כך נראית אפליה

"החרדים - פי 3 מהציונות הדתית, אבל זוכים לאותו תקציב"

עיריית חיפה מעניקה תקציב זהה לאירועי תרבות למגזר החרדי והדתי לאומי, זאת למרות שהתושבים החרדים בעיר זוכים לייצוג גדול פי שלושה מהציונות הדתית. העירייה ל'כיכר': "התקציב יגדל" (בארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: FLASH90)

באגף התרבות של עיריית חיפה מנסים לקלוע לטעמו של הציבור המגוון המרכיב את העיר - אולם, מסתבר, לא ממש בהצלחה. בעיר, בה ישנם ריכוזים גדולים, של חילונים, דתיים, חרדים וערבים, קשה מאוד לרצות את כולם. בדיקת "כיכר השבת" מעלה טענות לאפליה בתקציב התרבות של עיריית חיפה נגד תרבות חרדית.

תקציב התמיכה לתרבות תורנית אמנם עלה בהדרגה בשנים האחרונות, אבל הנתון רחוק מלהיות מנחם, כך לדברי גורמים חרדים בעיר, שטוענים כי התקציב הסופי זעום בהשוואה לתקציב לו זוכים יתר המגזרים בעיר.

התקציב הכולל לתרבות תורנית בחיפה עומד על סך של 2,004,600, מתוכו כ-378,000 עבור שכר לעובדים קבועים. הסכום להוצאות תרבות כלליות עומד על כ-1,600,500 בלבד - כשמחצית ממנו מגיע לידי הציונות הדתית, כך שהסכום הסופי שנשאר בידי החרדים עבור צרכי התרבות הוא כ-700 אלף שקלים בלבד.

גורם בכיר בעיריית חיפה הציג בפני 'כיכר השבת' את מפת תקציב התרבות ממנה משתקפת לדבריו אפליה מוכחת כלפי ציבורים שלמים בעיר. 'יהדות התורה' וש"ס בעיר חיפה מחזיקות בארבעה מנדטים, זאת לעומת המגזר הציוני דתי לו יש מנדט אחד בעירייה. על פי הגורמים, הציונות הדתית נהנית באופן רשמי מאותו סכום כמו של זה החרדי. מלבד זאת, מציינים הגורמים, כי הצינות הדתית נהנית מהמופעים והאירועים הרבים של המגזר הכללי, זאת בניגוד למגזר החרדי הנהנה רק מאירועים המוקדשים למגזר.

בשיחה עם מחזיק תיק תרבות תורנית בעיריית חיפה, חבר מועצת העיר אהרון כהן מש"ס, הוא רותח על העירייה. לדבריו, "הקיפוח של הציבור החרדי זועק לשמיים וטעון שינוי מהיסוד".

"אנחנו מקבלים מיליון שש מאות שקלים בסעיף תרבות תורנית", פותח כהן את טענותיו בשיחה עם 'כיכר השבת'. "אני מאוד כועס שהם חוצים לשניים ומשאירים 700 אלף שקל למגזר החרדי. זה הולך ליהדות התורה, אגודה וש"ס, וזה מאוד קצת. נלחמתי על הדבר הזה המון".

החרדים נהנים מפחות תרבות בעיר (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)

"לפני חודש וחצי חזרתי לפעילות, דרשתי מעוזר ראש העיר פגישה דחופה עם ראש העיר בנושא הזה ולא נפגשנו. הראיתי לו את הדברים על כתב ואמרתי לו שאני מבחינתי רוצה לשבת ולפתור את הנושא ואם לא אני לא אהיה חלק מהנושא הזה של התרבות התורנית".

המתיחות בין כהן לראש העיר יונה יהב עלולה לבוא לידי ביטוי גם ברמה הפוליטית. בכירים בש"ס התבטאו בעבר כי הם לא יהיו מחויבים ללכת יד ביד עם 'דגל התורה' נגד ראש העיר יונה יהב. אלא שכעת נראה כי הכל פתוח.

מבדיקת 'כיכר השבת' עולה כי כהן אכן מאיים בהתפטרות מתיק תרבות תורנית, זאת בשל קיפוח מתמשך והתעלמות - לדבריו - מצרכי המגזר החרדי. "היום המצב הוא שהציבור לא מקבל את המגיע לו, וזאת לאחר אין ספור פניות שלי על מנת לקבוע איך הדברים צריכים להיראות".

"אני רואה שאין מענה לבקשות שלנו", כתב כהן לראש העיר יונה יהב. "אני פונה אליך ומבקש את התערבותך, על מנת לעשות את ההשתדלות שלי לפני שאגיש את מכתב ההתפטרות, מתוך כוונה ותקווה שהדברים אולי יגיעו לפתרון. תפקידנו כשליחי ציבור הוא להתוות דרך שעובדי האגף יפעלו על פיה, ולא להיפך".

"הציבור החרדי, לא זכה למחלקה משלו, אלא קיבל ועדה נפרדת בעירייה - אגף לתרבות תורנית, שבראשו עומד כהן אך מי שמנהלת אותו בפועל נמנית על חסידות גור. בין השאר אחראי האגף על "קיום תערוכות אמנים חרדיים במהלך השנה". רק לציבור אחד אין ייצוג תרבותי בעיריית חיפה, הציבור הדתי לאומי. הוא נאלץ ללקט את הפירורים ולהשתלב בין אירועי של הציבור הכללי, לבין תקציב של 700 אלף שקלים אותו הוא מקבל".

'כיכר השבת' פנה לקבל את תגובת עיריית חיפה ומהתגובה עולה תשובה מפתיעה. לפיה, פגישה נערכה בין ראש העיר יונה יהב לחבר המועצה אהרן כהן שעות לאחר שיחת הטלפון בין כהן לכתב 'כיכר השבת'.

וכך נאמר: "ראשית, הסכומים המובאים בכתבה כפי שהעברתם אלינו לתגובה אינם הסכומים הסופיים המוקצים לכלל אירועי התרבות התורניים בעיר, לא ידוע לנו על בקשה בשמו של חבר המועצה אהרון כהן להתפטר מתפקידו בתרבות התורנית. להיפך, כהן נמצא בקשר יומיומי עם לשכת ראש העיר ומנהל החת"ר בפעילותו למען ציבור שולחיו".

"לבקשתו של כהן התקיימה ביום חמישי האחרון ישיבת עבודה בהשתתפות ראש העיר ומנהלת החת"ר, שעסקה בתוספת תקציבים לאירועי תרבות תורניים ברחבי העיר. ואכן ראש העיר נענה לבקשתו של הרב כהן וכי למרות שקופת המחלקה לתרבות תורנית נמצאת בעודף תקציב שלא נוצל, בצמוד לתוכניות עבודה שיאושרו יגדל התקציב בהתאמה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר