ביקורת נוקבת וכנה

האדמו"ר זעק: "המצב בציבור החרדי - חרב איש ברעהו"

האדמו"ר מטאלנא בחר לנצל את דרשתו השבוע כדי להעביר ביקורת פנימית ובה מסר נוקב נגד חוסר הפרגון וצרות העין שפשטו במחנה החרדי: "מי שמוציא מרפסת, חייו אינם חיים" • האזינו (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
האזינו לדבריו המלאים של האדמו"ר מטאלנא (צילום ארכיון: ארי, wikipedia)

דברי כיבושין וביקורת חריפה נשמעו ביממה האחרונה מפיו של האדמו"ר מטאלנא, הידוע גם כאחד מגדולי ה'מגידים' בירושלים, ששיעוריו ושיחותיו בבית מדרשו שואבים אליהם קהל מאזינים נלהב ומרותק.

בעוד רבים מנצלים ימים אלו לדבר על נושאים אקטואליים, הנוגעים לחרדים, ציונות ומה שביניהם, הרי שהאדמו"ר הידוע בחר להעביר ביקורת פנימית ובה מסר נוקב נגד חוסר הפרגון וצרות העין שפשטו במחנה החרדי.

את שיחתו המדוברת, שהתקיימה ביום הזיכרון, ביסס האדמו"ר על הגמרא במסכת ברכות, המספרת: "כשחלה רבי אליעזר, נכנסו תלמידיו לבקרו. אמרו לו: רבינו, למדנו אורחות חיים ונזכה בהן לחיי העולם הבא. אמר להם: היזהרו בכבוד חבריכם".

ואלו עיקרי דבריו של האדמו"ר, שפתח ואמר: "האם אנחנו חרדים לענין הזה?. אני לא מדבר על המחלוקות שפשו במחנה החרדי שבנויות על אידיאולוגיות. זה, חבל על הזמן, אל תיגע בזה. הן מצווה וקנאות ואי אפשר אחרת. עם ישראל לא היה שורד בלי המחלוקות האלה...".

"אני מדבר על כל מחנה בתוך הציבור שלו, האם אנחנו מקיימים את מה שנאמר 'היזהרו בכבוד חבריכם'? מתפללים באותו בית כנסת, באותה שכונה, ואתם יודעים מה עולה בגורלו של יהודי שעולה בדעתו להוציא מרפסת בבנין חרדי? אם מישהו מכם הוציא פעם מרפסת, יכול להיות שהוא לא כאן היום, כי חייו אינם חיים".

אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat/Flash90)

"מי שיודע, יודע: בתי הדין הרבניים - לא בתי המשפט - נמצאים בתפוסה מלאה, בעודף לעוד שנה וחצי, מדיני תורה על עניינים של הוצאות מרפסת וכיוצא בזה. ואיפה, באיזה אזור? בית הדין בירושלים לא דן אף פעם בסכסוך בין אנשים שגרים בדימונה או בעפולה. את מי הם דנים? את תושבי ירושלים ותושבי בני ברק. בתי הדין בבני ברק ובירושלים דנים בתושבי העיר. 120 אחוז מהדיונים הם על הנושאים הללו של תוספות בנייה".

"חרב איש ברעהו, כפשוטו! אם אחד מצליח להוציא אישור לבנות עוד חדר, זה לא בגלל שיש לו 16 נפשות בבית ואין לו איפה להשכיב ילדים, אלא כי התשובה של השכן: אם תחתום לי שאני יוכל לבנות אחד על הגג ואחד במקלט, ותוותר על החלק שלך - יש על מה לדבר".

"מי שלא הולך בשיטה שלך, תקבור אותו חי; תסקול אותו באבנים. פתאום החרדים, כולל אברכים השקועים בהוויות אביי ורבא, מבינים בכיווני אוויר, מבינים במסי בניין, בעלויות, במכירות. מנין?".

"כל התורה כולה על רגל אחת?... בשביל להצר את צעדיו של השני, אני מוכן להיות חכם...".

האזינו להקלטה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר