מאחורי הקלעים של המאבק

הקרב על בית שמש: ההתלבטויות ב'דגל התורה' וההכרעה

ב'דגל התורה' טרם הוכרע האם להריץ מועמד מטעמם לראשות העיר בית שמש, ואם כן - מי המועמד המתאים • "כיכר השבת" עושה סדר בקרב הליטאי - בצל ההמתנה להכרעת הגר"ח קנייבסקי (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
גרינברג, מונטג, אבוטבול וגפני (צילום: יעקב לדרמן - פלאש 90)

עד לפני ימים ספורים, דרכו של משה אבוטבול לקדנציה שלישית בראשות העיר בית שמש היתה נראית סלולה ובטוחה. בשורת מהלכים פוליטיים גייס אבוטבול את תמיכת ש"ס ולא מעט מאדמו"רי 'אגודת ישראל' כמו גם את תמיכתם של חלק מהסיעות החילוניות בעיר.

אלא שאז הגיע "אחרי חג הפסח" המובטח של יו"ר תנועת 'דגל התורה' ח"כ משה גפני וגורמים במפלגה החלו לבחוש שוב בשאלת הצגת מועמד מטעם 'דגל התורה' לראשות העיר, בטענה כי הציבור הליטאי בעיר הוא הציבור הגדול ביותר. והשאלה, הפכה לשיחת היום במגזר החרדי ובקרב הציבור הליטאי בפרט.

במוקד ההתלבטות עומדים שני תרחישים בעיתיים. הראשון, הוא החשש כי הפיצול החרדי שייגרם מהצבת מועמד ליטאי, יביא את הציבור החילוני המונה למעלה מ-45 אחוזים מתושבי העיר, להציב מועמד משלו לראשות העיר - ל"כיכר השבת" נודע כי גורמים פוליטיים חילוניים בעיר כבר בוחשים בנושא - ואולי הדבר ממנו חוששים כולם יקרה ולראשות העיר ייבחר מועמד חילוני.

תרחיש נוסף הוא כי במידה ו'דגל' תצא לדרך עם מועמד עצמאי, הרי שמחיר התמיכה החילונית במשה אבוטבול צפויה לעלות ואולי אף להגיע לידי כך שהם יציבו דרישות כמו פתיחת עסקים ואתרי בילוי בשבת, להגביר את פעילות התרבות החילונית ועוד עניינים מהותיים.

יצוין כי מרבית רבני העיר - גם הליטאיים - תומכים במשה אבוטבול ומתנגדים להרצת מועמד ליטאי. זאת ועוד, גם בקרב התושבים עצמם והעסקנים המקומיים ישנה התנגדות חריפה לפיצול חרדי והבוקר שוגרו לבתי גדולי ישראל מכתבים חריפים נגד ההתערבות החיצונית של חלק מבכירי 'דגל' בלי להתייעץ עם רבני העיר תוך כדי הובלת העיר למלחמת אחים מסוכנת.

הדרישה להרצת מועמד ליטאי הציפה במלוא עוזה את חילוקי הדעות הפנימיים בתוך 'דגל התורה' ובמשך שעות ארוכות התכנסו ח"כי המפלגה לדיון - הן בעצם השאלה האם להתמודד לראשות העיר ובמידה וכן מי הוא המועמד הראוי ביותר - בסיומה הוחלט להציג את הצדדים בפני גדולי ישראל.

מהצד האחד ניצבים אותם המזוהים עם ההנהגה הוותיקה (חזון איש 5), הכוללים את הרב דוד שפירא, נכדו של מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל שמונה על-ידי ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין לנאמנו בכל הנושאים הציבוריים, כמו גם מנחם שפירא, מנהל המחלקה המוניציפאלית של 'דגל התורה', הזוכים לגיבוי של ח"כ יעקב אשר.

חבורה זו דורשת בתוקף לא להפקיר את הזירה בעיר ולהציב את שמוליק גרינברג כמועמד המפלגה לראשות העיר. לטעמם, גדולי ישראל הם שאמורים להכריע בסוגיה ולא רבני העיר - שמרביתם תומכים באבוטבול.

מהעבר האחר ניצבים יו"ר התנועה ח"כ משה גפני, ח"כ אורי מקלב והרב יעקב קנייבסקי, נכדו ונאמן ביתו של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי. הם נוטים להסכים כי ראוי ש'דגל' תרוץ עם מועמד מטעמה, אך מחד תוהים - מי אמר ששמוליק גרינברג הוא המתאים לתפקיד, אולי דווקא משה מונטג יצליח לפרוץ קדימה ולהביא תמיכת קהלים נוספים.

בסופו של דבר, עלו אמש ח"כי המפלגה - משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר, יחד עם רבני 'דגל התורה', הגאון רבי יוסף אפרתי והגאון רבי נתן זוכובסקי, אל מעונו של ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין לדון בסוגיה. ל"כיכר השבת" נודע כי הם המתינו במשך עשרים דקות בביתו עד לסיום החבורה של יום ראשון ורק בסיומה נכנסו לפגישה, שבעקבות כך התארכה.

גורמים שונים טענו כי התקבלה החלטה אך ממתינים למוצא פיו של מרן הגר"ח קנייבסקי, אלא שאל מעונו של הגר"ח, הח"כים עדיין לא נכנסו. ל"כיכר השבת" נודע כי זאת מפני שמרן הגר"ח מעוניין לשמוע את דעתם של רבני העיר לפני שהוא שומע גם דעתם של את חברי הכנסת ומקבל את ההכרעה בסוגיה.

מתברר כי מדובר בשאלת יסוד כאשר גדולי ישראל נוהגים בה כל אחד על פי דרכו מתוך שלום ורעות. מרן שר התורה הבהיר למקורביו כי זו היתה גישתו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן ז"צל בכל מקום לבדוק קודם את דעתם של רבני העיר שהרי מדובר באתריה דמר.

כפי שנחשף בשבוע שעבר ב"כיכר השבת" כי מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי מבקש לקבל את דעתו של רב היישוב טלז סטון הרב אריה שולמן בעניין הבחירות לראשות המועצה כך גם בנידון ההתמודדות בעיר בית שמש.

לאחר שמיעת כל הצדדים, הן במישור התורני של רבני העיר והן במישור הפוליטי של הנציגים בכנסת, ולאחר שיקלול כל הנתונים מתוך רגישות וכבוד לכולם, יקבל מרן שר התורה את ההכרעה בסוגיה הרגישה.

מי שמאחורי הקלעים תומכים בהרצת מועמד ליטאי הם אנשי 'שלומי אמונים', להם שורת הסכמים מהעבר עם 'דגל התורה', זאת כנראה במטרה להבטיח את תמיכת 'דגל' במועמדותו של שרוליק פרוש לקדנציה נוספת בראשות העיר אלעד. תמיכה זו שלומי אמונים מציבה דילמה בפני בכירי 'דגל התורה' השומרים עמם על יחסים הדוקים.

"ייתכן מאוד וכלל לא כדאי לרוץ וגם אם כן יש שאלה במי לתמוך", אומרים בכירים ב'דגל התורה' ומבהירים כי "הכרעת שר התורה תהיה סוף פסוק לכל העניין".

כך או כך, גורמים פוליטיים בעיר בית שמש אומרים ל"כיכר השבת" כי "לא מן הנמנע ש'דגל' נזכרה רק כעת "לעשות שרירים" מול משה אבוטבול - שאך לפני מספר חודשים, הציע להם שיציבו את משה מונטג כמועמדם לראשות העיר,בתמורה לכך שהוא לא יתמודד, אך משהצעתו נדחתה, הציב את מועמדותו וגייס תמיכה נרחבת - וזאת בכדי לנסות ולהבטיח את מקומם בקואליציה הבאה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר