ההחלטה לבטל את המתווה שהושג מולם. "אנו ממשיכים להאמין בצורך של הסכם מנצח, שיכול להועיל לישראל, לקהילה הבינלאומית ולאנשים הזקוקים למקלט", אמר דובר הנציבות, וויליאם שפינדלר, שהוסיף: "אנחנו מקווים שישראל תשקול מחדש את החלטתה".

שפי פז, ממובילי המאבק שנכחה בפגישה עם נתניהו מסרה: "אנו מברכים על ביטול ההסכם. מדובר בהחלטה ראויה אשר מבטלת את החגיגות המוקדמות של ארגוני השמאל ובראשם הקרן החדשה. חשוב לזכור בראש ובראשונה - תושבי דרום תל אביב! ושוב נבהיר - המאבק לא נגמר ולא ייגמר עד גירושו של אחרון המסתננים והחזרת השפיות לרחובות דרום תל אביב וכלל מדינת ישראל".

החלטת נתניהו התקבלה על רקע החרפת המסרים מצד יו"ר הבית היהודי ושר החינוך נפתלי בנט שאמר כי לא די להשעות את ההסכם וקרא מוקדם יותר לנתניהו לבטלו כליל. בנט כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "ההסכם מול האו"ם על קליטת המסתננים הוא רע לישראל. ‏לא די להשעותו. אני קורא לראש הממשלה לבטלו כליל". לדברי בנט, ‏אישור ההסכם "יהווה בכייה לדורות, ויקבע תקדים שישראל מעניקה תושבות למסתננים בלתי חוקיים במוצהר. ‏ממשלת ישראל לא תצליח לשכנע בעתיד איש שההסתננות לישראל אינה כדאית".

לאחר הודעת נתניהו מסר בנט: "אני מברך את ראש הממשלה על ההחלטה הנבונה לבטל את הסכם קליטת המסתננים. נמנעה בכייה לדורות. כעת יש לפעול להוצאת המסתננים הבלתי חוקיים".

שר החינוך היה מראשי המתנגדים בקואליציה להכרזת נתניהו על ביטול תוכנית הגירוש ואמר אתמול כי "הסכם מתן מעמד ל-16,250 מסתננים בישראל יהפוך את ישראל לגן עדן למסתננים".

באופוזיציה תקפו בחריפות את ביטול ההסכם וטענו כי נתניהו "זגזגן" וחסר יכולת מנהיגות לאור ביטולה של התכנית יממה בלבד לאחר שהוצגה בהתלהבות על ידו.

ראש הממשלה הסביר אתמול בצהריים את הסיבה לביטול הגירוש של מבקשי המקלט מאריתריאה ומסודן ששוהים בארץ בכך ש"המדינה השלישית לא עמדה בלחץ". נתניהו חשף אמש לראשונה כי "המדינה השלישית" היא רואנדה, שהייתה אמורה לקלוט את מבקשי המקלט גם ללא הסכמתם, על פי ההסכם שממשלת ישראל טוענת שחתמה עימה למרות הכחשתה כל העת.

ההכרזה המקורית של נתניהו על מתווה מבקשי המקלט גררה ביקורת קשה בקואליציה, בין היתר של שורת שרים בכירים שאמרו כי המתווה מסוכן ומהווה פרס למסתננים בלתי חוקיים.

ההתנגדות למתווה נרשמה בקרב שרים בכירים בליכוד דוגמת מירי רגב שיצאה נגד היוזמה ואמרה כי היא מודאגת מ"הוויתור על עקרונות היסוד של הממשלה בעניין מדיניות ההגירה". גם השרים משה כחלון, ישראל כץ וח"כ יואב קיש הביעו תרעומת על ההסכמות שהושגו ואילו בעמוד הפייסבוק שלו נאלץ נתניהו להתמודד עם ביקורת חריפה מצד תומכיו מה שככל הנראה הביא לביטול ההסכם ולחיפוש אחר פתרון חדש לבעיה הסבוכה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר