מול טראמפ

רוסיה וסין יפעלו יחד נגד ביטול הסכם הגרעין

הרוסים והסינים הודיעו כי ייפעלו במשותף כדי למנוע מהנשיא דונלד טראמפ לבטל את הסכם הגרעין עם איראן. הרוסים אף שוחחו עם נשיא צרפת שצוטט כי "אין תכנית חלופית" (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
טראמפ ושרי החוץ של סין ורוסיה (צילום: שאטרסטוק)

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הודיע היום (שני) כי הגיע להסכמה עם מקבילו הסיני וואנג יי, לפיה שתי המעצמות "יחסמו כל ניסיון אמריקני לחבל בהסכם הגרעין עם איראן". כך דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית TASS - שלושה שבועות לפני החלטת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנוגע לפרישה מההסכם, אותו הוא רואה כבעייתי מאד.

לברוב צוטט אומר כי "אנחנו נגד שינוי ההסכם. מבחינתנו זה מאוד לא מועיל לנסות לבטל לחלוטין שנים של מאמצים בינלאומיים במסגרת השיחות של שש המעצמות עם איראן". הוא הוסיף, "נפעל לחסימת הניסיונות לחבל בהסכם אשר עוגן בהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם".

כזכור, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הציב דד-ליין לאירופים - 12 במאי - "לתיקון" ההסכם על מנת להשאיר את ארה"ב כחברה בה. לפי ההתפתחויות, יחליט טראמפ אם להשיב את הסנקציות הכלכליות שהטילה ארצו על איראן ובכך לתת מכה אנושה להסכם הגרעין שנחתם ב-2015 על ידי הנשיא אובמה. טראמפ מתנגד ותיק להסכם והצהיר במהלך קמפיין הבחירות שלו שיעשה הכל כדי לבטלו או לשנותו

בהמשך היום, סוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס", דיווחה עוד, כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא צרפת עמנואל מקרון, שוחחו זה עם זה בטלפון, והסכימו כי "הסכם הגרעין עם איראן צריך להימשך". על פי ההערכות לצרפת הסכמים כלכליים גדולים עם איראן בנוגע לייצור מכירת רכבים וקריסת ההסכם תביא להפסדים כספיים גדולים עבור המעצמה האירופית

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, ציטט בטוויטר את הנשיא מקרון אומר כי "אין תוכנית חלופית" להסכם הגרעין - ואמר כי הוא צודק. לדבריו, "זה הכל או כלום. המנהיגים האירופאים צריכים לעודד את טראמפ לא רק להישאר בהסכם, אלא חשוב מכך - להתחיל ליישם את חלקו בעסקה מרצון טוב".

מאוחר יותר, אמר שר החוץ הגרמני, הייקו מאס כי מנהיגי גרמניה וצרפת יקראו לדונלד טראמפ לא לסגת מהסכם הגרעין שחתמו המעצמות עם איראן, מכיוון שנסיגה כזו עלולה לגרום לבעיות קשות.

מאס אמר כי בפגישות המתוכננות בוושינגטון של טראמפ עם מנהיגי גרמניה וצרפת, אנגלה מרקל ועמנואל מקרון, השניים יפצירו בטראמפ להשאיר את ארה"ב בהסכם. במסגרת ההסכם איראן מקבלת הקלה בסנקציות בתמורה לצמצום תוכנית הגרעין שלה. מקרון מגיע היום לארה"ב, מרקל תגיע בסוף השבוע.

"אנחנו מאמינים שחשוב מאוד להמשיך את ההסכם הזה", אמר מאס לכתבים. "אם הוא ייכשל, או אם ארה"ב תצא ממנו, לא יהיה לנו שום דבר אחר שישתווה אליו, ואנחנו חוששים שהמצב יידרדר משמעותית עם כל מה שכרוך בזה". מאס אמר את הדברים בשולי פגישת שרי החוץ של שבע המדינות המתועשות, G-7, בקנדה.

האיראנים לא מפסיקים לאיים בימים האחרונים נגד ביטול ההסכם. הרמטכ"ל האיראני, הגנרל מוחמד חוסיין באקרי, התייחס היום לאפשרות שהסכם הגרעין יבוטל ואמר כי "למרות שהמשטר הציוני של ישראל מקדם את הארסנל הגרעיני שלו על בסיס יומי ומפגר את ריבונות המדינות השכנות לו, ארה"ב לא עוסקת במעשים הבלתי-חוקיים הללו ואימצה מדיניות של סטנדרט כפול".

שלשום הזהירה איראן באמצעות זריף שביקר בניו יורק, כי היא "מוכנה לחדש במרץ" את העשרת האורניום, אם ארה"ב תצא מהסכם הגרעין שנחתם בינה לבין המעצמות. שר החוץ זריף, שביקר באו"ם, אמר לעיתונאים כי איראן שוקלת "אמצעים דרמטיים" נוספים בתגובה לעזיבה האפשרית.

"איראן לא מעוניינת להשיג פצצת אטום, אבל תגובה הגיונית ליציאה אמריקנית תהיה חזרה להעשרת אורניום" - מרכיב מפתח בנשק גרעיני. "אמריקה אף פעם לא הייתה צריכה לפחד שאיראן תייצר פצצה גרעינית, אבל אנחנו נפעל במרץ להעשרת הגרעין", הוסיף זריף.

זריף הוסיף שלשום בניו יורק כי על המנהיגים האירופים ללחוץ על טראמפ להישאר בהסכם - אם ארה"ב "מעוניינת לשמור על אמינות כלשהי בזירה הבינלאומית", ואף לדבוק בהסכם ולא "לדרוש עוד". זריף הזהיר מפני ויתורים והצעות חלופיות לטראמפ: "לנסות ולפייס את טראמפ, לדעתי, יהיה חסר משמעות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר