אאא

יורדים מעץ הקונספירציות

מישהו כתב פעם בטוויטר: "כולם צוחקים כל אלה שסבורים שהעולם שטוח, אבל בטוחים שפייסבוק מאזינה לכל מילה שלהם דרך הטלפון"; סוגיית ההאזנה החשאית היא תיאוריית קונספירציה ותיקה מאוד, וחריגה בנוף הקונספירציות: פייסבוק ושאר חברות האינטרנט מתות להאזין לנו, אך מוגבלות בשל סיבות טכניות, עסקיות ותדמיתיות - כפי שכבר הסברנו בעבר ב"כלכליסט". ועכשיו זה מדעי: חוקרים מאוני' נורת'איסטרן בילו שנה שלמה בניתוח הטענה וקבעו שעורבא פרח - מפרסמים לא מאזינים לכם דרך הטלפונים לשליחת פרסומות אולטרה-ממוקדות.

מומחי מדעי המחשב ניטרו 17,000 מהאפליקציות הפופולריות ביותר לאנדרואיד, ביניהן 8,000 אפליקציות עם חיבור מתמיד לרשתות חברתיות, כשלרוב הכולל יש הרשאת גישה למיקרופון המכשיר. להפתעת מופתעים, התגלה שאף לא אפליקציה אחת שלחה בחשאי אודיו בשום תצורה לשרתי השליטה שלה. באחריות מדעית נדרשת, סייגו החוקרים את קביעתם: לדבריהם, יש כל כך הרבה אפליקציות, שלא ניתן לשלול חד משמעית האזנה דרך אחת נידחת. בנוסף, המתודה שלהם נשענה על מערכת אוטומטית שמנתחת העברת קבצים בין יישומין ושרתים - ויתכן שפספסה משהו שמתכנת אנושי היה קולט. אך כזה הוא מדע: אין אמת מוחלטת, רק האמת המדויקת ביותר ברגע נתון.

ואולם, זיהו החוקרים כמה אפליקציות שמבצעות צילומי מסך בחשאי או מתעדות את פעולות המשתמש במכשירו. דרכן יכולים המפעילים להשיג מספרי אשראי, תמונות וללמוד המון על הרגלי השימוש שלנו. אז זהו, אפשר לרדת מעץ הקונספירציה. וללכת לדרוש מהמחוקקים להגביל את ביצוע צילומי המסך - מדובר בחדירה מגעילה לפרטיותנו. רגע, אבל איך זה שלפעמים קורה שאומרים "פיצה" ותוך דקות מופיעה לנו פרסומת לרשת פיצריות?

ובכן, הסיבה היא שילוב בין מאגרי המידע עלינו שיש למפרסמים וצירוף מקרים פשוט. אנחנו לא זוכרים את כל המקרים בהם הזמנו פיצה, את התאריך, השעה, הדברים שעשינו ברשת לפני ההזמנה ומשאירים טביעת רגל (למשל, לכתוב לחבר על הוול "הערב רואים את המשחק, יאללה ברזיל! פיצה עלי"). אבל המפרסמים רואים הכל - ומנסים להשיק קמפיינים שייקלעו לכמה שיותר גולשים עם מאפיינים דומים. זה לא שאדם ספציפי מקבל קמפיין רק עבורו - הוא תמיד יהיה חלק מרשימת הפצה של אלפים, רבבות ומיליונים