מיום שישי הבא

המהפכה של ליצמן: קנאביס בבית המרקחת

החל מיום שישי הבא, צרכני הקנאביס הרפואי יוכלו לגשת ל-20 בתי המרקחת שברשימה שצפויה להתרחב בקרוב ולרכוש את התרופה בצורה מסודרת ומדויקת רפואית (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מהפכת הקנאביס הרפואי בהובלתו של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, עוברת שלב נוסף והחל מיום שישי בשבוע הבא, ה-20 בחודש, יוכלו חלק ממשתמשי הקנאביס הרפואי לקבל אותו בבתי המרקחת, במקום בנקודות חלוקה או באמצעות שליחים כפי שהיה עד עתה.

על פי נתוני משרד הבריאות, כ-25 אלף ישראלים הם בעלי רישיון בתוקף לשימוש בקנאביס רפואי. מדובר בעלייה של פי 12 משנת 2009, אז קיבלו את הרישיון לשימוש בקנאביס רפואי רק 1,800 ישראלים אך לאור המודעות הגוברת בשנים האחרונות ישנה כאמור עלייה ניכרת בשימוש בתרופה.

הקנאביס הרפואי משמש להקלת כאבים, הפחתת תסמינים נוירולוגיים והגברת תיאבון. מרבית המטופלים בקנאביס רפואי לוקים במחלות סרטן, כאב כרוני נוירופתי, מחלות דרכי העיכול או מחלות פסיכיאטריות.

הקנאביס הרפואי ניתן עד כה רק באמצעות נקודות חלוקה מצומצמות ברחבי הארץ, או באמצעות שליח. שר הבריאות יעקב ליצמן (לפני מעברו לסגן שר בסמכות שר) הכריז כי בכוונתו לאפשר את ניפוק הקנאביס הרפואי בבית מרקחת, משתי סיבות עיקריות: להרחיב את נקודות החלוקה של הקנאביס והן מבחינת הדיוק והמקצועיות כיוון שהחלוקה תתבצע על ידי רוקח מורשה שיוכל להתריע מפני התנגשויות בין תרופות לקנאביס הרפואי, ולהדריך את המטופל לשימוש נכון.

כחלק ממהפכת הקנאביס הרפואי, יעבור הסם בקרה קפדנית ככל תרופה. עד כה נמכר הקנאביס כשקית תפרחות במשקל או כשמן. מה-20 באפריל הוא יימכר בהתאם לחוזק הנדרש בהתוויה הרפואית.

שקיות התפרחות ינופקו על פי משקל ועוצמה, ובנוסף יימכר התכשיר בבקבוקונים וטבליות. יצרניות הקנאביס נדרשו להבטיח לא רק דיוק במינון אלא גם חיי מדף ארוכים יותר של הסם כיאה לכל תרופה אחרת שנמכרת בבית המרקחת.

על פי התכנית של משרד הבריאות, החל מיום שישי הבא, ה-20 באפריל, תאפשר מכירתו של הקנאביס הרפואי בכ-20 בתי מרקחת שהוסמכו לכך, רובם ברשת סופר פארם. בהמשך יתרחב ניפוק הקנאביס ל-100 בתי מרקחת, כשהמטרה היא להסמיך בשנים הקרובות את מרבית בתי המרקחת ברחבי הארץ כדי לעבוד עם התרופה.

בית מרקחת מוסמך לניפוק קנאביס מצויד בתוכנת משרד הבריאות בה מופיע האישור הממוחשב לניפוק הקנאביס, ובו הרוקח יכול לדווח למשרד הבריאות ולרופא המטפל כי הסם נמכר לרופא.

כמו כן, מחויבים בתי המרקחת לאחסן את הקנאביס בכספת, בדומה לתרופות להפרעות קשב וריכוז (ריטלין, קונצרטה, אטנט ואחרים) ותרופות נרקוטיקה לשיכוך כאבים. הרוקחים המורשים לנפק קנאביס עברו הדרכה ייחודית של משרד הבריאות ויספקו לחולים את התרופה בנתינת כרטיס מגנטי ואישור רפואי לשימוש בקנאביס.

במהלך החודשים הקרובים מרכזי החלוקה דוגמת זו של חברת "תיקון עולם" ימשיכו לפעול באותה מתכונת, אולם בהדרגה הם ייסגרו, כאשר כל הקנאביס הרפואי בישראל יימכר רק בבתי מרקחת מורשים ובניפוק רוקח שעבר הכשרה מתאימה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר