מה'מוסרים' ועד הסנאטור

האדמו"ר מסאטמר חשף: כך בוטלה גזירת החינוך בניו יורק

במהלך דרשתו באסיפה השנתית בויליאמסבורג, חשף האדמו"ר מסאטמר את ההשתלשלות מאחורי הקלעים של גזירת החינוך, מה'מוסרים' שהתנכלו ועד לסנאטור החרדי שסייע • האזינו (חסידים, עולם)

ישראל כהן | כיכר השבת |
מושל ניו יורק בביקור לפני הבחירות אצל האדמו"ר מסאטמר (באדיבות המצלם)

הדרמה הגדולה שהתחוללה בניו יורק באשר לגזירת החינוך והגיעה לכותרות העיתונים הגדולים הסתיימה בפעילותם המשותפת של האדמו"ר מסאטמר והסנאטור החרדי שמחה פלדר שהיה הקול המכריע בין הדמוקרטים לרפובליקנים.

אמש (שלישי) חשף האדמו"ר בפני אלפי החסידים את מה שהתחולל מאחורי הקלעים וכיצד הצליחו ברגע האחרון להציל את החינוך היהודי במדינה.

הדרשה של האדמו"ר מסאטמר

כנהוג בכל שנה, בחג הפסח, מגיע האדמו"ר מסאטמר לשכונת ווילאמסבורג שם הוא מוסר את הדרשה המרכזית במהלך האסיפה השנתית לחסידי סאטמר בבית המדרש הגדול בעיר.

אחרי הדרשה בסוגיה עליה דרש בשבת הגדול, האדמו"ר עובר לדבר על ענייני השעה, לעורר את הציבור בעניינים העומדים על הפרק כמו להתחזק בלימוד התורה, לצמצם בהוצאות החתונות, עניניי צניעות, קיצור בין הזמנים לישיבות ועוד.

הסאנטור החרדי שמחה פלדר

בסיום הדרשה, האריך האדמו"ר מסאטמר במשך קרוב ל-40 דקות, בו הסביר לציבור את הדרמה שהתחוללה מאחורי הקלעים, כיצד התחילה כל הגזירה הנוראה על החינוך היהודי ומה זה כלל, ואיך בעזרת השם בליל השמור לניסים ונפלאות הצליחו להעביר את רוע הגזירה.

אחרי הדרשה פצחו החסידים בשירת "והיא שעמדה" למשך שעה ארוכה להודות ולהלל להשי"ת על הנס הגלוי.

"כיכר השבת" מגיש את עיקרי דבריו של האדמו"ר:

"חייבים לספר לציבור את חסדי השם דברים שהציבור לא ידע על הגזירה הנוראה שריחפה על ראש היהדות החרדית בניו יורק וב"ה אז רוב ניסים הפלית בלילה בליל התקדש החג נגיעה הישועה הגדולה שאלמלא הישועה היו צריכים לגזור תענית ולעורר רחמי שמים מרובים על מה שנאספו הני רשעי ישראל ששנו ופירשו ונקבצו יחד לסגור את כל המוסדות היהודיות במדינת ניו יורק וזה לא היה רחוק מסגירת כל המוסדות.

"והסיבה בגלל שהחוק בניו יורק מחייב לכל המוסדות גם מוסדות פרטיות ללמוד את אותם הלימודים שלומדים בבתי הספר הממלכתים כולל הכל ולא רק אנגלית וחשבון וא"א לפרט וב"ה כבר 70 שנה הקימו גדולי ישראל מוסדות בכל רחבי המדינה וזה כהיום עומד על 200 אלף תלמידים.

"וב"ה במשך 70 שנה קיבלו מאות אלפים חינוך יהודי ואני לא מדבר על חינוך יהודי לתורה אני מדבר על חינוך תרבותי כאשר הבין אדם לחבירו הגיע לתפארת ולשם אין בינינו לא גנבים ולא רוצחים לא סוחרי סמים ולא שודדים ואת זה יכולים לברר את המשטרה המקומית, בנוסף לזה גם הצליחו בעזרת השם לגדל דור של נגידים גדולים מליונרים גם בלי לקבל תעודת בגרות ולימודים אקדמים ויש הרבה שעובדים קשה לפרנסתם ויש גם עניים אבל הם לא יוצאים לפשע להרוג ולשדוד, הם נשארים במשפחה ומגדלים את ילדיהם בחן וכבוד.

הסאנטור החרדי שמחה פלדר עם האדמו"ר

"לצערינו ולבשתינו יש מוסרים שלמדו במוסדות והם יצאו ואף אחד מכל היוצאים לא הצליחו בחייהם אחרי היציאה מעולם החרדי אבל מתוך מרירות ויאוש הם החליטו להוציא את תסכולם על הוריהם והמוסדות בו הם למדו בתחילה בניו יורק סיטי ואח"כ במדינת ניו יורק כאילו כל הבעיות שלהם היא אי למידת אנגלית וכו' והם אומרים שהם רק חושבים על הטובה של הילדים והם הולכים ומפרסמים שמהמוסדות יוצאים תלמידים כמו מהטליבאן ופרזיטים ועל המדינה להציל את הילדים.

"שרי המדינה לא מעוניינים להקשות עלינו והם הקימו וועדה שכבר עובדת מעל לשנתיים אבל המוסרים לא יורדים מהם ורודפים אחרי שרי המדינה בכל מקום, והם התחילו ללכת לבית משפט נגד מדינת ניו יורק בטענה שהם לא עושים כלום והם תובעים את החינוך וכך הם מצאו אוזן קשבת ושם החליטו שהמדינה ישלחו פקחים שיכנסו בתלמודי תורה ובתי ספר ויסגרו מוסדות שלא לומדים את "כל" הלימודים וזה גזירת שמד ממש שהציבור לא ידע מזה אבל העסקנים שעוסקים בזה לא יושנים כבר כמה חודשים בלילות מגודל הגזירה שמרחפת על הציבור.

"ויש לזה עצה אחד לחוקק חוק חדש שיוציא את מוסדות היהודים מכלל החוב לימודים וזה צריך לעבור בין שני בתי המחוקקים בסנאט ובאסמבלי של מדינת ניו יורק ואח"כ יקבל חתימה ממושל ניו יורק המציאות כהיום היא שהאסמבלי נמצאה תחת שליטת הדמוקרטים והסנאט נמצאת תחת שליטת הרפובליקאים וכידוע הדמוקרטים והליברלים הם יותר בעד הלימודים האלו ולכן כל העסקנים הבינו שיש כמעט סיכוי אפסי שזה יעבור אבל בסנאט זה כן יכול לעבור.

"לפני כמה חודשים הגיע אלי הרב חיים דוד צוויבל עסקן גדול ומראשי אגודת ישראל בארה"ב ושאלתי אותי מה אפשר לעשות והוא הציע לי לקחת את הרב יעקב סופר מגדולי העסקנים כאן בקרית יואל שכבר הצליח במקום שהרבה לא הצליחו להעביר חוקים ואכן הכניסו אותו לסוד הענינים והוא הציע לי ללכת בדרך הזה.

"כידוע האסמבלי מנוהלת ע"י רוב גדול של דמוקרטים אבל הסנט שמנוהלת ע"י הרפובליקאים מחולקת בדיוק חצי חצי והקול המכריע היא של הסנטור החרדי ר' שמחה פלדר מבורו פארק שהוא אפילו שהוא דמוקרט הוא מצביע עם הרפובלקאים ולכן הם שולטים בסנאט.

"התקשרתי למנהל המוסדות שלנו בבורו פארק הרב אהרן וועלץ ובקשתי ממנו שיבוא אלי עם הסנטור ר' שמחה, בתחילת חודש כסליו הם הגיעו וישבנו והסברנו לו את חשיבות הענינים, ואז החליטו שהיות ובסוף חודש מרץ חייבים להעביר את התקציב לשנת 2019 וזה צריך להיות לפני ה1 באפריל ולכן מושל ניו יורק ענדרו קומאו שם על זה כל כוחו וכבודו ואז יקום הסנטור ר' שמחה ולא יתן לתקציב לעבור עד שיעבירו את החוק החדש להצלת חינוך היהודי בניו יורק וזה היה סוד שמור במשך 4 חודשים.

"יום חמישי האחרון ממש כמה שעות לפני ההצבעה על התקציב הסנטר ר' שמחה הודיע שהוא לא מצביע על התקציב עד שיעבירו את החוק החדש ואז התחילה מהומה גדולה בין הסנט לאסמבלי, והמחוקקים באסמבלי עבדו קשה נגד הכל.

"בליל שישי האחרון ליל בדיקת חמץ יצאתי לאוהל הקדוש בבית העלמין כאן וידעתי שאם לא עכשיו כל החינוך היהודי בסכנת כלי' התחננתי שם שאלו שבנו את המוסדות הגדולים כאן יעמדו לצידו של הסנטור היחידי מול הלחצים הכבדים.

מושל ניו יורק בביקור לפני הבחירות אצל האדמו"ר מסאטמר

"מושל ניו יורק שזה פגע בכבודו התקשר אלי והבטיח לי שזה יעבור מיד אחרי התקציב והוא מבטיח שלא יהיה שום בעיות לחינוך היהודי ורק שאני ישחרר את הסנטור ר' שמחה כן להעביר את התקציב לפני ה1 לאפריל, אבל אני אמרתי לו שאם לא עכשיו זה לא יהיה יקימו עוד וועדה ועוד וועדה ויסחבו את זה, אני מוכן לוותר על הכסף אבל לא על חינוך הילדים וזה חייב לעבור עכשיו לפני התקציב.

"הסנטור ר' שמחה יהודי שומר תורה ומצות ישב באולבני ואנחנו עומדים בערב החג והוא רצה לחזור לביתו לבדיקת חמץ ולהכנות לקראת החג אבל אני סיפרתי לו שבעיר סיגוט גם קרה פעם אחד בערב יום כיפור ישב הראש הקהל בעיריה לצורך השתדלות לטובת העיר וזה נמשך עד כניסת החג ככמה שהוא לא הספיקלהתפלל מנחה בערב יום הקדוש וללכת למקוה בצער לו הלך לזקיני רב העיר הגה"ק בעל היטב לב אמר לו היטב לב תשמע אני כן הלכתי למקוה כן התפללתי מנחה וכן נכנסתי ליום הקדוש בהכנה האם אתה רוצה להחליף איתי? ואז נחה דעתו, אמרתי לר' שמחה כל העתיד של כלל ישראל בניו יורק תלוי בך.

"וככה זה היה עד ממש לפני כניסת החג, ובליל השימורים זה עבר גם בסנט וגם באסמבלי וגם עבר בחתימה של המושל שרק 4 לימודים ילמדו עם הילדים ולא יכלול שום דבר העומדים ברומו של עולם אם כי הם כן הכניסו כמה מילים שלא לטובתינו אבל את זה אפשר לשנות, וברוך השם שונאי ישראל נחלו מפלה גדולה ולנו הישועה והחינוך היהודי לרבבות תינוקת של בית רבן ניצל.

"ומצוה לפרסם ידי עושי מצוה בראש וראשון העסקן הרב יעקב סופר מקרית יואל, והשני בדומה לו הרב חיים דוד צוויבל מאגודת ישראל, והשלישי העסקן הגדול הרב יהושע עסטרייכר מקהילת בעלזא שישב ג"כ באולבני, והאחרון הסנטור ר' שמחה פלדר שזכות הרבים תלוי בו וזכות כל תינוקות של בית רבן תלוי בו ויש קונה עולמו בשעה אחת, ואני יודע שהתקשורת יצאו נגדך אבל זה הכבוד שלך בעיני כל העם היהודי לכל קהילותיו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר