אאא

האם רכבת ישראל מעדיפה לגרום לאלפי נוסעים לחכות על הרציפים במשך זמן רב כשמתרחשות תקלות בגלל כסף?

אתמול נרשמה ברכבת ישראל שורה ארוכה של תקלות שהביאה לכך שאלפי נוסעים חיכו לרכבות על הרציפים במשך שעות בכמה תחנות. הבעיה החלה בשעות הבוקר, אז דיווחה החברה על תקלה שהתרחשה במערכת האיתות - המערכת שאחראית על ניתוב תנועת הרכבות ועל מניעת בעיות בטיחות, לרבות נסיעה חופפת של שתי רכבות על אותה המסילה.

בשעות הצהריים דיווחה הרכבת על תקלה שנייה שהובילה לכך שקווי נסיעה רבים בוטלו. כתוצאה מהביטולים נוצר המצב שרכבות שיצאו מהדרום לעבר הצפון סיימו את נסיעתן בתחנת סבידור־מרכז בתל אביב, ורכבות שיצאו מהצפון לכיוון הדרום סיימו את נסיעתן בתחנת נתניה.

אחר הצהריים נרשמה תקלה נוספת במערכת האיתות שהביאה גם היא לשיבושים רבים בתנועת הרכבות.

10 תקלות השנה

במידה רבה ניתן לומר שאתמול לא היה יום חריג בצורה קיצונית בכל הנוגע לתקלות. לפי הודעות של רכבת ישראל עצמה, מתחילת 2017 ועד אמצע 2018 נרשמו 10 תקלות גדולות שהשביתו את מערך הנסיעות.

וכשהתקלות האלו מתרחשות, הנוסעים הם שמשלמים את המחיר בדמות שעות המתנה ארוכות על הרציף. אתמול נוצר המצב שבו נוסעים בתחנות נתניה, בית יהושוע והרצליה עמדו בתחנות וצפו ברכבות שחלפו על פניהם בלי לעצור ולאסוף אותם.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

אחד הנוסעים אף סיפר ל"כלכליסט" שמנהל התחנה השאיר בטעות, או שלא, את המיקרופון במשרדו פתוח, כך שמאות הנוסעים שהמתינו זמן רב על הרציפים שמעו אותו מתחנן לשווא שיבואו לאסוף את הנוסעים. לאחר שתחנוניו לא זכו למענה, עובדי התחנה החלו לחלק בקבוקי מים לנוסעים שהמתינו בשמש הקופחת.

דיוק שווה כסף

הרכבות שחלפו על פני הנוסעים בתחנות נתניה, בית יהושע והרצליה היו רכבות מהירות שלא אמורות לעצור בתחנות האלו. אולם בעת שיבושים נרחבים, כפי שהתרחשו אתמול, ניתן להנחות את הרכבות לעצור כדי שהנוסעים שממתינים שעות ארוכות לרכבות שלא מגיעות בשל תקלה במערכת האיתות, יעלו על הרכבת ויוכלו להתקדם ליעדם.

לפי מקורות ברכבת ישראל, הסיבה לכך שהרכבות האלו לא עצרו בתחנות האלו נעוצה בהנחיה בלתי פורמלית שניתנה לרכבות מהירות לא לעצור בתחנות פרבריות גם כשיש עיכובים בהסעת נוסעים. הסיבה להנחיה הזו היא הרצון של רכבת ישראל לעמוד במדד הדיוק - זה שעוקב אחר מידת העמידה של הרכבות בלו"ז שנקבע להן - משום שהוא משפיע על היקף הסובסידיה שהחברה מקבלת מהמדינה. ב־2017 הסתכמה הסובסידיה ב־1.44 מיליארד שקל. במילים אחרות, רכבת ישראל "מייבשת" את הנוסעים כדי לקבל כסף מהמדינה.

מרכבת ישראל נמסר, כי "הרכבות המהירות, כמו גם הרכבות הפרבריות, נוסעות בהתאם ללוח הזמנים, ולא קיימת כל הנחייה לדלג על תחנות". בנוסף, נמסר כי התקלה בציר איילון "נגרמה בגין התנהלות לא מוקפדת של קבלן חיצוני בקרבת המסילה. מערכת האיתות מהווה מרכיב מרכזי בפיקוד ובשליטה. אין אפס תקלות גם במערכת הזו".