אאא

וויצ'ט (WeChat), שירות המסרים המיידיים הפופולרי בסין, מאבד את המשתמשים הצעירים. היומון "סאות' צ'יינה מורנינג פוסט" דיווח כי בני דור המילניום נוטים להפחית את השימוש בוויצ'ט מחשש לחדירה לפרטיותם.

לפי "סאות' צ'יינה מורנינג פוסט", הסיבה העיקרית שגורמת לעזיבות היא שהחברה־האם של וויצ'ט, טנסנט, מעבירה מידע שהיא אוספת על המשתמשים לידי הממשלה הסינית. היומון מצטט את וואנג זיז'נג, מורה בן 23, שאמר כי "אני סומך על האינטואיציה שלי, והיא אומרת לי שהגישה הנכונה היא לא לקבל מעקב המוני אחרי תושבים".

צעיר אחר, שביקש להזדהות בשם הבדוי סטיבן, סיפר שהוא הפסיק להשתמש בוויצ'ט אחרי שהוא עבד בחברת שירותי טכנולוגיות מידע. "אין לי מה להסתיר, אבל אחרי שעבדתי בתחום המחשבים, התחלתי להרגיש לא נוח עם היעדר הפרטיות", ציין.

וואנג וסטיבן משקפים תופעה שהולכת וצוברת תאוצה בקרב צעירים בקיאים בטכנולוגיה, שגם מכירים את העולם שמחוץ לגבולות סין. האינטרנט בכלכלה השנייה בגודלה בעולם מנוהל כמשק סגור, שבו שולטות כמה חברות טכנולוגיה — טנסנט בעלת וויצ'ט, עליבאבא ובאידו, שמציעה מנוע חיפוש חלופי לגוגל.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'דיגיטל' ותישארו מעודכנים

מאז הושקה ב־2011, אפליקציית וויצ'ט הפכה למפלצת שלה יותר ממיליארד משתמשים פעילים. לשם השוואה, ברשת החברתית אינסטגרם יש אותו מספר משתמשים פעילים ובפייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם, יש 2.2 מיליארד משתמשים.

שיעור החדירה של וויצ'ט בקרב בעלי הסמארטפונים בסין מגיע ל־83%, ובערים הגדולות הוא מגיע ל־92%, כך לפי נתונים של חברת eMarketer. האפליקציה של וויצ'ט משמשת כמעט בכל היבט של חיי היום יום בסין. אפשר לשלם איתה, להתעדכן בחדשות בזמן אמת ולבצע קניות מקוונות. עוד מאפשרת האפליקציה לבצע פעולות פיננסיות שונות כמו ניהול ההפרשות לפנסיה ותשלום מסים.

אבל, להבדיל מאפליקציות כמו ווטסאפ וטלגרם, וויצ'ט לא מבטיחה למשתמשים הצפנה מקצה לקצה, שמונעת את ניטור המידע המועבר בה, וכמו כל כלי התקשורת בסין, היא נתונה לצנזורה. מונחים טעונים פוליטית נמחקים מהפלטפורמה לאחר פרסומם, כמו גם תמונות שעלולות לעורר אי־יציבות פוליטית. טנסנט הכחישה בעבר האשמות על הפרת הפרטיות של המשתמשים, ולא הגיבה לפרסומים ב"סאות' צ'יינה מורנינג פוסט".