הנכדה הח"כית נרגשת

"הציל יהודים": זכרו של ד"ר קסטנר יונצח בכנסת

הדוקטור שנרצח בידי אלמונים לאחר שנטען כלפיו כי "מכר את נשמתו לשטן" ושיתף פעולה עם הנאצים, סבה של חברת הכנסת מרב מיכאלי, יזכה לכבוד בטקס רשמי בכנסת (חדשות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
קסטנר (צילום מסך: מתוך אתר יד ושם)

זכרו של ד"ר ישראל קסטנר, שהציל רבים מיהודי הונגריה, יועלה בטקס הממלכתי "לכל איש יש שם" לציון יום הזיכרון לשואה שיתקיים מחר במשכן הכנסת, לראשונה מאז נרצח בירי מתנקשים בפתח ביתו בתל אביב במרץ 1957.

באירוע בו מדליקים מדי שנה ניצולי שואה ובני משפחותיהם נרות זיכרון לזכר יקיריהם שנספו, יטלו השנה חלק גם סוזי קסטנר, בתו של הד"ר, ונכדתו ח"כ מירב מיכאלי (המחנה הציוני).

ישראל קסטנר, שהיה פעיל ציוני בולט בבודפשט שהקים בין השאר את וועדת ההצלה שסייעה לפליטים יהודים שהגיעו ממדינות שכנות. כשהנאצים כבשו את הונגריה, הוא ניהל משא ומתן מול הצורר אדולף אייכמן ימ"ש ושיחד קצינים נאצים כדי הציל את חייהם של עשרות אלפי יהודיות ויהודים, גם באמצעות "רכבת קסטנר" המפורסמת בה נסע גם האדמו"ר רבי יואל מסאטמר זי"ע.

טקס "לכל איש יש שם". ארכיון (צילום: לע"מ)

לאחר שקסטנר עלה לישראל, הוא הואשם בידי ניצולי שואה כי... סייע לנאצים, ועיתונאי ירושלמי בשם מלכיאל גרינוולד, התלונן נגדו על כך. משפטו הראשון, שהתקיים בשנות ה-50 ועורר סערה ציבורית, הסתיים בקביעת השופט בנימין הלוי כי "קסטנר מכר את נשמתו לשטן". לאחר המשפט, הוא נרצח בידי שלושה מתנקשים אלמונים.

בהמשך, ערערה המדינה על פסק הדין, וקסטנר זוכה, אך דמותו נשארה שנויה במחלוקת בתודעה הציבורית, כשכל העת פועלים בני משפחתו ורבים מהניצולים על ידו, במטרה לטהר את שמו ולהנציח את זכרו, מה שכאמור יקרה מחר לראשונה.

הנכדה, מיכאלי (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

נכדתו, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה ל'מעריב': "זה מאוד משמח ומרגש. זה עוד צעד בדרך להכרה במפעל ההצלה העצום של ד"ר קסטנר, שהוא סבא שלי. עד היום מדינת ישראל לא עשתה מעולם מעשה להנציח אותו, אלא בעיקר הניצולים - שפעלו לקרוא גינה על שמו בחיפה ולהצבת שלט זיכרון מול ביתו בתל אביב, במקום שבו נרצח. אני נרגשת מאוד לקראת הטקס בכנסת. הייתי אמורה לנסוע לארצות הברית ודחיתי את הנסיעה כדי להיות בו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר