לא מפתיע

אנטישמיות באוקראינה: חגיגת יום הולדת להיטלר

הניאו נאצים והאנטישמים באוקראינה חגגו ביום שישי האחרון את יום הולדתו של הצורר הנאצי כשהם מרססים צלבי קרס וכתובות אנטישמיות על אנדרטאות לזכר רצח היהודים (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הכתובות על האנדרטה בפולטובה (צילום: מתוך ynet)

73 שנה לאחר רצח היהודים בשואה, האנטישמיות המכוערת באוקראינה מרימה את ראשה שוב. ביום שישי האחרון חגגו הניאו נאצים באוקראינה את יום ההולדת של הצורר הנאצי כשהם מחללים מצבות מרססים על אנדרטאות וציוצים אנטישמיים בפייסבוק.

צלבי קרס וכתובות "הייל היטלר" רוססו על אנדרטת "האם האבלה" בעיר פולטבה שבמזרח המדינה. האנדרטה היא זיכרון ל-8,000 היהודים שנרצחו בעיר בשנת 1941 בידי הנאצים ועוזריהם האוקראינים. לא רחוק משם ריססו אלמונים "מוות ליהודים" על מצבת קבר אחים של נרצחי השואה. במשטרה המקומית פתחו בחקירה פלילית, והשירותים הקהילתיים מחקו את הכתובות מהמצבות.

באודסה שבדרום אוקראינה, על חומה גדולה בחוף ארקדיה, הופיעה הכתובת: "עולם ללא יהודים. הרוג את היהודון".

הכתובת באודסה: הרוג את היהודון

בניגוד לדעה הרווחת כי מדובר בפרחחים צעירים, מתברר כי האנטישמיות באוקראינה מגיעה אף למערכת החינוך. מורה להיסטוריה המשמשת אף כסגנית מנהל בית ספר מספר 100 בלבוב, במערב אוקראינה, מריאנה בטיוק שהיא גם חברה במועצת העירייה מטעם מהמפלגה הימין הקיצונית "סבובודה", פרסמה את תמונתו של היטלר ורשמה: "אדם גדול, מאיזה כיוון שלא תיקחו. האומה והמולדת – זאת הדוקטרינה היחידה שחשובה באמת עבורי ועבור כל נציונל-סוציאליסטים האמיתיים".

את הפוסט חתמה בציטוט מ"מיין קאמפף": "מי שרוצה לחיות חייב להיאבק, ומי שלא ירצה להיאבק בעולם הזה של מאבק נצחי אינו ראוי לזכות לחיים". בעקבות המהומה שהתחוללה, כעבור שעה מהפרסום, מיהרה בטיוק למחוק את כל הפרסומים שלה וטענה, בתגובה לפניות התקשורת, כי העמוד שלה נפרץ על ידי פרובוקטורים.

הפוסט שעורר את הסערה

מה שהיא לא הספיקה למחוק אלו קבוצות נאו-נאציות שבהן היא חברה המלמדות על עמדותיה האמתיות. רבים הספיקו להעתיק חלק מפרסומיה. מנכ"ל הוועד של יהודי אוקראינה, אדוארד דולינסקי הספיק לצלם תמונה שבה היא עומדת עם תלמידיה כשידה מושטת במועל יד.

כעת הוועד היהודי של אוקראינה דורש תגובה מיידית מהתביעה, משלטונות החוק וממשרד החינוך. אך לכולם ברור שהמורה המדוברת אינה תופעה שולית בלבד והיא מייצגת בעיה נרחבת יותר באוקראינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר