אאא

האם פתיחת קו הרכבת החשמלי המהיר לירושלים תידחה שנית? ממידע שהגיע לידי "כלכליסט" עולה כי עובדי הרכבת, מדריכי הקטרים החשמליים, המיועדים לעבור הדרכות לתפעול הקטרים החשמליים שיפעלו בקו נמצאים בסכסוך עבודה, שעלול לגרום לעיכובים בביצוע הדרכות בשבוע הבא.

תאריך היעד המקורי לפתיחת הקו הוא ה-23 בספטמבר, אך במידה והעובדים שאמונים על מלאכת ההדרכה יסרבו לבצע את ההדרכות בשבוע הבא, עלולה הפעלת הרכבת לירושלים להתעכב. סיבות נוספות שעלולות לעכב את פתיחת הקו נוגעות לחוסר יכולת לחשמל את מלוא המסילה לשימוש ברכבת (בין משמר איילון לתל אביב) ואי יכולת לעמוד בתקני בטיחות בינלאומיים.

בשלב ראשון, כך מסתמן, וזאת בהנחה שהרכבת אכן תחל לפעול בספטמבר, יוכלו הנוסעים לבצע כרטוס אינטרנטי (חינם לתושבי ירושלים כל עוד הכרטוס אינטרנטי) - והרכבת תפעל בתדירות נמוכה יחסית של רכבת אחת לשעה.

בהדרגה צפויה תדירות הרכבות לעלות. בכל מקרה, עד חישמול מסילת הרכבת עד תחנת סבידור לא תתאפשר נסיעה של מעל שתי רכבות בשעה. חישמול תחנת סבידור נחשב פרויקט מורכב לנוכח פגיעה אפשרית בתשתיות תת-קרקעיות.

בעיה נוספת בקו נוגעת ליכולת הקיבולת של תחנת ההגנה - לפחות בימי פעילותה הראשונים של הרכבת. לפי נתונים של רכבת ישראל, מבנה תחנת ההגנה אינו מאפשר מעבר של יותר מ-8,000 נוסעים ברבע שעה. לכן במהלך ימי הפעלת הרכבת הראשונים עלול להיווצר עומס בתחנה. מסיבה זו נדרש הרישום האינטרנטי מראש.

הדחייה הקודמת

בפברואר השנה הטילה רכבת ישראל פצצה עם דיווח יוצא דופן לבורסה, שבמסגרתו מסרה שקו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב ייפתח באיחור ניכר - לקראת סוף השנה.

"בעניין הקו המהיר הצפוי לחבר את ירושלים למטרופולין גוש דן, החברה מדווחת כי נכון למועד זה, טרם התקבלו כל האישורים הרגולטוריים הנדרשים לצורך הפעלת הקו לשימוש מסחרי לנוסעים כמפורט בדוח התקופתי.

"לפיכך, להערכת החברה, הפעלה כאמור צפויה להידחות בכ-6 חודשים וזאת בכפוף לקבלת כל האישורים כאמור", מסרו בזמנו ברכבת. מהודעת הרכבת לתקשורת מאוחר יותר עלה כי מדובר באישורים מטעם המשטרה.

במילים אחרות, ההבטחות של שר התחבורה ישראל כץ להשקת הקו בפסח 2018 זזו עמוק לסוף השנה, והקו יפעל מסחרית רק סביב ספטמבר או אוקטובר 2018. היום כאמור, מסתמן שגם בספטמבר ככל הנראה הקו לא יתחיל לפעול.