בעקבות השימוש בנשק כימי

טראמפ מאיים להחליט על תקיפה בסוריה "עד סוף היום"

הנשיא האמריקני מאיים לתקוף אף הוא את משטר אסד בשל השימוש הקטלני בנשק כימי. ישראל ממשיכה להכחיש. נתניהו רומז: "יש לנו כלל פשוט: הבא להורגך השכם להורגו" (חדשות בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: ד. מיילס קולן, הבית הלבן)

הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ גינה הערב (שני) את המתקפה "המרושעת" של משטר אסד נגד אזרחים חפים מפשע בסוריה, ואמר שהוא יחליט בקרוב מאוד כיצד להגיב - "כנראה עד סוף היום". לקראת ישיבת קבינט אמר טראמפ שהוא שוחח עם ראשי הצבא, ויקבע מי אחראי למתקפה: "אנחנו נגלה אם מדובר ברוסיה, סוריה, איראן או כולן ביחד".

כשנשאל על תגובה צבאית, כפי שעשה בשנה שעברה אחרי המתקפה של בשאר אסד באידליב, הבהיר טראמפ שכל האופציות נמצאות על השולחן. בתחילה סברו כי ארה"ב תקפה הלילה את הבסיס הסורי בחומס אך מאוחר יותר הכחישו זאת בפנטגון והאצבע הופנתה לעברה של ישראל שממשיכה לשמור על שתיקה בנושא.

למרות השתיקה הרשמית, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהשתתף הערב בטקס חתימת הסכם גג בין עיריית שדרות למשרד האוצר, אמר מבלי לאשר או להכחיש את התקיפה בסוריה כי "יש לנו כלל פשוט, אנחנו נותנים לו ביטוי תמידי - הקם לפגוע בך השכם לפגוע בו". באותו אירוע אמר שר השיכון יואב גלנט: "אי אפשר שסוריה תהפוך למקפצה להעברת נשק ללבנון".

טראמפ תקף אתמול את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בן הברית של בשאר אסד במלחמה העקובה מדם בסוריה, והאשים אותו באחריות לטבח הכימי. "הנשיא פוטין, רוסיה ואיראן אחראים לתמיכה שהם מעניקים לחיה ושמה אסד", כתב טראמפ בטויטר. בציוץ אחר כתב נשיא ארה"ב על המתקפה, שבה דווח על כ-70 הרוגים: "זה מחיר כבד לשלם. יש הרוגים רבים, בהם נשים וילדים, במתקפה כימית וללא אפשרות של פינוי".

רמזים לתקיפה אפשרית של ארה"ב נשמעו גם מוקדם יותר על ידי מזכיר ההגנה האמריקני ג'ים מאטיס שאמר שהוא לא פוסל "שום דבר" אחרי המתקפה במעוז המורדים בדומא, שלפי החשד הייתה כימית. כשנשאל על ידי כתבים בפנטגון אם ארה"ב תפעל בצורה כלשהי, למשל בביצוע תקיפות אוויריות, השיב מזכיר ההגנה: "כרגע אני לא פוסל שום דבר".

איראן שחלקה בשדה התעופה הצבאי בסוריה הופצץ התייחסה הערב לראשונה לתקיפה בסוריה. ממשרד החוץ האיראני נמסר כי "התקיפה הישראלית בסוריה היא רק הצגה שתעמיק את המשבר במדינה. הפגיעה בשדה התעופה T4 מסבכת את המשוואות באזור ומועילה לקיצונים ולטרור בסוריה. התוקפנות הישראלית מאיימת על הביטחון באזור ובעולם ומחייבת גינוי מוחלט".

איראן מצטרפת בכך לרוסיה, סוריה וארה"ב - שגם מייחסות את התקיפה לישראל. בתקיפה נהרגו לטענת הסורים לפחות 14 בני אדם, בהם ארבעה "יועצים צבאיים" איראניים. סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" פרסמה את שמותיהם ודיווחה: "סעיד עמאר מוסאבי, אכבאר זאוור ג'אנאטי, מהדי לופטי ניאסאר ודחאן יזדלי נהרגו במתקפה של המשטר הציוני".

אחר הצהריים העביר משרד החוץ הסורי איגרת למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש וליו"ר מועצת הביטחון שבו נכתב: "במסגרת טרור המדינה ותמיכתה המתמשכת בארגוני הטרור החמושים, ביצעה ישראל היום לפנות בוקר פגיעה נוספת בשטחי סוריה, שבא לידי ביטוי בכך שמטוסי F-15 ישראליים שיגרו טילים מהמרחב האווירי של לבנון לעבר שדה התעופה T4 במחוז חומס. מערכות ההגנה האווירית של סוריה הצליחו ליירט חלק מהטילים והפגיעה גרמה למותם ולפציעתם של כמה אזרחים סורים.

"הפגיעה הישראלית הזאת מהווה תגובה עקיפה על הצלחות צבא סוריה בגירוש ארגוני הטרור החמושים מפרברי העיר דמשק ובאזורים נוספים בסוריה. ישראל ממשיכה באופיה התוקפני החמור, שלא היה מתאפשר ללא התמיכה הבלתי-מסויגת של הממשל האמריקני והחסינות שהוא מספק לה כדי להמשיך בביצוע טרור מדינה ולאיים על השלום והביטחון באזור ובעולם".

עוד נכתב באיגרת: "סוריה שבה ומזהירה את ישראל מפני ההשלכות החמורות של פגיעותיה בשטחה, לצד תמיכתה המתמשכת בארגוני הטרור והמשך הכיבוש של השטחים הסוריים ובהם הגולן. הפגיעות הישראליות החוזרות ונשנות לא יצליחו להגן על ארגוני הטרור שמשתפים פעולה עם ישראל. סוריה מבהירה כי היא לא תהסס לממש את זכותה להגן על אדמתה, על עמה ועל ריבונותה, בכל הדרכים שמאפשרת אמנת האו"ם והדין הבינלאומי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר