עולם הישיבות, סיכום ראשון

מהתפטרות רב ועד תרגיל רישום: הישיבות שחגגו בכותרות

מי הן הישיבות המספקות עבודה שוטפת לכתבי "כיכר השבת", מה הם הנושאים שתופסים את מירב תשומת הלב - ומי ככל הנראה יישארו כל העת בלב השיח הציבורי והישיבתי • סקירה מרתקת (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
ארונות הקודש בישיבות חברון ופוניבז', והכניסה לישיבת מיר (צילומים: י.ח / בעריש פילמר / יונתן זינדל, פלאש 90)

חג הפסח הוא בהחלט זמן של השוואות, מדידות וסיכומים. החג עצמו מחולק לחכם, רשע, תם ושאינו יודע לשאול; מציינים בו את עשרת המכות - ועמוס באופן כללי במספרים ודירוגים רבים.

"כיכר השבת" יצא לבדוק, מי הן עשרת הישיבות המובילות, בשתי קטגוריות עיקריות. בראשונה מופיעות הישיבות המבוקשות והמובילות. מדובר בישיבות המצליחות ביותר, שעל דלתותיהן מתדפקים מאות ואלפי בחורים, הרבה יותר משהן יכולות להכיל, ושבסופו של דבר על שורותיהן נמנים הראשים הטובים של עולם הישיבות, באופן גורף.

בקטגוריה השניה, בה נפתחת סקירה זו, נמצאות הישיבות שכיכבו בכותרות בתקופה האחרונה. כאן לא בטוח שתמצאו את טובי המוחות, וגם לא בהכרח שתתקלו באווירת 'שטייגען' בולטת במיוחד, אך אלו הן הישיבות שצצות חדשים לבקרים בכותרות החדשות מסיבה זו או אחרת.

יצוין, כי לצורך הכנת כתבה זו נסרקו עשרות ואפילו מאות כותרות שעסקו בתקופה האחרונה בעולם הישיבות, רובן הגדול עסקו בנושאים דומים או מקבילים זה לזה. ריכזנו עבורכם את מיטב הישיבות שבכותרות, שנוכחות כל אחת מהן משפיעה על הרחוב החרדי. זהו אינו דירוג, אלא סקירה מתומצתת, שתעשה לכם סדר.

מיר

ישיבת מיר (צילום: פלאש 90)

בזכות גודלה והשפעתה על בתי אב רבים בתוך הציבור החרדי, היא מדוברת בעיקר בהקשרים כלכליים. החל ב'דינרים' היוקרתיים הנערכים עבורה ברחבי העולם וכלה בשמחת החג המפוארת בה מפתיע מדי שנה הנגיד שלמה יהודה רכניץ, עבור דרך עיכובים במלגות האברכים או לחילופין תוספת להן. בד בבד, השפעת המוסד העצום על כל שכונת בית ישראל בירושלים, בה היא ממוקמת, צצה ועולה בהקשרים כאלו ואחרים, דוגמת המאבק נגד פתיחת החנויות בשכונה בשעת לילה מאוחרת.

פוניבז'

מזה שנים שישיבת פוניבז' ניצבת בעין הסערה הציבורית ובלב הפילוג הליטאי, הרבה לפני שידענו שהוא כזה... הסערה כוללת פעמים רבות לבנים שמתעופפים, סירי צ'ולנט שנשפכים ופוגרום שמבצע צד אחד בחדרי הפנימייה של הצד השני ומסתיים בדרך כלל בפתיחת תיקים פליליים במשטרה.

תלמידי ישיבת פוניבז' (צילום: בעריש פילמר)

לצד כל הטוב הזה, ניתן לציין את פוניבז', על שני חלקיה, כישיבה הליטאית הטובה במגזר, מבחינת הכישרונות, העוצמה והוותק, מה ששוב מוביל אותה לכותרות כל שני וחמישי, כשכל אח"מ הרוצה לחוות רגעים בתוך ישיבה, יגרר על ידי היח"צנים למדרגות המפורסמות ולארון הקודש המוזהב. בנוסף, הפרסונות התורניות היוקרתיות הפועלות בישיבה, גוררות איתן שיח מתבקש.

חברון

ישיבת חברון נחשבת לישיבה "המודרנית" המובילה. יהיו שיגידו במקום הראשון, ויהיו שיאמרו במקום השני, אבל ב-20 השנים האחרונות היא לא זזה מקדמת הבמה הישיבתית. טובי המוחות הולכים אליה, והיא נחשבת למכובדת והבוגרת ביותר בעולם הישיבות. גם בה, כמו בפוניבז', נערכים סיורים רבים, המלווים בדרך כלל בכותרות. בנוסף, ראש הישיבה הגאון רבי דוד כהן מכהן כחבר במועצת גדולי התורה, מה שמוביל לאזכורים תקשורתיים רבים לישיבתו.

חברון אף הפתיעה בתנאי שהציבו ראשיה למשגיח הרב קפלן, שלא יטול עוד חלק באירועים המזוהים עם "הפלג הירושלמי", לאחר שהוא נצפה בעבר באחד מהם.

תלמידי ישיבת חברון (צילום: א.י.ש)

מעבר לכל זה, בשנים האחרונות עוברת ישיבת חברון מהפך, כשמישיבה הסומכת על הבחורים באופן מלא, ונותנת להם חופש פעולה, היא הפכה לישיבה דומה לחברותיה בעולם הישיבות, המחמירה את ה"משטר". מהלך זה גרר אחריו כותרות רבות, דוגמת בחורים שנזרקו ממנה בעקבות עשיית רישיון נהיגה ועוד.

עטרת שלמה

'עטרת שלמה' היא ישיבה שמתנהלת באופן מרתק. היא פרחה כמטאור, ומתנהלת בראוותנות גרנדיוזית יחסית לאחיותיה העניות, החל מדינרים פומפוזיים דרך הקפדה על זמרים מהשורה הראשונה באירועי הישיבה (מוטי שטיינמץ ועוד) וכלה בארון הקודש המפואר שהובא היישר מחו"ל. התנהלות הישיבה היא תמונת מראה של בעל הבית, הרב שלום בער סורוצקין, שהתנהלותו מעוררת סקרנות וענין רב בציבור, גם בלי הכותרות.

קול תורה

זו כנראה הישיבה שכיכבה הפעמים הרבות ביותר בחדשות, במהלך התקופה האחרונה. אחת הפרשות המדוברות היתה מעקב סמוי אחר הבחורים בעזרת מצלמות נסתרות שהותקנו בחדרי הפנימייה, ענין שעורר סערה רבה בישיבה ומחוצה לה. ענין מדובר נוסף הוא ניסיונות ה"עיצוב מחדש" של הישיבה, החוזרים ונשנים בשנים האחרונות, כשלאחרונה נטל את המושכות ראש הישיבה החדש הגאון ר' שלמה שלזינגר.

הרב ברוך שמואל דויטש (צילום: שלומי כהן)

פרשה אחרת, ובולטת במיוחד, היא מתחום הפילוג הליטאי, כשחלק מרבני הישיבה מונו לחברי המועצת החדשה של "הפלג הירושלמי" ועררו סערה ופילוג בישיבה, בעיקר סביב דמותו של הגאון רבי שמואל דויטש, שדבר פרישתו הכמעט-ודאית מהישיבה נחשפה ב"כיכר השבת".

דרך חכמה

הישיבה נחשבת למקום טוב ונעים באמצע הדרך, אולם יצאה מאזור הנוחות שלה עם עליית הסדרה "שבאבניקים", בה צצו לרגע שניים מתלמידיה, שסולקו בעקבות כך. אזכור נוסף היה בתכניתו של אמנון לוי על "שוק החתנים", בה סילק הצוות הרוחני את צלמי הערוץ.

אור ישראל

הישיבה זוכה מפעם לפעם לכותרות, בעיקר בעקבות המשטר הקפדני אותו היא מנהיגה והקונפליקטים שהוא יוצר. בשנה האחרונה היא דוברה בעיקר בשל ראש הישיבה הגאון רבי יגאל רוזן והתברגותו בהנהגה הליטאית. כידוע, הגר"י מונה על ידי מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל לעמוד על המשמר ולתאם בין עולם הישיבות לצה"ל, מה שהביא עליו מתקפות חוזרות ונשנות מפעילי 'הפלג', שכללו הדבקת דלת ביתו וריסוס כתובות נאצה.

קול יעקב

הישיבה מרוויחה את אזכוריה, בעיקר בשל התנהלותו של ראש הישיבה הגאון רבי יהודה עדס, ואמירותיו החריפות אותם משמיע מעת לעת בחלל הישיבה, בהם ביקורת על הנציגות החרדית. כמו כן, זכורה החרמתו את חתונת אחד מתלמידי הישיבה, מאחר והקפדות הכשרות באולם השמחה לא היו מספקות לדעתו. בהמשך הגיע פיוס מתוקשר, עם משפחות בעלי השמחה, בהן הפייטן משה חבושה.

סעודת הפיוס בישיבת קול יעקב (באדיבות המצלם)

כנסת יצחק - מודיעין עילית ("חדרה קרית ספר")

הישיבה נמצאת בלב הפילוג הליטאי, שהוביל בין היתר לפרישתו של ראש הישיבה הגאון רבי יעקב קרפ, לטובת מינויו כראש ישיבת קרית מלך בבני ברק במקום הגאון רבי שמואל יעקב בורנשטיין שנפטר.

נתיב הדעת ("קפלן")

הישיבה בלטה בעיקר בשל הוצאת עולם הרישום מפרופורציות, כפי שנחשף ב"כיכר השבת". הלהט לדוג את הכישרונות עבור ישיבת הבת החדשה שהם פותחים, גרר אותה לתרגיל רישום - ואל מרכז השיח הציבורי.

בחלק הבא נביא בפניכם את הדירוגים המלאים כפי שערכנו הן מתוך דברי 'רשמים' ו'ת"תנקים' בכירים והן מתוך דברי גורמים נוספים בולטים בעולם הישיבות. יהיה מעניין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר