אאא

חברת Tactical Robotics הישראלית הדגימה כיצד מסוגל ה"קורמורן" - האמבולנס המעופף האוטונומי שהיא מפתחת - לחלץ פצועים באוויר.

החברה, שנמצאת בבעלות Urban Aeronautics של רפי יואלי, מפתחת את הכלי הייחודי לשימושים צבאיים, אך תוכל עקרונית לפתח גם גרסה אזרחית שתאיץ ותייעל פינוי נפגעים בערים ומחוץ להן. ההדגמה שלפניכם נערכה במנחת מגידו עבור צה"ל, אחד הלקוחות המרכזיים של החברה, ששוקל להצטייד בקורמורן לכשיושלם פיתוחו.

הקורמורן מסוגל לחלץ שני פצועים ולטוס לטווח של 32 ק"מ במהירות של כ-160 קמ"ש. הרעיון הוא לאפשר פינוי נפגעים מהיר מקו החזית אל תחנות איסוף נפגעים אזוריות - אתגר מהותי ומסוכן עבור כל צבא. מסוקים, הכלי העיקרי לביצוע פעולה זו בהיטס כיום, הם מטרה קלה לאש נ"מ קרקעית, ובמיוחד לטילי כתף שנמצאים כיום בתפוצה רחבה מאוד בקרב צבאות אויב וארגוני טרור. מסוקי תובלת סער אמנם יכולים לטוס מהר יותר, לטווח ארוך בהרבה ולשאת יותר נפגעים ואף לספק להם מענה רפואי ראשוני תוך כדי טיסה - אך הם יקרים ומצריכים משטח נחיתה מתאים, בו אין סכנה שהרוטור הראשי יפגע בעצים, בניינים או תוואי הקרקע.

הקורמורן, לעומתם, אמנם מוגבל בטווח שלו אך מסוגל לנחות כמעט בכל מקום, שכן הרוטורים שלו מחופים בבתי מנוע שמגינים עליהם וגודלו דומה לשל האמר צבאי. היתרון הנוסף שלו טמון בטיסתו האוטונומית: מרגע שהוגדרה נקודת נחיתה, יכול הכלי לטוס אליה בעצמו. ממשק וידאו מאפשר לצוות רפואי לתקשר עם הנפגעים ועם המחלצים ולקבל מידע קריטי על הפציעות. כלי שכזה הוא זול ופשוט יותר לתחזוקה ממסוק ולא מצריך מערכי אחזקה מורכבים והכשרות צוותי אוויר יקרות.

האמבולנס המעופף כבר עבר מספר ניסויי טיסה מוצלחים; אם תצליח Tactical Robotics לשפר את הטווח שלו, תוכל להציע את הכלי כאלטרנטיבה לצבאות לוחמים רבים שרוצים לצמצם את מערכי המסוקים שלהם. לצד פינוי הפצועים, יכול הקורמורן לשמש גם ככלי להעברת ציוד ואספקה לחזית, מה שמצמצם סיכונים עבור שיירות אספקה רכובות או מבצעי הנחתה ממסוקים.