חידושים בטכנולוגיה:

פרופ' יובל רמות: "התקדמות בטיפול בפסוריאזיס"

לקראת כנס הבריאות הדיגיטלי לאשה מבית היוצר של מאמע וכיכר שבת, יצאנו לבדוק את המענה של החידושים הטכנולוגיים הרפואיים. פרופ' רמות, רופא עור בכיר במחלקת עור במרכז הרפואי הדסה, ואחראי מרפאת הפסוריאזיס במחלקה, בראיון (מאמע, בריאות)

אסף מגידו | כיכר השבת |
החולים "קמים לתחייה" ממש בעקבות הטיפול. אילסוטרציה (צילום: שאטרסטוק)

פרופ' יובל רמות מרכז את הטיפול בחולי הפסוריאזיס במחלקת עור במרכז הרפואי הדסה, בה הוא משמש כרופא עור בכיר, וכל פעם הוא מופתע מחדש עד כמה הסובלים במחלות עור לא מכירים את החידושים הטכנולוגיים והתרופות החדשות שנותנות מענה יעיל ומהיר.

במהלך שנות עבודתו כרופא עור חלו שינויים מרשימים בפיתוח ומחקר במחלות עור. פרופ' רמות, 41, החל בהתמחות ברפואת עור ומין במחלקת עור בהדסה עם תום לימודי הרפואה באוני' העברית, והוא בעל תואר שני בביוכימיה באוני' העברית.

"במשך שנים הטיפול במחלות עור היה מוגבל", מספר פרופ' רמות, "זה נבע בעיקר מהעובדה שהייתה חסרה הבנה בכל הקשור למחלות עור: מדוע זה קורה, מה הגורם. בשנים האחרונות הטכנולוגיה הרפואית קידמה את הידע הרפואי בכל הקשור למחלות עור. אנחנו יודעים ומבינים יותר טוב מה עומד בבסיס מחלות העור והדבר איפשר לפתח תרופות חדשות. אם לפני 15 שנה הסובלים ממחלות עור כרוניות היו צריכים להתאשפז ארוכות בבתי חולים והיו מרגישים דחויים פיזית ונפשית, היום המענה הרבה יותר מהיר, והתרופות מאפשרות בחלק מהחולים להעלים לגמרי את נגעי העור".

פרופ' יובל רמות. באדיבות המצלם

הפגם העיקרי במחלות עור הוא בעיקר אסתטי?

"במחלות עור דלקתיות עיקר הביטוי הוא עורי, אבל ישנן השלכות רבות מעבר לכך: הרבה פעמים מתלוות למחלות העור גם דלקת במפרקים, תתכן פגיעה לבבית, נטייה לפתח יתר לחץ דם, סוכרת ועוד. מעבר לכך ישנו הגורם הנפשי: אדם הסובל ממחלות עור כרוניות עלול לפתח דיכאון וחרדה חברתית, ולעתים קרובות יעדיף להסתגר ולהתבודד כדי לא לחשוף את פגמי העור".

"כך למשל מחלת הפסוריאזיס - מחלת עור דלקתית וכרונית שמתבטאת כפריחה אדומה המכוסה קשקש, המערבת בעיקר את עור הקרקפת, הברכיים והמרפקים, ולעתים גם את עור הפנים, ידיים וציפורניים - כך שבמקרים אלה הבגדים לא מכסים את נגעי העור. מאליו מצטברים קשיים חברתיים, רצון להתבודד ולא לצאת לעבוד, קשיים בבניית זוגיות ומשפחה, ולכן הגורם הנפשי הוא מרכזי מאוד במחלות עור".

אם כך, הפתרונות החדשים מטפלים בכל פגמי העור? מה השתנה מבעבר?

"בעבר הפתרונות היו מוגבלים מאוד כמו שאמרתי בתחילה, ולחלק מהטיפולים היו גם תופעות לוואי. כיום אנו מתקדמים ב-2 חזיתות עיקריות. הראשונה: הטיפולים החדשים מאוד ספציפיים. מה הכוונה? בעבר הטיפול היה מאוד מפוזר וכלל גם חלקים שלא היו קשורים למחלה. היום אנחנו מתמקדים בגורם הספציפי שאחראי למחלה, והדבר מאפשר כמעט לנקות לחלוטין את פגמי העור, ובנוסף ישנן פחות תופעות לוואי מהתרופות. הדבר כמובן משפיע נפשית באופן מיידי - כאשר מטופל מרגיש שהוא 'סוף סוף' יכול לצאת לרחוב, ולחיות חיי שיגרה.

החזית השנייה היא בפן הרחב של אפשרויות הטיפול. כיום יש מגוון רחב יותר של אפשרויות טיפוליות, דבר המאפשר להתאים לחולה את הטיפול המתאים לו ביותר, בהתחשב במחלות הרקע של המטופל, התרופות אותן הוא נוטל, חומרת המחלה, וכמובן ההעדפה האישית של החולה עצמו."

יש דרך להילחם בפסוריאזיס? זה עובר לבד? זה גנטי?

"לצערנו לא ניתן להחלים מפסוריאזיס. מחלת הפסוריאזיס תלווה את הסובל ממנה לאורך שנות חייו. אבל חשוב להדגיש שברוב החולים המחלה היא קלה, מערבת אזורים קטנים בלבד מהגוף ומלווה בגירוד קל בלבד, ובמקרים אלה אין השפעה על איברים נוספים וניתן לחיות עם המחלה עד 120. כאמור, גם במקרים הקשים יותר, ניתן לטפל בסימפטומים המלווים את המחלה, והדבר יכול להביא לשינוי מהותי בגורם הנפשי שהשפיע על המטופל.

בכל הקשור לרקע הגנטי של המחלה - ישנה נטייה גנטית למחלה, ולכן היא שכיחה יותר בקרב משפחות. אמנם יש גם טריגרים שאינם גנטיים שהמחקר מצא שקשורות לסיכויים לחלות בפסוריאזיס למשל. אם זה משקל עודף, עישון, כמו גם זיהומים או שימוש בתרופות מסויימות".

אנחנו יודעים ממה נובעת מחלות עור? כמה כאלו יש באוכלוסייה?

"כפי שאמרתי חלק גדול ממחלות העור הדלקתיות הן עם מרכיב גנטי, והן מגיעות עקב פעילות מוגברת של מערכת החיסון שגורמת לפריחה ולדלקת. לחלק גדול ממחלות אלה ישנו מרכיב אוטואימוני, אך איננו יודעים עדיין מהי הסיבה המדויקת להתפתחות המחלה. מבחינת פלח האוכלוסייה: כ-2% מכלל האוכלוסייה סובלים ממחלת הפסוריאזיס, כאשר כרבע מהם סובלים ממחלת עור בדרגה הבינונית-הקשה שלה שבאה לידי ביטוי גם בהתפשטות פגמי העור לשאר חלקי הגוף הגלויים. היינו: חצי אחוז מהאוכלוסייה, שזה לא מעט".

אז בעצם הטיפול החדש הוא חשוב מאין כמותו

"אכן, לכן בכנס הבריאות הדיגיטלי חשוב לי להדגיש ולהעלות את המודעות לכך שישנם פתרונות וחידושים טכנולוגיים שיכולים לעתים קרובות להעלים לגמרי את פגמי העור ולנקות את החולים. בלי אישפוזים ארוכים כבעבר, ואפילו תוך מספר שבועות מתחילת נטילת התרופות אחוז ניכר מפגמי העור נעלמים לחלוטין. החולים ממש "קמים לתחייה" כמשמעו, מתחילים לחיות חיי שיגרה שלי ולך הם נראים ברורים מאליהם כמו לצאת לרחוב, להכיר חברים, לפתח זוגיות ומשפחה - דברים רבים שהיו רחוקים מהם בחיי הבדידות שגזרו על עצמם עם חרדות חברתיות ודיכאון".

"לפעמים מגיעים אליי חולים מסיבה אחרת לגמרי, כמו הסרת שומה, ואני שם לב למחלת הפסוריאזיס שלהם ואנחנו מתחילים שיח, והם כלל לא היו מודעים לכך שישנו פתרון שיכול להעלים לגמרי את הכתמים. אותם חולים התייאשו במשך השנים מהפתרונות שהיו לרפואה להציע והם כבר הפסיקו ללכת לרופא עור, וכך יוצא שאפילו אלו הסובלים מכך לא יודעים שהם יכולים לחיות מחדש. חשוב להדגיש שאנחנו לא מדברים פה על רפואה פרטית או תרופות במיליוני ש"ח, אלא הטיפול החדשני נמצא בסל הבריאות וניתן לקבלו דרך פנייה לרופא עור במידה והמטופל עומד בתנאי הסל. כמובן כל מחלה וכל אדם לגופו, אבל כך ברוב המקרים".

פרופ' יובל רמות ירצה בכנס הבריאות הדיגיטלי - "אישה בריאה" - שיתקיים ביום רביעי הקרוב כ"ח תמוז (11.7) במלון וולדורף אסטוריה בירושלים. לפרטים נוספים לחצו כאן

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית