הגר"ד לאו מתנגד

דיון בגרמניה: האם להסיר את הכיפה ברחוב?

יו"ר המועצה המרכזית של יהודי גרמניה, יוסף שוסטר, קרא ליהודים להסתיר את הכיפה בערים הגדולות. הרה"ר הגר"ד לאו מתנגד וקורא ליהודים שלא להסיר את הכיפה (אקטואליה)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ט' באייר תשע"ח | 24.04.18
חובשי כיפה בכותל (צילום: Zack Wajsgras/Flash90)

יו"ר המועצה המרכזית של יהודי גרמניה, יוסף שוסטר, אמר היום (שלישי) כי הוא מציע ליהודים שלא לחשוף את הכיפה לראשם במהלך ביקור בערים הגדולות בגרמניה. בתגובה לכך, אומר הרב הראשי לישראל, הגאון רבי דוד לאו, כי אין להסיר את הכיפה מהראש.

שוסטר אמר בראיון ל-Radioeins כי הוא מציע לחבוש מעל הכיפה כובע בייסבול כדי להסתיר למרות שמבחינה עקרונית נכון לחבוש כיפה.

בעקבות הדברים, קורא הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו להמשיך לשאת את הסמל היהודי בגאון ולא להסיר את הכיפה.

במענה לפניית יהודים מגרמניה שפנו בשאלה זו, מדגיש הרב הראשי כי הוא קורא ליהודים מכל רחבי תבל "לעלות לארץ ישראל, אך כל עוד הם נמצאים בגרמניה ובמדינות העולם, וכן תיירים שנוסעים לשם, עליהם להמשיך בגאון עם הסמל היהודי של הכיפה ולא להסיר אותה".

הרב הראשי הוסיף כי הדרישה לא צריכה להיות מופנית כלפי היהודים להסיר את הכיפה מעל ראשם, אלא הפניה צריכה להיות מופנית לרשויות החוק בגרמניה לוודא את בטחונם של היהודים ברחבי המדינה. הרב לאו הוסיף כי יפנה בעצמו במכתב מיוחד לשלטונות הגרמניים בנושא.

גם נשיא 'ועידת רבני אירופה' הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר בעקבות קריאת הבכירים בגרמניה: "זהו יום מצער בתולדות אירופה כאשר ראש קהילה מציע לבני קהילתו להסתיר את יהדותם בלכתם ברחוב. לגופו של דבר, להסתתר מהאויב האנטישמי אף פעם לא פתר את הבעיה".

גאים בחזותם היהודית. רבני ה'ועידה' במונקו (צילום ארכיון: אלי איטקין)

מעבר לכך, קרא הרב גולדשמידט ליהודי גרמניה בפרט וליהודי אירופה בכלל לתעד כל מקרה אנטישמי מיד ולדווח לשלטונות ולכל העולם: "כמעט לכל אדם ההולך היום ברחוב יש מצלמה, טלפון, מצלמת וידאו, ורשם קול בידיו - אם בזמן אמת יועברו הפרטים של התוקפים והפורעים האנטישמים למיניהם למוקד משטרתי וכל תוקף ידע שעתידו ומעמד בני משפחתו המהגרת בסכנה בגלל מעשיו, יבוא סוף להטרדות האלה".

רבה הראשי של צרפת וסגן נשיא 'ועידת רבני אירופה', רבי חיים קורסיה, אמר אף הוא כי "קריאה ליהודים שלא לחבוש כיפה מחשש לפגיעה בהם היא פרס לאנטישמיים. אינני יכול להסכים לאמירה קשה זו בשום פנים ואופן וכאילו כיפה על הראש כמוה כפרובוקציה חלילה. יהודי אירופה ימשיכו להלך זקופים עם כיפה על ראשם בגאון ובעוז ללא פחד וללא מורא".

יו"ר ארגון רבני גרמניה (ORD) ורבה הראשי של פרנקפורט רבי אביחי אפל הגיב לסערה, וטען כי למרות המקרה הנוראי בברלין "אנו קוראים לחזור לשגרה. החיים היהודיים חייבים להמשיך ולהתנהל בגרמניה בפתיחות ויש להעניק תחושת ביטחון לכל יהודי להמשיך לחבוש כיפה ולא לחשוש מלשאת סמלים יהודיים. על החברה הותיקה והמתחדשת באירופה להזדהות להפנים ולכבד את הסממנים היהודים שהם חלק בלתי נפרד מאירופה".

הדיון באשר לחבישת כיפה בגרמניה התעורר כזכור לאור התקיפה האנטישמית נגד חובשי כיפה בברלין. חובש הכיפה היה ערבי ישראלי שביקש לבדוק אם אכן נשקפת סכנה ליהודים בברלין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר